Opće upute za pisanje studentskih radova
O
ulozi i značenju citiranja u studentskim radovima
Primjeri
ispravnog citiranja za pojedine vrste radova
Bibliografija
radova iz GPP-a (za svrhe daljnjeg istraživanja)
|
Prilikom izrade većine seminarskih radova
potrebno je primijeniti sljedeće metodološke postupke:
Izbor teme
Budući da je cilj pisanja rada uvođenje u samostalni stručni i
znanstveni rad, idealno bi bilo da student sam odabere temu ili
aktivno sudjeluje pri njenom odabiru, sukladno vlastitim željama
i sklonostima. Tema seminarskog rada može biti obrada nekog teorijskog
pitanja ili slučaja iz prakse. Kako bi se studentima pomoglo prilikom
izbora tema, u seminarima voditelji u pravilu nude studentima popis
mogućih tematskih područja i tema te daju posebne naputke koji studentima
mogu pripomoći u pobližoj specifikaciji teme svoga rada. U svakome
slučaju, treba izbjegavati teme koje su preširoko ili preusko određene,
a jednako tako nije preporučljivo niti izabrati temu koja je uslijed
čestog korištenja u seminarima do te mjere iscrpljena da je studentu
teško bez ponavljanja moguće dati vlastiti doprinos njenoj obradi.
Korištenje tuđim seminarskim radovima i prepisivanje ili prepričavanje
njihovog sadržaja najstrože je zabranjeno.
Prikupljanje ideja
Od studenta se očekuje da definira postavke o pitanju kojeg obrađuje.
Pri tom je preporučljivo orijentirati se u temi uz korištenje postojeće
sekundarne literature (članaka objavljenih u enciklopedijama i leksikonima),
odgovarajućih poglavlja u monografijama ili udžbenicima te radova
objavljenima u znanstvenim i stručnim časopisima.
Prilikom čitanja korisno je zapisivati činjenice i ideje koje se
nalaze u tekstu konzultiranih radova, pri čemu treba birati one
koje se najneposrednije odnose na temu. Korisno je uz doslovan tekst
ili parafrazu sadržaja teksta odmah zabilježiti potpune podatke
o izvoru i stranici, kako bi se u kasnijem radu moglo vratiti na
isto mjesto, a i radi lakog i ispravnog citiranja u bilješkama rada.
Vlastita kritička razmišljanja također je korisno odmah zapisati,
nastojeći ih povezati sa stavovima iz pročitanih radova i poduprti
logičkom argumentacijom.
Zabilješke o proučenoj literaturi preporučljivo je voditi na odvojenim
listovima poradi lakše kasnije uporabe. Student može takve listove,
ako ih ima više, i posebno numerirati i katalogizirati, odnosno
voditi u obliku kartica koje se mogu lako pronaći, razvrstati i
preurediti. Prema potrebi, zabilješke se mogu voditi i u elektronskom
obliku, u tekst-procesoru (npr. Word ili WordPerfect) ili unosom
i analizom podataka u odgovarajućem tabličnom programu (npr. Excel)
ili bazi podataka (npr. Access).
Izrada provizornog plana
Nakon definiranih polaznih postavki student će izraditi preliminarni
plan izrade seminarskog rada. Preporučljivi elementi provizornog
plana su:
- postavljanje (definicija) problema;
- nacrt sadržaja;
- metoda i tijek istraživanja;
- predvidljivi rezultati istraživanja;
- nacrt zaključka;
- pregled literature.
Revizija provizornog plana
Prikupljene zabilješke razvrstavaju se i analiziraju u skladu s
prvobitnim planom. U ovom stadiju potrebno je i provjeriti prikupljenu
građu (tj. provjeriti jesu li prikupljene informacije dovoljna i
reprezentativna podloga za vjerodostojan odgovor na bitna pitanja
iz teme, jesu li svi dijelovi plana dovoljno pokriveni i sl.). O
tome se po potrebi može konzultirati i voditelj seminara. U slučaju
da se pokaže da provedeno istraživanje nije prikupilo adekvatan
materijal, potrebno je prikupiti još literature. Po potrebi u ovome
je stadiju moguće promijeniti prvobitni plan, proširujući ili sužavajući
tematsko područje ili mijenjajući pojedine elemente ili aspekte
teme.
8. Pisanje prve verzije teksta
Pisanje prve verzije teksta započinje pregledom zabilješki i rekapitulacijom
provedenog istraživanja.
Nema čvrstih pravila o tome odakle treba krenuti pisanje rada. Preporučljivo
je ipak da se pisanje započne od glavnog dijela rada, slijedeći
nacrt njegovog sadržaja, a da se pisanje uvoda i zaključka ostavi
za sljedeći stadij (vidi infra pod 9.). Moguć je, međutim, i drugačiji
redoslijed, ovisno o prirodi teme i prikupljenog materijala. U svakom
slučaju, prva verzija treba već biti zaokružena cjelina iz koje
se može sagledati slijed argumenta i sve osnovne teze rada.
Pregled i ispravljanje teksta
Prva verzija teksta sadrži barem cjelovit tekst glavnog dijela
rada, raspoređen u odgovarajuća poglavlja. Prilikom pregleda i ispravljanja
teksta treba obratiti posebnu pozornost na uklanjanje grešaka u
pisanju, reviziju stila i jezika, reviziju slijeda misli te uklanjanja
ponavljanja i nepotrebnih dijelova teksta. Najkasnije u ovom stadiju
pišu se i uvod i zaključak rada.
Svrha je uvoda ukazati na aktualnost ili važnost problema, definirati
osnovne pojmove, objasniti autorov pristup problemu i izložiti plan
čitavog rada.
Svrha je zaključka iznijeti autorovu postavku kao osnovni sud o
problemu, ukazati na sličnosti i razlike s uvriježenim stavovima
te izvesti zaključke koji iz rada proizlaze.
Unošenje bilježaka u tekst
Bilješke se mogu unositi u tekst rada u različitim stadijima njegova
nastajanja. Već prilikom pisanja prve verzije rada mogu se pojedine
bilješke uključiti u tekst rada ili posebno pripremiti za naknadno
unošenje. Kao podloga dijela bilježaka mogu poslužiti zabilješke
sastavljene tijekom prikupljanja materijala (vidi supra, pod 3.
do 5.). Dio bilježaka i njihova konačna revizija unose se kasnije,
sve do završnih stadija u nastanku seminarskog rada. Veoma je važno
da se prije predaje nacrta rada pažljivo pregledaju i bilješke,
jer je njihov sadržaj i oblik bitan indikator potpunosti provedenog
istraživanja i zrelosti autora za pisanje samostalnih stručnih i
znanstvenih radova - a kao takve bilješke mogu i bitno utjecati
na konačno vrednovanje rada. Više o bilješkama i načinu njihova
pisanja vidi infra pod II.C.7.).
|