Javno bilježništvo je javna služba koja je ponovno uvedena u hrvatski
pravni poredak Zakonom o javnom bilježništvu 1993. godine (NN 78/93).
Zakonom se uređuje ustrojstvo, ovlasti i način rada javnih bilježnika.
Uz zakon donesen je i niz provedbenih propisa kojima se uređuje
ta služba.
Postoje dva temeljna sustava javnobilježničke službe:
1. sustav slobodnog latinskog notarijata - javnobilježničku službu
obavljaju slobodni profesionalisti s javnim ovlastima
2. sustav državnog notarijata - javnobilježničku službu obavljaju
notari koji su državni službenici.
Naš se zakonodavac odlučio za prvo navedeni sustav. Tako javnobilježničku
službu obavljaju javni bilježnici kao samostalni i neovisni nositelji
te službe i kao osobe javnog povjerenja.
U javnobilježničkoj službi objedinjene su odlike javne službe
(pristup u službu, službeno sjedište, područje te rad javnih bilježnika
ovise i kontrolirani su od države) i odlike karakteristične za
slobodne profesije (nepostojanje određene klijentele, pravo izravne
naplate nagrade i naknade troškova od klijenata, osobno snošenje
poslovnog rizika i troškova ureda, izravna i isključiva odgovornost
strankama za štetu prouzrokovanu obavljanjem službe, itd.).
Sadržaj javnobilježničke službe čine:
• redakcijsko-certifikacijska funkcija - obuhvaća službeno sastavljanje
javnih isprava o pravnim poslovima i izjavama (javnobilježnički
akti) kojima se utemeljuju prava, ujedno je to i primarna zadaća
javnih bilježnika,
• protokolarno-certifikacijska funkcija - obuhvaća službeno sastavljanje
zapisnika o pravnim radnjama koje su obavili ili kojima su bili
nazočni javni bilježnici,
• legalizacijsko-certifikacijska funkcija - predstavlja službeno
ovjeravanje privatnih isprava,
• depozitna funkcija - obuhvaća primanje na čuvanje isprava, novca
i predmeta od vrijednosti radi predaje drugim osobama ili nadležnim
tijelima,
• komesarijalna funkcija - uključuje obavljanje postupaka ili službenih
radnji određenih zakonom po nalogu suda ili drugih javnih tijela,
• konzilijarno-monitorna funkcija - predstavlja funkciju savjetovanja
i upozoravanja te vođenja brige o svim sudionicima pri sastavljanju
javnobilježničkih isprava,
• adhezijsko-prokuratorska funkcija - uključuje obavljanje nekih
sporednih poslova uz ispunjenje zakonom propisanih pretpostavaka
(npr. zastupanje po čl. 4. ZJB),
• asekurativana funkcija - obuhvaća obavljanje radnji dobrovoljnog
založnopravnog i fiducijarnog osiguranja temeljem Ovršnog zakona,
koju obavljaju javni bilježnici konkurentno sa sudovima,
• jurisdikcijska funkcija - obuhvaća donošenje rješenja o nasljeđivanju
u ostavinskim stvarima u kojima nema spora ni o činjenicama ni
o primjeni prava, na temelju važećeg Zakona o nasljeđivanju.
Javnobilježničke isprave su:
1. javnobilježnički akti (isprave o pravnim poslovima i izjavama
koje sastavljaju javni bilježnici, u posebnoj formi s posebnim
sadržajem i uz poštivanje posebnih pravila postupanja)
2. javnobilježnički zapisnici (zapisnici o pravnim radnjama koje
su obavili ili kojima su bili nazočni javni bilježnici)
3. javnobilježničke potvrde (potvrde o činjenicama koje su posvjedočili
javni bilježnici).
Javnobilježničkim ispravama treba smatrati i otpravke i prijepise
javnobilježničkih isprava. Karakteristika je tih isprava da imaju
snagu javnih isprava te da mogu steći i svojstvo ovršnih isprava
uz ispunjenje nekih pretpostavki.
Javnog bilježnika (notara) rješenjem imenuje ministar pravosuđa
nakon provedenog natječaja. Natječaj, na temelju naloga Ministarstva
pravosuđa, provodi Hrvatska javnobilježnička komora (u daljnjem
tekstu: Komora). Uvjeti za imenovanje javnim bilježnikom propisani
su u čl. 13. Zakona o javnom bilježništvu (u daljnjem tekstu: ZJB).
Kandidat za javnog bilježnika mora:
1. biti državljanin Republike Hrvatske,
2. biti poslovno sposoban i ispunjavati opće zdravstvene uvjete
za obavljanje sudačke službe
3. biti diplomirani pravnik
4. položiti pravosudni i javnobilježnički ispit
5. imati najmanje pet godina radnog staža na pravnim poslovima
nakon položenog pravosudnog ispita
6. biti dostojan javnog povjerenja za obavljanje javnobilježničkog
poziva
7. napustiti drugu naplatnu službu, naplatno zaposlenje ili članstvo
u tijelu pravne osobe koja obavlja gospodarsku djelatnost, ako
bude imenovan
8. aktivno vladati hrvatskim jezikom i drugim jezikom koji je u
službenoj upotrebi na području gdje će obavljati javnobilježničku
službu
9. osigurati opremu i prostorije potrebne za obavljanje službe.
Smatra se da osoba nije dostojna javnog povjerenja ako je protiv
nje otvorena istraga, ako je osuđena zbog kaznenog djela iz koristoljublja,
ako je prezadužena, itd.
Nakon imenovanja javni bilježnici dužni su položiti prisegu i
obvezni su upisati se u Komoru. Ujedno, dužni su se osigurati od
odgovornosti za štetu koju bi trećima mogli počiniti obavljanjem
svoje službene dužnosti.
Javni bilježnici nisu zastupnici stranaka već su njihovi nepristrani
povjerenici pa zbog toga za njih vrijede pravila o izuzeću kao
i za suce. Dužni su čuvati javnobilježničku tajnu. Oni obavljaju
svoju službu kao isključivo zanimanje (ekskluzivitet službe) pa
ne mogu istovremeno biti odvjetnici niti u kojoj drugoj naplatnoj
službi ili zaposlenju (čl. 39. ZJB). Glede zastupanja stranaka
zakon propisuje jednu iznimku. Javni bilježnici ovlašteni su zastupati
stranke pred sudovima ili drugim javnim tijelima samo u slučaju
da se radi o nespornim stvarima i ako su one u neposrednoj vezi
s njegovom ispravom (čl. 4 ZJB). Kao i sucima zabranjeno im je
političko djelovanje (čl. 38. st. 3. ZJB), a zabranjuje im se i
povezivanje s odvjetnicima ili drugim fizičkim ili pravnim osobama
radi zajedničkog obavljanja službe (čl. 38. st. 1. ZJB).
Cilj je djelovanja javnih bilježnika pomoći strankama da urede
odnose na kvalitetan način kako bi izbjegli dugotrajne i skupe
sporove. U tom smislu je javno bilježništvo služba preventivne
pravne zaštite.
Rad javnih bilježnika nadzire Ministarstvo pravosuđa i Komora.
Ministarstvo pravosuđa određuje javnobilježnička mjesta. Njihov
broj je ograničen (numerus clausus). Pri određivanju javnobilježničkog
mjesta vodi se računa da na području svakog zakonom određenog suda
bude najmanje jedan javni bilježnik (čl. 16. st. 1. ZJB). Ujedno
ministarstvo određuje i službeno sjedište i službeno područje javnog
bilježnika. Javni bilježnik smije obavljati djelatnost sastavljanja
i ovjere isprava samo na svom službenom području, osim ako osobito
opravdani interesi stranke na opravdavaju poduzimanje radnje i
izvan tog područja.
Nadležnost javnih bilježnika može biti:
• isključiva nadležnost (npr. za sastavljanje darovnog ugovora
bez predaje stvari u neposredan posjed daroprimca)
• opća stvarna nadležnost (npr. za sastavljanje javnobilježničkih
isprava i ovjeravanje privatnih isprava)
• konkurentna nadležnost ( npr. dobrovoljno založno pravo javni
bilježnici obavljaju konkurentno sa sudovima)
Zakonom se, osim uvjeta za imenovanje; propisuju i razlozi za
prestanak javnobilježničke službe (npr. smrt, ostavka, razrješenje,
zbog odluke disciplinskog tijela itd.).
|