Ustavni sud jamči poštivanje i primjenu
Ustava Republike Hrvatske
i svoje djelovanje temelji na odredbama Ustava i Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske. Neovisan je o svim
tijelima državne vlastiti, samostalno raspoređuje sredstva utvrđena
državnim proračunom. Ustavni sud:
- odlučuje o suglasnosti zakona s Ustavom
- odlučuje o suglasnosti drugih propisa
s Ustavom i zakonom
- može ocjenjivati ustavnost i zakonitost
drugih propisa koji su prestali važiti ako od tog prestanka do
podnošenja zahtjeva ili prijedloga za pokretanje postupka nije
prošlo više od godine dana
- odlučuje povodom ustavnih tužbi protiv
pojedinačnih odluka državnih tijela, tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne)samouprave te pravnih osoba s javnim ovlastima
kada su im tim odlukama povrijeđena ljudska prava i temeljne slobode,
kao i pravo na lokalnu i područnu (regionalnu ) samoupravu zajamčeno
Ustavom RH
- prati ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti
te o uočenim pojavama neustavnosti i nezakonitosti izvješćuje
Hrvatski sabor
- rješava sukob nadležnosti između tijela
zakonodavne, izvršne i sudske vlasti
- odlučuje u skladu s Ustavom o odgovornosti
predsjednika Republike
- nadzire ustavnost programa i djelovanja
političkih stranaka i može u skladu s Ustavom zabraniti njihov
rad
- nadzire ustavnost i zakonitost izbora
i državnog referenduma i rješava izborne sporove koji nisu u djelokrugu
sudova
- obavlja druge poslove određene Ustavom
Čini ga 13 sudaca koje bira Hrvatski
sabor na vrijeme od 8 godina iz redova istaknutih pravnika, osobito
sudaca, državnih odvjetnika, odvjetnika i sveučilišnih profesora
pravnih znanosti. Sud bira predsjednika na vrijeme od 4 godine.
Sudac može biti razriješen dužnosti prije
isteka vremena na koje je izabran ako:
- to sam zatraži
- bude osuđen na zatvorsku kaznu
- trajno izgubi sposobnost da obavlja
svoju dužnost što utvrđuje sam Sud na prijedlog predsjednika Suda.
Za suca Ustavnog suda se
može izabrati osobu koja je hrvatski državljanin, diplomirani pravnik
sa najmanje 15 godina radnog iskustva u pravnoj struci i koja se
u toj struci istakla znanstvenim ili stručnim radom ili svojim javnim
djelovanjem. Osoba koja je doktor pravnih znanosti i ispunjava ostale
uvjete može imati i 12 godina radnog iskustva u struci. Postupak
izbora pokreće odbor u Saboru nadležan za Ustav pozivom institucijama
da predlože kandidate. Pojedinac može i sam sebe predložiti. Sudac
Ustavnog suda koji je sveučilišni nastavnik može izvan radnog odnosa
i u smanjenom opsegu nastaviti obavljati nastavu i znanstveni rad.
Isto tako sudac može djelovati u institutima i udrugama pravnika,
u humanitarnim, sportskim i drugim udrugama.
Suci Ustavnog suda ne mogu obavljati nikakvu
drugu javnu ni profesionalnu dužnost, imaju imunitet kao
zastupnici u Saboru, ne mogu biti pozvani na kaznenu odgovornost,
pritvoreni ili kažnjeni za izraženo mišljenje ili glasovanje u Sudu.
Ne može biti pritvoren niti se protiv njega može pokrenuti kazneni
postupak bez odobrenja Ustavnog suda osim ako je zatečen da čini
kazneno djelo za koje je propisana kazna zatvora veća od 5 godina.
Postupak
pred Ustavnim sudom pokreće
se pismenim zahtjevom, prijedlogom i ustavnom tužbom
- izravno sudu ili poštom, na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu
(uz neke iznimke), mora biti razumljiv i sadržavati sve što je potrebno
da bi se po njemu moglo postupiti. Odluke i rješenja
suda moraju biti obrazloženi, dužna ih je poštivati svaka fizička
I pravna osoba. Odluke i važnija rješenja objavljuju se u Narodnim
novinama.
Zahtjev za pokretanje postupka
ocjene suglasnosti zakona s Ustavom i suglasnosti drugih propisa
s Ustavom i zakonom mogu podnijeti:
- 1/5 zastupnika Hrvatskog sabora
- radno tijelo Zastupničkog doma
- Predsjednik RH
- Vlada RH za ocjenu suglasnosti propisa
sa Ustavom i zakonom
- Vrhovni sud RH ili drugi sud ako pitanje
ustavnosti i zakonitosti nastane u postupku pred tim sudom
- pučki pravobranitelj
u slučajevima navedenima u čl. 93. Ustava RH
- predstavnička tijela jedinica lokalne
samouprave i uprave
- Ustavni sud
- svaka fizička i pravna osoba
Ako sud u
postupku utvrdi da zakon koji bi trebalo primijeniti nije u skladu
s Ustavom zastat će s postupkom i podnijeti Ustavnom sudu zahtjev
za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, a ako utvrdi da drugi
propis nije u skladu s Ustavom i zakonom taj propis neće
primijeniti, a Ustavnom sudu će podnijeti zahtjev za ocjenu
suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom. Zahtjev mora sadržavati
oznaku spornih odredbi, oznaku odredbi Ustava ili zakona za koje
se tvrdi da su povrijeđene, razlog zbog kojeg se tvrdi da postoji
neustavnost ili nezakonitost, te potpis i pečat podnositelja zahtjeva.
Mogu se navesti druge činjenice i svoje mišljenje treba li osporavani
propis poništiti ili ukinuti. Do donošenja konačne odluke Sud može
privremeno obustaviti primjenu pojedinih akata ili radnji koje se
poduzimaju na osnovi spornog propisa ako bi njihovom primjenom mogle
nastupiti štetne posljedice.
Ustavni sud će ukinuti zakon
ili pojedine njegove odredbe ako utvrdi da nisu suglasni s Ustavom
i prestaju važiti danom objave odluke u Narodnim novinama ako Sud
ne odredi drugi rok. Ukinuti će ili poništiti
drugi propis ili pojedine njegove odredbe ako nisu suglasne
sa Ustavom odnosno zakonom, a odluka ovisi o težini nesuglasja i
interesu pravne sigurnosti. Odluku o poništenju donijet će ako se
propisom vrijeđaju ljudska prava i temeljne slobode ili ako se njime
bilo tko neosnovano stavlja u povoljniji ili nepovoljniji položaj.
Na temelju odluke Ustavnog suda, svatko
kome je povrijeđeno pravo pravomoćnim aktom donesenim na temelju
ukinutog ili poništenog propisa ili zakona ima pravo tražiti
od nadležnog tijela izmjenu tog pojedinačnog akta. Prijedlog
se može podnijeti u roku 6 mjeseci od objave odluke Ustavnog suda
u Narodnim novinama, ako od dostave onog pojedinačnog akta kojim
je postupak pravomoćno okončan do podnošenja zahtjeva za ocjenu
ustavnosti u povodu kojeg je ukinut zakon ili drugi propis nije
prošlo više od godinu dana, a ako je propis poništen dvije godine.
Ako je izvršenje pojedinačnih akata započeto - obustavit će se.
Ako se posljedice ne mogu otkloniti promjenom pojedinačnog akta,
Ustavni sud može odrediti povrat u prijašnje stanje, naknadu štete
ili nešto drugo.
Ako sud pravomoćnom odlukom odbije primijeniti
zakon ili drugi propis smatrajući da nije sukladan sa Ustavom ili
zakonom, a Ustavni sud utvrdi suprotno, svaka osoba kojoj je povrijeđeno
neko pravo može zahtijevati izmjenu odluke suda u roku od godinu
dana od objave odluke Ustavnog suda.
Svaka fizička i pravna osoba koja
smatra da joj je odlukom tijela s javnim ovlastima povrijeđeno
ustavno pravo ili sloboda može podnijeti tužbu Ustavnom sudu
(tzv. ustavna tužba) nakon što iscrpi postojeći pravni put za njihovu
zaštitu. Ustavni sud iznimno može pokrenuti postupak i prije toga
ako je očito da se pobijanim aktom ili nedonošenjem akta u razumnom
vremenu grubo vrijeđaju ustavna prava čime bi podnositelju tužbe
mogle nastati nepopravljive posljedice. Tužba, u pravilu, ne sprječava
primjenu osporavanog akta, ali bi na prijedlog podnositelja Ustavni
sud mogao obustaviti ovrhu ako bi njome nastale posljedice koje
bi se teško mogle popraviti.
Tužba se može podnijeti u roku
30 dana od dostave osporavane odluke; mora sadržavati ime, prezime,
JMBG, prebivalište ili boravište, odnosno tvrtku i sjedište podnositelja,
ime i prezime punomoćnika, oznaku sporne odluke, naznaku ustavnog
prava ili slobode koje je povrijeđeno, razlog tužbe, dokaz da je
iscrpljen raspoloživi pravni put, dokaz o pravodobnosti i potpis.
Uz to treba podnijeti i osporeni akt u izvorniku ili ovjerenom prijepisu.
Vijeće od 6 članova ispituje samo
one povrede koje su navedene u tužbi. Odlukom može usvojiti tužbu,
ukinuti osporavani akt i vratiti na ponovni postupak
nadležnom tijelu koje je vezano odlukom Ustavnog suda. Ustavni sud
će odbiti tužbu kao neosnovanu ako utvrdi da ne postoje razlozi
zbog kojih se akt osporava.
|