Europski
sud za ljudska prava (European Court of Human Rights; u daljnjem
tekstu Sud) je međunarodna institucija koja pod određenim
uvjetima može razmatrati zahtjeve osoba koje smatraju da
su prekršena njihova prava zajamčena
Europskom Konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
i Protokolima 1, 4, 6 i 7 koje su prihvatile samo neke zemlje
potpisnice Konvencije. Republika Hrvatska ih je sve ratificirala
5. studenog 1997. godine., ali je iskoristila pravo na rezervaciju
i stavila ju je na dio članka 6. st. 1. Konvencije koji se odnosi
na pravo na javnu raspravu jer na temelju članka 34. st. 1. Zakona
o upravnim sporovima "...u upravnim sporovima Upravni sud odlučuje
na zatvorenoj sjednici".
Sud može razmatrati samo zahtjeve protiv
zemalja koje su ratificirale Konvenciju i Protokol o kojem je riječ
i samo ako je žalba u vezi predmeta iz nadležnosti javnih organa
vlasti (zakonodavstva, uprave, suda itd.), a nikako protiv pojedinaca
ili privatnih organizacija.
Sud nije prizivni sud u odnosu na domaće
sudove pa je neophodno da se prvo iscrpe sva domaća pravna sredstva,
osim ako osoba koja podnosi zahtjev Sudu dokaže da bi i ona bila
nedjelotvorna. U žalbi koja se podnosi najvišem sudu države protiv
koje se osoba želi žaliti potrebno je iznijeti barem u osnovi iste
pritužbe koje će se kasnije iznijeti u zahtjevu Sudu.
Broj sudaca jednak je broju država ugovornica,
ali oni ne predstavljaju pojedinu državu. Suci se biraju
na vrijeme od 6 godina. Za sutkinju Europskog suda za ljudska prava
iz Republike Hrvatske izabrana je profesorica na Pravnom fakultetu
Sveučilišta u Zagrebu Nina Vajić.
Službeni jezici Suda su engleski i francuski,
ali se zahtjev može podnijeti i na bilo kojem službenom jeziku zemalja
ugovornica. Zahtjev se podnosi dopisom ili ispunjenim obrascem,
nikako telefonom ili elektronskom poštom, na adresu:
The Registrar
European Court of Human Rights
Council of Europe
F - 67075 STRASBOURG CEDEX
U zahtjevu treba:
- ukratko iznijeti činjenice
- naznačiti prava zajamčena Konvencijom
za koja se smatra da su povrijeđena
- pravne lijekove koji su iskorišteni
(priložiti kopije službenih odluka)
- staviti potpis
Detaljne upute na hrvatskom jeziku
o slanju zahtjeva Sudu mogu se pronaći na službenim Internet stranicama
Suda na adresi http://www.echr.coe.int. Tu se nalaze i Poslovnik ESLJP. Osnovna pravila za podnošenje zahtjeva možete naći ovdje.
Ne postoje troškovi pred samim Sudom (takse,
pristojbe…); jedini trošak je poštarina i troškovi odvjetnika prema
odvjetničkoj tarifi svoje zemlje iz koje ga je osoba angažirala.
Sud može osigurati i besplatnu pravnu pomoć ako osoba uz zahtjev
priloži potvrdu o svom imovinskom stanju koja će dati osnovu za
to.
Svatko može nastupati u vlastito ime, ali je ipak poželjno angažirati
punomoćnika, po mogućnosti odvjetnika. Postupak je akuzatoran i
u pravilu javan osim ako predsjednik Suda ne odluči drugačije. Presuda
se donosi na zatvorenom vijećanju i javno se objavljuje, a ubrzo
nakon toga se objavljuje i na službenim Internet stranicama Suda.
Sve konačne odluke su obvezujuće
za države kojih se tiču. Vijeće ministara nadzire da li se ispunjavaju
potrebne mjere za njihovu provedbu, pa u protivnom može izvršiti
djelotvoran politički pritisak s mogućim isključenjem iz Vijeća
Europe. Spor je moguće riješiti i nagodbom, prijateljskim rješenjem.
* * *
Povijest Konvencije i Suda
Europska
Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
nastala je unutar Vijeća Europe u Rimu 4. studenog 1950.
godine, a na snagu je stupila 1953. godine. To je bio prvi put da
su pojedinci mogli osporiti odluke svoje države pred sudom čije
su odluke bile obvezujuće za tu državu.
Cilj navedene Konvencije je bio napraviti
prvi korak prema zajedničkom provođenju nekih prava utvrđenih u
Općoj deklaraciji o ljudskim pravima iz 1948. godine. U početku
je zadaća bila povjerena Europskoj komisiji za ljudska prava
utemeljenoj 1954. godine, Europskom sudu utemeljenom 1959.
godine i Vijeću ministara Vijeća Europe (kasnije se to Vijeće
počelo sastojati od ministara vanjskih poslova zemalja potpisnica
ili njihovih predstavnika). Komisija je ispitivala prihvatljivost
žalbe i u slučaju pozitivne ocjene slala izvještaj Vijeću ministara.
Ako se slučaj nije uputio pred Sud to Vijeće bi odlučilo da li postoji
povreda Konvencije te bi u tom slučaju dodijelilo pravičnu satisfakciju
žrtvi.
Nakon stupanja Konvencije na snagu doneseno
je 12 Protokola i učinjene su velike reforme: ukinuta je Europska
komisija i nastao je jedinstveni Europski sud za ljudska
prava koji je počeo djelovati 1. studenog 1998. godine.
|