Sudovi | |
Državno odvjetništvo | |
Odvjetništvo | |
Javno bilježništvo | |
Pučki pravobranitelj | |
Ustavni sud | |
Europski sud | |
Ministarstvo pravosuđa | |
Ostala tijela |
Seminari u Valbandonu - početak sustavne edukacije sudaca i pravosudnih djelatnika? Jedna od novosti u pravosudnim zbivanjima
je akcija Centra za izobrazbu pravosudnih djelatnika Ministarstva pravosuđa,
uprave i lokalne samouprave RH - organizacije o kojoj se već duže govori,
no koja je sada, u suradnji s Hrvatskim pravnim centrom, Vrhovnim sudom
RH, Državnim odvjetništvom RH i Uredom za suzbijanje zlouporabe opojnih
droga Vlade RH počela s prvim konkretnim aktivnostima. Rad Centra započet
je nizom seminara sa temom izmjene zakonodavstava i poboljšanja učinkovitosti
sudskog postupka. Seminari su održani u Valbandonu kraj Pule u četiri
termina tijekom studenog i prosinca 2002. godine, a nastavit će se održavati
tijekom siječnja i veljače 2003 godine. Smisao Valbandonskih predavanja
je edukacija sudaca i državnih odvjetnika. Navedeni je seminar samo početak
permanentnog (tako je bar zamišljeno!) procesa kojeg će nadalje provoditi
u prvom redu iskusniji praktičari za svoje mlađe kolege, uz logističku
podršku Ministarstva.
Nova praksa Europskog suda u odnosu na Hrvatsku Iscrpljivanje ustavne tužbe u Hrvatskoj zbog predugog trajanja sudskih postupaka uvjet je dopustivosti za isti zahtjev pred sudom u Strasbourgu Potkraj prošle godine Europski sud za ljudska
prava (ECHR) počeo je s praksom odbacivanja individualnih zahtjeva protiv
Republike Hrvatske koji se temelje na povredi prava na fair suđenje u
razumnom roku iz čl. 6. Europske
konvencije o zaštiti temeljnih ljudskih prava (NN MU 18/97), ako podnositelji
zahtjeva prije toga nisu bezuspješno iscrpli i mogućnost podnošenja ustavne
tužbe zbog iste povrede. Prema toj praksi, ECHR do daljnjega je zauzeo
stajalište da je Hrvatska u svom pravnom poretku osigurala efikasno pravno
sredstvo zaštite zbog nerazumne duljine trajanja sudskih postupaka. Ova
vijest, koliko god se može uzeti s rezervom, jer nas tek očekuju reforme
koje bi trebale ubrzati sudski postupak, vrlo je značajna. Nakon
izmjena i dopuna Ustavnog zakona o Ustavnom sudu, posebno njegovog
čl. 63., odluke o povredi prava na suđenje u razumnom roku sada na
redovitoj osnovi donosi Ustavni sud, koji je samo tijekom prošle godine
donio prvih sedam odluka zbog dugotrajnih sudskih procesa. Iako stoji
činjenica da novčane naknade dosuđena podnositeljima Ustavne tužbe izrečene
u tim presudama nije jednake visine kao one u presudama Europskog suda
za ljudska prava, prema riječima sutkinje Ustavnoga suda Jasne Omejec,
u njima se zaštita prava na pristup sudu ne postiže samo naknadom štete,
već i nalogom sudu da donese odluku u roku od 3 do 6 mjeseci.Sutkinja
Jasna Omejec smatra da su odluke Ustavnog suda učinkovite, unatoč tome
što ih za sada ne prati praksa oštrijih sankcija za one koji su uzrokovali
povrede Konvencije, npr. kažnjavanja sudaca i predsjednika sudova zbog
otezanja sporova.Zadovoljstvo radom Ustavnog suda RH izrazio je i predsjednik
Europskog suda za ljudska prava, Luzius Wildhaber. Pripremila: Maja Draženović
Sudstvo - organizacija, učinkovitost i mogući putovi održive reforme - Ususret izborima Danijel Stanković Bližimo se početku nove 2003. godine koja bi, u skladu s ustavnim odredbama o trajanju jednog saziva Hrvatskog sabora, trebala biti na koncu okrunjena parlamentarnim izborima. To znači da nas uskoro očekuju nasmiješena lica nositelja izbornih lista što vrebaju iza svakog ugla s tipičnim pokličima što pozivaju na promjene. Stranke na vlasti veličat će svoja postignuća, a oporba isticati neuspjehe Vlade i neispunjena obećanja. Među glavnim točkama političkih programa, barem što se tiče unutrašnje politike, zasigurno će se naći problem nezaposlenosti, povećanja gospodarskog rasta, učinkovitosti uprave, a gotovo je neizostavan problem uspostavljanja pravne države koju svi bez ostatka na pomalo patetičan način zazivaju: "Znate, pravna država, to je nešto divno!" No, za sve poteškoće u sudstvu i, općenito, pravosuđu (sporost, nagomilani predmeti, korupcija i sl.) krivi su isključivo kadrovi pravosudnih organa. Tako barem naši političari tvrde. Pri tom se malobrojni pitaju u kakvim uvjetima rade ti ljudi i kakvim su sve pritiscima sa strane izloženi, mnogo puta od tih istih političara. Oni, pretendirajući na mjesta u zakonodavnoj, a posredstvom toga i u izvršnoj vlasti, zaboravljaju kako je upravo sudbena vlast ona s kojom će slijedeće četiri godine morati surađivati jer bez suradnje svih ne vidim kako ćemo dostići ciljeve kojima svi težimo. ORGANIZACIJA SUDSTVA U RH
U Republici Hrvatskoj sudbenu
vlast obavljaju općinski sudovi kao prvostupanjski sudovi u predmetima
kaznenopravne i građanskopravne naravi te županijski sudovi koji su
kontrolne instance za odluke općinskih sudova, a isto tako i sudovi
prvog stupnja u određenim, važnijim kaznenim predmetima. Trgovački sudovi
su specijalizirani sudovi za trgovačke predmete, a nad njima kao žalbena
instanca djeluje Visoki trgovački sud Republike Hrvatske. Prekršajni
sudovi su također specijalizirani sudovi, i to za lakša kažnjiva djela
- prekršaje, a instancijsku kontrolu nad njima obavlja Visoki prekršajni
sud Republike Hrvatske. Upravni sud Republike Hrvatske je također poseban
sud koji je ustanovljen radi ostvarivanja ustavnog jamstva sudske kontrole
nad pojedinačnim aktima upravnih tijela u posebnom tzv. upravnom sporu.
Nad ovom hijerarhijom sudova stoji Vrhovni sud Republike Hrvatske kao
najviša instanca. Njegova je Ustavom utvrđena dužnost osiguravanje jedinstvene
primjene zakona i ravnopravnosti građana. Sad kad smo registrirali problem koji tišti naše sudstvo, mislim da bi bilo suvišno prebacivati krivnju za takvo stanje s jedne vlasti na drugu. Puno korisnije i pametnije bi bilo tražiti izlaz iz takve situacije. Trebalo bi razmotriti različite opcije s više aspekata i napraviti teoretski model njegova funkcioniranja u praksi kako ne bismo prebrzo prihvatili jedan put, a tek potom doživjeli iznenađenja koja bi iziskivala nove promjene. To bi nas samo dovelo na početak, tj. zatvarali bismo začarani krug i postali zarobljeni u njegovim ciklusima. Povećanje sudaca bilo bi na prvi pogled najbolje i najjednostavnije rješenje, no to bi samo povećalo rashode državnog proračuna u vrijeme kad se traži politika stegnutog remena odnosno opreznog raspolaganja novcem poreznih obveznika. Ova opcija automatski znači da će netko do svoje sedamdesete godine uživati pristojnu plaću i druge povlastice koje mu jamči načelo sudačke neovisnosti, a za rješenje problema "uskih grla" u hrvatskom sudstvu možda ne bi bili potrebni toliki troškovi, bilo u kvantitativnom, bilo u vremenskom (trajanje) smislu. S druge strane, ako bismo postavili nekakve privremene suce morali bismo modificirati i spomenuto načelo sudačke neovisnosti što bi tražilo izmjene Ustava i zakona, a time i nove troškove. Često se spominje kao primjer zagušenosti Općinski sud u Zagrebu. On, naime, djeluje na područje najveće gustoće naseljenosti u Hrvatskoj pa se postavlja pitanje nema li možda na nekim područjima više sudaca nego što je potrebno s obzirom na naseljenost. Suci bi morali biti spremni na to da rade i u mjestu izvan svog prebivališta, naravno, uz osiguran smještaj, putne troškove i sl. Međutim, to bi isto tako stvorilo dodatne troškove, ali oni bi svakako bili manji nego kad bi se imenovao novi sudac za to mjesto. Mogli bismo razmotriti, također, mogućnost izmjene organizacijskih propisa koji predviđaju područje nadležnosti pojedinih sudova. Zašto bi se područja mjesne nadležnosti morala podudarati s administrativnim područjima (gradovi, općine i županije) ako je poznato da i uprava boluje od problema (ne)efikasnosti te da su i ta područja možda neadekvatno skrojena s obzirom na korisnike. Zašto bi svaka županija morala imati županijski sud ako bi i jedan od njih mogao riješiti masu predmeta s područja obiju županija. Vidjeli smo da je takva mogućnost raskoraka administrativnih područja i područja mjesne nadležnosti sudova omogućena za prekršajne, općinske i trgovačke sudove što je dobar početak. Naravno, pri tome treba imati u vidu i dostupnost građanima kako smanjenje broja predmeta ne bi bilo posljedica gubitka volje stranaka da dolaze na udaljeni sud zbog napora i troškova s kojima se susreću pri odlasku na sud. Optimalno rješenje bi se postiglo provođenjem određenog istraživanja opterećenosti sudova diljem Hrvatske što bi dalo dobru osnovu za prikladan teritorijalni raspored sudova. Za to u Hrvatskoj trenutno nema baš ni sluha, a bome niti sredstava kojima bi se financiralo takav opsežan projekt. Trenutno se pokušava povećati brzinu sudskog postupka promjenom funkcionalnih procesnih zakona (promjena broja stadija sudskog postupka, smanjenje inkvizitornosti i time kraći dokazni postupak itd.), no takva se rješenja mogu doimati kao palijativi koji ne mogu doprijeti do srži problema ako se ne bi mijenjalo i organizaciju sustava koji primjenjuje te norme. Od preostalih mogućnosti trebalo bi naglasiti promicanje arbitraže kao načina rješavanja sporova među strankama, osobito onih iz područja gospodarstva, čime bi se u velikoj mjeri rasteretilo državno sudstvo. Na tom području, rezultati zasad nisu osobito obećavajući jer se npr. pred arbitražnim vijećima Stalnog izbranog sudišta pri Hrvatskoj gospodarskoj komori godišnje nađe tridesetak predmeta. Ipak, svaki je početak težak, a posebno u uvjetima i na području na kome nije dovoljno razvijena arbitražna kultura. No, kad bi se velik broj predmeta, mahom iz područja gospodarstva, našao pred arbitrima, došao bi vjerojatno u pitanje raison d'etre specijalnih trgovačkih sudova, čime bi se otvorila nova pitanja: Je li učinkovitije imati sudove opće nadležnosti ili eventualno podijeliti stvarnu nadležnost po drugom kriteriju npr. da imamo zasebne građanske i kaznene sudove i sl. Ovdje smo dotaknuli samo jedan dio pravosuđa - sudstvo, pa već na tom primjeru vidimo kako je kompliciran problem organizacije. Gdje bismo došli kad bismo još uzeli u razmatranje probleme državnog odvjetništva, a osobito opravdanost nedavnog pripajanja bivšeg Državnog pravobraniteljstva toj organizaciji. Kao što vidimo pri traženju izlaza iz problema hrvatskog pravosuđa postoje brojne mogućnosti. Na njih ne treba gledati kao na prijetnju, u smislu da je samo jedan put ispravan, a svaki drugi izbor fatalan, nego bi bilo najprikladnije naći nekakav srednji put koji bi obuhvatio dobre karakteristike svih. Kod nas je, dakle, osnovni problem kako rasteretiti sudove da budu sposobni apsorbirati određenu količinu predmeta uz njihovo pravovremeno rješavanje te bi najprije trebalo odatle započeti, a tek onda reformirati druge nedostatke poput organizacije sudova, sudskih područja itd. Iskreno se nadam kako će u našoj zemlji biti sluha za stručnjake koji nešto i znaju o teoriji organizacije, da neće biti preranih poteza od strane ljudi nadležnih za pravosuđe te da će jednog dana i naš pravni sustav biti ako ne uzor drugima, barem u stopu blizak onima razvijenih zemalja.
|