Sudovi | |
Državno odvjetništvo | |
Odvjetništvo | |
Javno bilježništvo | |
Pučki pravobranitelj | |
Ustavni sud | |
Europski sud | |
Ministarstvo pravosuđa | |
Ostala tijela |
USTAVNI SUD REPUBLIKE
HRVATSKE Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Jasna Omejec, dopredsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Vice Vukojević i Milan Vuković, rješavajući o prijedlogu Udruge hrvatskih sudaca koju zastupa predsjednik Vladimir Gredelj, za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 12. srpnja 2001. godine, donio je ODLUKU ukidaju – odredba članka 73.c stavka 2. u dijelu koji glasi: »a iznimno i osoba koja ne obnaša sudačku dužnost uz uvjet da je istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca toga suda«. – odredba članka 73.c stavka 3. u cijelosti. RJEŠENJE – članka 18. (kojim se mijenja članak 30. stavak 3. Zakona o sudovima), – članka 19. (u dijelu u kojem se Zakon o sudovima dopunjava novim člankom 31.n stavkom 1. alinejom 1.), – članka 20. (kojim se Zakon o sudovima dopunjava novim člankom 32.a), – članka 28. (kojim se mijenja članak 52. Zakona o sudovima), – članka 29. (kojim se mijenja članak 53. Zakona o sudovima), – članka 30. (kojim se mijenja članak 54. Zakona o sudovima), – članka 36. (kojim se Zakon o sudovima nadopunjava novim člancima 73.a stavkom 3., 73.c stavcima 4. i 5., 73.d stavkom 1. i 73.i stavkom 2.). – članka 44. stavka 1. (prijelazna odredba). Obrazloženje 1. Udruga hrvatskih sudaca (u daljnjem tekstu: predlagateljica), podnijela je Ustavnom sudu Republike Hrvatske prijed-log za ocjenu suglasnosti s Ustavom pojedinih odredaba članaka 18., 19., 20., 28., 29., 30., 36. i 44. stavka 1. Zakona o izmjena-ma i dopunama Zakona o sudovima (»Narodne novine«, broj 129/2000; u daljnjem tekstu: ZidZS), kojim se mijenjaju ili dopunjuju pojedine odredbe Zakona o sudovima (»Narodne novine«, broj 3/94, 100/96, 115/97, 131/97; u daljnjem tekstu: ZS). Stajališta i ocjene Ustavnog suda o suglasnosti pojedinih osporenih zakonskih odredaba s Ustavom navode se pod brojčanom oznakom članaka pod kojima se one vode u osporenom ZidZS-u. 2. Predlagateljica osporava ustavnost članka 18. ZidZS-a kojim se propisuje da je pravno shvaćanje prihvaćeno na sjednici sudskog odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Upravnog suda Republike Hrvatske obvezatno za sva vijeća tog odjela. Navedeni članak osporava se sa stajališta odredbe članka 117. stavka 3. Ustava prema kojoj sudovi sude na temelju Ustava i zakona. Predlagateljica smatra da je propisivanjem obveznosti pravnih shvaćanja sudova institut pravnog shvaćanja, suprotno Ustavu, promoviran u temelj suđenja što mi nije smisao i svrha, te da se učinak pravnog shvaćanja može osigurati jedino autoritetom uvjerljivosti argumentacije i juridičnom konzistentnošću usvojenog stajališta. 3. Predlagateljica osporava ustavnost dijela članka 19. ZidZS-a koji se odnosi na novi članak 31.n stavak 1. alineju 1. U tom se članku osporava dio odredbe koji propisuje da član sudačkog vijeća prestaje obnašati svoju dužnost prije isteka mandata ako to sam zatraži (ostali razlozi za prestanak obnašanja dužnosti člana sudačkog vijeća se ne osporavaju). Odredba se u navedenom dijelu osporava sa stajališta načela vladavine prava, propisanog člankom 3. Ustava, te načela samostalnosti i neovisnosti sudbene vlasti, propisanog člankom 117. stavka 2. Ustava. Budući da prestanak dužnosti člana sudačkog vijeća »nastupa ope legis, dakle bez ikojeg, čak i deklaratornog akta«, to je zakonska norma čija primjena nije ograničena bilo kakvim uvjetima i pretpostavkama suprotna načelu vladavine prava. S druge strane, predlagateljica ističe da sudačka samouprava i samostalnost i neovisnost sudbene vlasti nisu privilegija sudaca nego jamstvo i instrument kvalitetnog funkcioniranja pravosuđa u zaštiti prava građana i općeg pravnog poretka. Predlagateljica smatra da bi primjena ove odredbe mogla dovesti u pitanje i čak onemogućiti funkcioniranje sudačkih vijeća kao institucionalnog izraza sudačke samouprave, posebice u sudskim županijskim okruzima s manjim brojem sudaca. Smatra da je načelo vladavine prava ovdje povrijeđeno propustom zakonodavca da u Zakon ugradi »normativne osigurače« koji bi jamčili funkcioniranje sudačkih vijeća, i to sa stajališta da je sudjelovanje u radu sudačkog vijeća ne samo pravo nego i dužnost svakog suca, kao što je to izrijekom i navedeno u članku 31.f stavku 1. ZidZS-a koji propisuje da je sudjelovanje u radu sudačkog vijeća pravo, ali i dužnost svakoga suca. 4. Osporenim člankom 20. ZidZS-a koji se odnosi na novi članak 32.a propisan je izbor predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, koji predlagateljica smatra suprotnim načelu vladavine prava (članak 3. Ustava) i načelu samostalnosti i neovisnosti sudbene vlasti (članak 117. stavak 2. Ustava). Predlagateljica osobito osporava odredbu stavka 1. članka 32.a ZidZS-a, koja propisuje da za predsjednika Vrhovnog suda može biti izabrana osoba koja ispunjava opće i posebne uvjete za suca tog Suda, jer ta odredba ne sadrži jasne kriterije o tome koje kvalitete i sposobnosti mora imati kandidat za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske. Nadalje, izrijekom je osporena i odredba stavka 5. članka 32.a ZidZS-a koja propisuje da je Državno sudbeno vijeće (u daljnjem tekstu: DSV) dužno, u slučaju ako je za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske izabrana osoba koja do izbora nije obnašala sudačku dužnost u tom Sudu, tu osobu imenovati i sucem toga Suda. Predlagateljica ističe da »zbog nedvosmislene imperativnosti norme, DSV naprosto mora tu osobu imenovati sucem, i bez obzira na druge kandidate, štoviše i bez natječaja, čak i u slučaju da DSV ocjenjuje kako kandidat po svojim stručnim i radnim sposobnostima ne zadovoljava kriterije imenovanja za Vrhovni sud«. Predlagateljica tvrdi da su u ovom slučaju članovi DSV-a prisiljeni glasovati »za« čak i kada je to suprotno njihovom stavu i njihovoj savjesti, čime se narušava ustavni koncept DSV-a. Također se izrijekom osporava i odredba stavka 6. članka 32.a ZidZS-a koja propisuje da, ako predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske odlukom Hrvatskoga sabora ili na svoj zahtjev bude razriješen dužnosti prije isteka mandata ili ne bude ponovno izabran na tu dužnost, nastavlja obnašati sudačku dužnost u tom sudu. Predlagateljica ističe da ta odredba ne sadrži razloge zbog kojih bi Hrvatski sabor imao pravo razriješiti predsjednika Vrhovnog suda s te dužnosti prije isteka mandata (slučaj razrješenja na vlastiti zahtjev predlagateljica ne osporava), čime akt razrješenja postaje »akt potpune arbitrarnosti«. Nesuglasnost s načelom vladavine prava potencirana je »potpunim izostankom normiranja bilo kakve procedure, izvođenja dokaza, prava na očitovanje i iznošenje kontraargumentacije, prava na podnošenje pravnog lijeka, itd.«, iz čega predlagateljica zaključuje da je čelnik sudbene vlasti zapravo u odnosu političke odgovornosti spram predsjednika Republike i parlamenta, čime je narušen ustavni princip trodiobe vlasti. 5. U prijedlogu se nadalje osporavaju odredbe članaka 28., 29. i 30. ZidZS-a. Te odredbe propisuju mjerila za ocjenu obnašanja sudačke dužnosti, nadležnost sudačkog vijeća za donošenje ocjene obnašanja sudačke dužnosti, te sadržaj ocjene, postupak nakon donošenja ocjene, sredstva pravne zaštite suca (prigovor) protiv ocjene, kao i nadležnost za rješavanje o prigovoru suca protiv ocjene obnašanja njegove sudačke dužnosti. Predlagateljica osporava sve navedene odredbe sa stajališta načela vladavine prava »u odnosu na zahtjev preciznosti i jasnoće propisa te primjerenosti učinaka primjene Zakona o legitimnim očekivanjima adresata norme«, kao i sa stajališta načela jednakosti pred zakonom iz članka 14. stavka 2. Ustava, te članka 54. stavka 2. Ustava koji propisuje da je svakomu pod jednakim uvjetima dostupno svako radno mjesto i dužnost. U prijedlogu se navodi da osporene odredbe ne sadrže nikakva jamstva kvalitete i pouzdanosti ocjene suca. Primjerice, ocjena o tome da sudac ne doseže minimalni postavljeni prag znanja, sposobnosti i rezultata, odnosno da prelazi minimalni zahtijevani prag znanja, sposobnosti i rezultata u svim elementima, ali tek neznatno, može rezultirati, prema mišljenju predlagateljice, posvemašnjom arbitrarnošću i raznolikošću prakse. Nadalje se tvrdi da je nejasno određen i pojam prosječnog obnašanja dužnosti, da podaci iz članka 28. ZidZS-a ne predstavljaju »istinosno provjerljive egzaktne činjenične tvrdnje«, te da se svode na vrijednosnu ocjenu. Osim toga, predlagateljica ističe da će se element sudjelovanja u sudačkom vijeću u praksi svoditi »na autopercepciju i autovalorizaciju svakog sudačkog vijeća, što već samo po sebi čini ovu normu nepriličnom«, a da ocjena rada suca kao člana Državnog sudbenog vijeća doslovno znači da sudačko vijeće preispituje valjanost i pravilnost odluka DSV-a, što je posve neprihvatljivo iz načelnih razloga, jer uključuje sankcioniranje (kroz negativnu ocjenu) nečijeg mišljenja i glasovanja u DSV-u na temelju vlastitog uvjerenja i savjesti. 6. Nadalje, predlagateljica izrijekom osporava članak 36. ZidZS-a u dijelovima koji se odnose na članak 73.a stavak 3., članak 73.c, članak 73.d stavak 1. i članak 73.i stavak 2., a kojima se propisuju nadležnost ministra pravosuđa da imenuje predsjednike sudova, postupak imenovanja predsjednika sudova, ovlast sudačkog vijeća da utvrđuje i predlaže kandidate koji ispunjavaju uvjete za predsjednika suda, te uvjeti za razrješenje predsjednika suda. Navedene odredbe osporavaju se zbog toga što se njima, prema mišljenju predlagateljice, vrijeđaju načelo vladavine prava (članak 3. Ustava), načelo samostalnosti i neovisnosti sudbene vlasti (članak 117. Ustava), ustavno jamstvo prava na žalbu (članak 18. stavak 1. Ustava), te odredbe Ustava koje uređuju granice ovlasti pojedinih tijela državne vlasti. Ovlast ministra nadležnog za poslove pravosuđa da imenuje i razrješuje predsjednike sudova predstavlja, prema mišljenju predlagateljice, širenje djelokruga egzekutive izvan granica propisanih Ustavom, jer nema ustavnog uporišta u članku 112. Ustava za ovlast egzekutive da imenuje i razrješava dužnosnike sudbene vlasti. Predlagateljica tvrdi da osporene odredbe ne sadrže ni kriterije nužne za prosudbu stručne sposobnosti kandidata za obnašanje dužnosti predsjednika suda. Dakle, da nije jasno koji su uvjeti za obavljanje ove dužnosti, da je nejasna razlika između uvjeta za suca i uvjeta za predsjednika suda, da je nerazumljivo koji bi podaci iz evidencije sudaca bili relevantni za utvrđivanje stručne sposobnosti kandidata za predsjednika suda, da se postupak imenovanja svodi na »postavljanje dekretom na osnovi diskrecijske prosudbe«. Pritom se posebno ističe slučaj u kojem kandidat za predsjednika suda uopće nije sudac, a traži se da bude istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca tog suda. Prema mišljenju predlagateljice, pojam »istaknutosti« je sam po sebi nejasan i neodređen te posve neobjektiviziran bilo kakvim pomoćnim kriterijima. Takav će predsjednik suda (ako ga DSV izabere za suca) biti zapravo sudac na pokusnom roku, jer se radi o prvom imenovanju na sudačku dužnost. Ako je takva osoba ujedno izabrana za predsjednika suda u kojem radi više od 20 sudaca, ona uopće neće obavljati sudačku dužnost, pa je posve neshvatljiva mogućnost kasnijeg imenovanja na trajni mandat, jer je nužna pretpostavka za takvo imenovanje pozitivna ocjena obnašanja sudačke dužnosti, koju predsjednik suda u ovom slučaju nije ni obavljao, pa stoga neće ni moći biti ocijenjen. Konačno, predlagateljica ističe da članak 73.i stavak 2., kojim se uređuje razrješenje predsjednika suda, nije u skladu s ustavnim jamstvom prava na žalbu, jer je »ministar obvezan akt o razrješenju donijeti u pisanoj formi s obrazloženjem, nakon provedene razrađene procedure, ali bez zajamčenog prava žalbe ili druge redovne pravne zaštite«. 7. Na kraju svog podneska, predlagateljica iznosi svoje tumačenje statusa predsjednika sudova imenovanih po ranijim propisima nakon stupanja na snagu ZidZS-a. U prijedlogu se tvrdi da prijelazna odredba članka 44. stavka 1. ZidZS-a, koja propisuje da će se izbor članova sudačkih vijeća i imenovanja predsjednika sudova po odredbama tog zakona obaviti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ZidZS-a, nije u suglasnosti s načelom vladavine prava, načelom legaliteta i načelom autonomije sudstva. »Osobitost ove materije – radi se o novoj zakonskoj regulaciji pitanja nadležnosti za imenovanje i razrješenje predsjednika sudova – upravo nužno zahtijeva, iz razloga pravne sigurnosti, radikalno striktnu prijelaznu normu koja bi jasno regulirala pravnu žsudbinuž dužnosnika imenovanih po ranijim propisima i od strane onih tijela (u ovom slučaju DSV) koja su po tim ranijim propisima bila mjerodavna za takva imenovanja i razrješenja«, navodi predlagateljica. Budući da takve izričite prijelazne odredbe nema, predlagateljica zaključuje da bi osporena odredba članka 44. stavka 1. ZidZS-a, a »s obzirom da žstariž mandati sukladno Ustavnom zakonu i dalje pravovaljano teku«, mogla imati značaj »glede imenovanja u roku od tri mjeseca, samo za one sudove na kojima nije popunjeno slobodno mjesto predsjednika sudova, odnosno za one sudove u odnosu na koje u tom razdoblju uslijedi akt ministra o razrješenju dužnosti predsjednika suda sukladno odredbi iz čl. 73.i«, a da se u svim ostalim slučajevima mora poštivati pravovaljano stečeni mandat sadašnjih predsjednika sudova. 8. U istom podnesku predlagateljica je predložila i ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka 66. ZS, a koja odredba ZidZS-om nije sadržajno izmijenjena, jer je u članku 34. ZidZS-a propisano samo to da se u članku 66. stavku 3. riječi »prethodnog stavka« zamjenjuju riječima »stavka 1. i 2.« Razvidno je stoga da predlagateljica zapravo osporava neizmijenjene odredbe članka 66. stavaka 2. i 3. ZS-a, koje propisuju mirovanje sudačke dužnosti u slučaju ako sudac bude imenovan za ministra ili za zamjenika ministra pravosuđa, odnosno za drugog dužnosnika u Ministarstvu pravosuđa. Budući da se taj dio prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti ne odnosi na ZidZS, prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu članka 66. ZS-a izdvojen je u zaseban predmet. 9. Temeljem članka 24. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99; u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), tijekom ustavnosudskog postupka zatraženo je i zaprimljeno stručno mišljenje Vlade Republike Hrvatske o osporenim odredbama ZidZS-a, klasa: 700-01/00-02/01, ur. broj: 5030109-01-3 od 26. travnja 2001. godine. U opsežnom stručnom mišljenju Vlada Republike Hrvatske razmatra prijedlog za ocjenu suglasnosti s Ustavom predlagateljice u odnosu na svaku pojedinu osporavajuću odredbu ZidZS-a, očitujući se istodobno na svaki od osporavajućih navoda predlagateljice. Vlada Republike Hrvatske ne smatra nijedan osporavajući navod predlagateljice osnovanim, te iznosi stajalište da su sve osporene odredbe ZidZS-a u suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske. Prijedlog je djelomično osnovan. 10. Za utvrđivanje osnovanosti pokretanja postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom osporenih odredaba ZidZS-a mjerodavne su odredbe članka 3., članka 4. i članka 117. Ustava. 11. Odredba članka 3. Ustava propisuje da je vladavina prava najviša vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava. Opće zahtjeve, koji proizlaze iz Ustavom propisanog načela vladavine prava u odnosu na nacionalne zakone čije je donošenje u nadležnosti Hrvatskoga sabora, Ustavni sud Republike Hrvatske utvrdio je u točkama 10. i 11. svoje odluke broj: U-I-659/1994, U-I-146/1996, U-I-228/1996, U-I-508/1996, U-I-589/1999 od 15. ožujka 2000. godine, objavljene u »Narodnim novinama«, broj 31/2000 (u daljnjem tekstu: odluka od 15. ožujka 2000. godine). 12. Odredba članka 4. Ustava propisuje da je u Republici Hrvatskoj državna vlast ustrojena na načelu diobe vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudbenu, te da načelo diobe vlasti uključuje oblike međusobne suradnje i uzajamne provjere nositelja vlasti propisane Ustavom i zakonom. Stajalište Ustavnog suda o granicama i dosezima djelovanja načela diobe vlasti, utvrđeno u točki 12. odluke od 15. ožujka 2000. godine, naknadno je potvrdio sam ustavotvorac, jer je Promjenom Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 113/2000) u odnose zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti uključio oblike međusobne suradnje i uzajamne provjere nositelja tih vlasti, propisane Ustavom i zakonom. Time je hrvatski ustavotvorac jasno naznačio da se tumačenje Ustava Republike Hrvatske mora temeljiti na značajkama diobe, a ne potpune razdvojenosti vlasti. Razvidno je to i iz Ustavom utvrđenih odnosa zakonodavne i izvršne prema sudbenoj vlasti: – zakonodavna vlast svojim zakonima uređuje ustanovljavanje, djelokrug poslova, sastav sudova, ustrojstvo sudova i postupak pred sudovima; ona daje vjerodostojna tumačenja tih zakona; određuje godišnji proračun za sudbenu vlast u cjelini; određuje plaće sudskih i pravosudnih dužnosnika, te plaće službenika i namještenika zaposlenih u sudovima; imenuje predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske te sudjeluje u imenovanju i razrješenju sudaca; daje amnestiju za kaznena djela, čime mijenja pravovaljane sudske odluke ili njihove pravne učinke; – izvršna vlast provodi zakone Hrvatskog sabora kojima se uređuju ustanovljavanje, djelokrug poslova, sastav sudova, ustrojstvo sudova, plaće sudskih i pravosudnih dužnosnika i plaće službenika i namještenika zaposlenih u sudovima, te donosi uredbe za izvršenje tih zakona; izvršna vlast (predsjednik Republike) sudjeluje u postupku imenovanja i razrješenja predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske; izvršna vlast (predsjednik Republike) daje pomilovanja u pojedinačnim slučajevima, čime pravne učinke pravovaljanih sudskih odluka neposredno mijenja u prilog osuđenog; – osim navedenih ustavnih nadležnosti zakonodavne i izvršne u odnosu na sudbenu vlast, Ustav Republike Hrvatske daje Ustavnom sudu Republike Hrvatske posebnu ovlast za ukidanje presuda sudova u slučaju da je njima povrijeđeno pojedino ljudsko pravo ili temeljna sloboda čovjeka zajamčena Ustavom. 13. Odredbe članka 117. Ustava propisuju načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, koje se očituje u tome da sudbenu vlast obavljaju sudovi, da je sudbena vlast samostalna i neovisna, te da sudovi sude na temelju Ustava i zakona. Uvažavajući sadržaj načela diobe vlasti u odnosima između sudbene i ostalih grana vlasti koji proizlazi iz Ustava Republike Hrvatske, Ustavni sud smatra da je načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti u prvom redu usmjereno prema očuvanju i zaštiti sudačke neutralnosti, koja se izražava u zahtjevu za nepristranošću sudaca i njihovom neovisnošću u postupku suđenja i donošenju sudskih odluka. Stoga, da bi bili u skladu s načelom vladavine prava i načelom samostalnosti i neovisnosti sudbene vlasti, sadržaji nacionalnih zakona o sudovima i sucima moraju biti takvi da omoguće stvaranje i osiguravanje optimalnih uvjeta pod kojima sudac može suditi na nepristran način, slobodan od izvansudskih i nesudskih utjecaja. Utvrđujući doseg djelovanja načela neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, Ustavni sud je imao u vidu i sadržaj Preporuke Odbora ministara Vijeća Europe o neovisnosti, učinkovitosti i ulozi sudaca, broj R(94)12 od 13. listopada 1994. godine, koju je uvažila i Komisija za ljudska prava Gospodarskog i socijalnog vijeća Ujedinjenih naroda na svom 52. zasjedanju 1. ožujka 1996. godine. Osim toga, Ustavni sud je imao u vidu i druge mjerodavne europske dokumente koji se odnose na nezavisnost, nepristranost i nadležnost sudaca, a osobito sadržaj Europske povelje o zakonima za suce, kao i presude Europskog suda za ljudska prava u kojima su sadržane postavke o značenju pojma »neovisan i nepristrani sud«. 14. Ostale odredbe Ustava neposredno mjerodavne za ocjenu ustavnosti pojedinih osporavanih odredaba ZidZS-a jesu odredbe članka 54. stavka 2. (o dostupnosti svima svake dužnosti pod jednakim uvjetima), članka 112. (o ustavnoj nadležnosti Vlade Republike Hrvatske), članka 118. (o ustavnopravnom položaju Vrhovnog suda Republike Hrvatske te izboru i razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske), članka 122. (o imenovanju na sudačku dužnost i razrješenju sudačke dužnosti), članka 123. (o ustavnoj nadležnosti Državnog sudbenog vijeća). Sadržaj navedenih ustavnih odredaba prikazuje se u onim točkama obrazloženja ove odluke i rješenja (u daljnjem tekstu: odluka) u kojima se razmatraju odgovarajuće osporene odredbe ZidZs-a, sadržajno povezane s tim ustavnim odredbama. Obrazloženje odluke 15. Ustavni sud pokrenuo je postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i ukinuo odredbu stavka 2. članka 73.c (sadržanu u članku 36. ZidZS-a) u dijelu u kojem se izrijekom dopušta da u iznimnim slučajevima kandidat za predsjednika suda bude osoba koja dotada nije obnašala sudačku dužnost, uz uvjet da se radi o istaknutom pravniku koji ispunjava uvjete za suca tog suda. Budući da je odredba stavka 3. članka 73.c sadržajno ovisna o ustavnopravno spornom dijelu odredbe stavka 2. članka 73.c (jer se odnosi samo na osobe koje prije imenovanja na dužnost predsjednika suda nisu obnašale sudačku dužnost), Ustavni sud je ukinuo i odredbu stavka 3. članka 73.c kao dio jedinstvene normativne cjeline nesuglasne Ustavu. Osporeni stavci 2. i 3. članka 73.c (uz navođenje i stavka 1. istog članka radi bolje preglednosti) glase: »Članak 73.c Ministar nadležan za poslove pravosuđa objavljuje oglas u »Narodnim novinama« i jednim dnevnim novinama i poziva na podnošenje prijave za slobodno mjesto predsjednika suda u roku od 30 dana. Kandidat može biti sudac koji ispunjava uvjete za suca tog suda, a iznimno i osoba koja ne obnaša sudačku dužnost uz uvjet da je istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca tog suda. Predsjednik suda koji nije bio sudac prije imenovanja za predsjednika suda dužan je u roku od 30 dana od dana imenovanja obavijestiti Državno sudbeno vijeće koje ga može imenovati sucem toga suda. Ukoliko ga Državno sudbeno vijeće ne imenuje, cijeli postupak imenovanja mora se ponoviti«. U odluci od 15. ožujka 2000. godine Ustavni sud je utvrdio funkcionalnu razliku između poslova suđenja koje obavljaju suci u okviru svoje sudačke dužnosti i poslova koji pripadaju sudskoj upravi. Poslovi sudske uprave uređeni su u točki 1. pod nazivom »Sudska uprava« glave III. ZS-a (»Unutarnje ustrojstvo sudova«). Prema članku 25. ZS-a, koji nije izmijenjen ZidZS-om, poslovi sudske uprave obuhvaćaju osiguranje uvjeta za pravilan rad i poslovanje suda, a posebice: ustrojstvo unutarnjeg poslovanja u sudu, skrb o urednom i pravodobnom obavljanju poslova u sudu, poslove izvršenja kaznenih sankcija i postupanje s pritvorenicima, poslove pozivanja i raspoređivanja sudaca porotnika, poslove u svezi sa stalnim sudskim procjeniteljima, tumačima i vještacima, poslove ovjere isprava namijenjenih uporabi u inozemstvu, poslove u svezi s predstavkama i pritužbama stranaka na rad suda, stručne poslove u svezi s ostvarivanjem dužnosti i prava službenika i namještenika u sudu, skrb o stručnom usavršavanju sudaca, sudskih savjetnika, sudačkih vježbenika i drugih službenika i namještenika u sudu, vođenje statistike, financijsko-materijalno poslovanje suda i druge poslove propisane zakonom i pravilnikom o unutarnjem poslovanju sudova. Prema članku 26. ZS-a, koji također nije izmijenjen ZidZS-om, poslove sudske uprave obavlja predsjednik suda sukladno zakonu i sudskom poslovniku. Uvažavajući pravnu prirodu poslova sudske uprave, zakonodavac je u članku 73.a stavku 1. ZidZS-a izrijekom propisao da predsjednik suda jest »sudac koji uz tu dužnost obavlja i poslove sudske uprave«, te da se predsjednik suda imenuje na četiri godine, nakon čega može biti ponovno imenovan (članak 73.a stavak 4. ZidZS-a). Prema tome, posao predsjednika suda, kao čelnika sudske uprave u određenom sudu, uvijek je privremeni posao suca, nakon čijeg prestanka on »nastavlja obnašati sudačku dužnost u sudu u kome je imenovan za suca« (članak 73.a stavci 4. i 5. ZidZS-a). Nadalje, s obzirom na odredbu stavka 2. članka 73.a ZidZS-a, koja propisuje da u sudovima s više od 20 sudaca predsjednik suda može obavljati samo poslove sudske uprave, posao predsjednika suda u svim sudovima s manje od 20 sudaca dobija još i dodatno obilježje: u tim je sudovima to samo dopunski posao suca. Takvo zakonsko uređenje položaja predsjednika suda u cijelosti je sukladno pravnim stajalištima utvrđenim u odluci Ustavnog suda od 15. ožujka 2000. godine. Poslovi koje obavlja predsjednik suda su upravni poslovi u sudu, koji su odvojeni od onih koje ta ista osoba obavlja kao sudac. Ukratko, radi se o dvije različite skupine poslova u sudu: sudac ne može obavljati zakonima i sudačkim poslovnikom određene poslove predsjednika suda ako prethodno nije imenovan na položaj predsjednika suda, kao što ni predsjednik suda ne može obavljati poslove suca kada djeluje i postupa u ulozi predsjednika suda. Nadležnost za obavljanje tih dviju različitih skupina poslova zakonima i sudačkim poslovnikom jasno je razgraničena, kao što je jasno razgraničena i nadležnost za imenovanje na jednu odnosno drugu dužnost (suca imenuje DSV uz pribavljeno mišljenje nadležnog odbora Hrvatskog sabora – članak 123. stavak 2. Ustava, a predsjednika suda imenuje ministar nadležan za poslove pravosuđa između kandidata koje predloži sudačko vijeće – članak 73a. ZidZS-a). To razgraničenje, međutim, ne znači da se poslovi sudske uprave (koje obavlja predsjednik suda) i poslovi suđenja (koje obavlja sudac) mogu potpuno razdvojiti, jer se i u jednom i u drugom slučaju radi o obavljanju poslova u sudu (sudskih poslova), koji čini jedinstvenu institucionalnu cjelinu. Stoga su pojedine radnje u poslovanju sudom, koje poduzima predsjednik suda, u određenoj mjeri povezane s poslovima imanentnim sudbenoj vlasti i posredno mogu utjecati na suce i obavljanje njihova sudačkog posla. Primjerice, predsjednik suda nadzire uredno i pravodobno obavljanje (i) sudačkih poslova u sudu, uvidom u rad sudskih vijeća, sudaca pojedinaca i istražnih sudaca, uvidom u spise, odluke i odluke viših sudova donesene u povodu pravnih lijekova (članak 8. Sudskog poslovnika, »Narodne novine«, broj 80/97). On usklađuje rad sudskih odjela u sudu, a kad u radu odjela, vijeća, sudaca pojedinaca i istražnih sudaca uoči nejednako postupanje ili postupanje protivno postojećim propisima ili odstupanje od ustaljene sudske prakse viših sudova, svoja zapažanja iznosi na razmatranje na sjednicama sudaca (članak 9. Sudskog poslovnika). Osim toga, predsjednik suda saziva sjednice i sastanke sudaca radi uspješnijeg obavljanja poslova iz djelokruga suda, na kojima se osobito razmatraju, između ostalih, i izvješća o radu, sporna pravna pitanja, te ujednačavanje sudske prakse (članak 11. Sudskog poslovnika). Ovlast predsjednika suda da donosi godišnji raspored poslova kojim se utvrđuju sudska vijeća, istražni suci, odnosno suci pojedinci, raspoređuju suci za obavljanje poslova, te se ujedno određuju njihove ovlasti i opseg poslova, kao i način podjele predmeta (članci 30. do 36. Sudskog poslovnika), takve su naravi da mogu utjecati na poslove suđenja u sudu. Osim toga, iz odredaba postupovnih zakona Republike Hrvatske razvidno je da predsjednik suda ima pojedine ovlasti i u samim postupcima koji se vode u konkretnim pravnim stvarima. Prema članku 72. stavku 2. i članku 73. stavcima 1. i 2. Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, broj 53/91, 91/92, 112/99), primjerice, predsjednik suda odlučuje o izuzeću suca ili suca porotnika na njihov zahtjev ili na zahtjev stranke; ako stranka traži izuzeće predsjednika suda, odluku o izuzeću donosi predsjednik neposredno višeg suda. Nadalje, prema odredbama Zakona o kaznenom postupku (»Narodne novine«, broj 110/97, 27/98, 58/99, 112/99), predsjednik općinskog suda i predsjednik županijskog suda odlučuju u slučajevima koji su predviđeni tim zakonom (članak 18. stavak 4. i članak 20. stavak 6.). Tako, primjerice, predsjednik suda postavlja opunomoćenika privatnom tužitelju, oštećeniku i oštećeniku kao tužitelju (članak 60. stavak 2.), postavlja okrivljeniku branitelja u slučajevima obvezne obrane iz članka 65. Zakona, te ga ima pravo razriješiti i postaviti drugog ako neuredno obavlja svoju dužnost (članak 67. stavak 4.). Nadalje, predsjednik suda provodi nadzor nad izvršenjem pritvora i poduzima potrebne mjere da se otklone nepravilnosti uočene pri obilasku zatvora (članak 117. stavak 1.). Predsjednik suda također je ovlašten da prema potrebi, u slučaju da se istraga ne završi u roku od šest mjeseci, poduzme mjere da se istraga završi (članak 204.), odnosno da prema potrebi, u slučaju da predsjednik vijeća nije odredio glavnu raspravu u roku iz članka 284. stavak 2. Zakona, poduzme mjere da se glavna rasprava odredi. Sukladno prethodnim navodima, uvjet da za predsjednika suda može biti imenovan samo sudac (koji uz to ispunjava uvjete za suca tog suda) organski proizlazi iz prirode poslova koji su obuhvaćeni pojmom »sudske uprave«. 16. Ustavnopravno sporni dio stavka 2. članka 73.c ZidZS-a propisuje, međutim, da kandidat za predsjednika suda može biti iznimno i osoba koja ne obnaša sudačku dužnost uz uvjet da je istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca tog suda. Tom je odredbom, dakle, zakonodavac otvorio pravnu mogućnost da na dužnost predsjednika suda ministar pravosuđa imenuje i osobu koja na dan imenovanja nije sudac, uključujući osobu koja nikad prije toga nije bila sudac. Navedena iznimka neposredno narušava sadržajnu konzistentnost cjelokupnog zakona koji je izrađen na postavci da je predsjednik suda primarno sudac koji uz tu dužnost obavlja i poslove sudske uprave. Ta zakonska iznimka, naime, dovodi u pitanje legalnu svrhu, kao i mogućnost neposredne primjene drugih odredaba istog zakona. Primjerice, one koja zahtijeva da se prije imenovanja kandidata za predsjednika suda zatraži ocjena obnašanja njegove sudačke dužnosti i drugi podaci iz evidencije sudaca ili one koja propisuje da prijedlog sudačkog vijeća mora biti obrazložen i sadržavati ocjenu obnašanja sudačke dužnosti za svakog kandidata za predsjednika suda (stavak 4. članka 73.c i stavak 2. članka 73.d ZidZS-a), koje zakonske odredbe jasno ukazuju na zakonodavčevu intenciju da se predsjednik suda imenuje iz reda sudaca. Zakonske odredbe stavaka 2. i 3. članka 73.c suprotne su i pravnom stajalištu Ustavnog suda, izraženom u njegovoj odluci od 15. ožujka 2000. godine, u kojoj je izrijekom utvrđeno: »17.8 Sud zaključno utvrđuje da imenovanje neke osobe za suca određenog suda od strane DSV-a predstavlja formalnu pretpostavku za imenovanje dotične osobe (i) na dužnost predsjednika suda, jer prema izričitoj zakonskoj odredbi,1 predsjednik suda može biti samo sudac, to jest samo ona osoba koju je DSV već prethodno imenovao na dužnost suca radi obavljanja sudačke dužnosti«. 17. Prema tome, budući da u postojećem zakonodavnom poretku Republike Hrvatske institucija predsjednika suda izvire iz sudačkog položaja, iznimka propisana u odredbi stavka 2. članka 73.c ZidZS-a nužno zahtijeva razradu daljnjeg postupka kojim se izabrani predsjednik suda prevodi u suca. Taj se postupak uređuje u stavku 3. članka 73.c ZidZS-a, koji glasi: »Predsjednik suda koji nije bio sudac prije imenovanja za predsjednika suda dužan je u roku od 30 dana od dana imenovanja obavijestiti DSV koje ga može imenovati sucem toga suda. Ukoliko ga Državno sudbeno vijeće ne imenuje, cijeli postupak imenovanja mora se ponoviti«. Zbog ustavnog položaja DSV-a, kao neovisnog tijela koje je jedino nadležno za imenovanje sudaca, normativna rješenja sadržana u stavku 3. članka 73.c ZidZS-a predstavljaju izravan izvor institucionalne nestabilnosti sudbene vlasti, koji se očituje u sljedećem: – postojanje pravne neizvjesnosti u pitanju hoće li DSV novoimenovanog predsjednika suda uopće imenovati za suca ili neće; – neizvjestan položaj predsjednika suda u razdoblju od njegova imenovanja za predsjednika suda do njegova imenovanja za suca; – u slučaju da se predsjednik suda prvi put imenuje za suca, s obzirom na kogentan sadržaj odredbe članka 122. stavka 2. Ustava, nepostojanje zakonskog rješenja u odnosu na institucionalno rješenje njegova sudačkog položaja nakon što protekne prvih pet godina njegova sudačkog staža, u kojem je razdoblju on obavljao poslove sudske uprave, a ne poslove suđenja;2 – institucionalna nestabilnost uzrokovana ponavljanjem postupka imenovanja predsjednika suda u slučaju da izabrani predsjednik naknadno ne bude imenovan za suca; – zakonom neriješeno pitanje pravne sudbine akata i radnji koje je izabrani predsjednik suda donio, potpisao odnosno poduzeo u razdoblju od imenovanja za predsjednika suda do donošenja odluke Državnog sudbenog vijeća o odbijanju njegova zahtjeva da ga se imenuje sucem, itd. Osim što predstavlja neposredan izvor institucionalne nestabilnosti sudbene vlasti, dio odredbe stavaka 2. i odredba stavka 3. članka 73.c ZidZS-a suprotni su ustavnom zahtjevu da sudbenu vlast obavljaju isključivo sudovi (suci). Prema izričitoj zakonskoj odredbi članka 73.a stavka 2. ZidZS-a, u sudovima s više od 20 sudaca predsjednik suda može obavljati samo poslove sudske uprave. U sudovima s manje od 20 sudaca, posao predsjednika suda samo je dopunski posao suca. Iz toga proizlazi da je u sudovima s manje od 20 sudaca položaj predsjednika suda koji u času imenovanja ne obavlja sudačku dužnost u pravnom smislu neodrživ, jer bi on u razdoblju od imenovanja za predsjednika suda do (eventualnog) imenovanja za suca bio dužan obavljati i poslove suca, što bi neposredno proturiječilo Ustavu. No, istodobno bi bilo nesuglasno zakonu i njegovo obavljanje poslova predsjednika suda u tom razdoblju, jer se – prema zakonskom uređenju – radi samo o dopunskom poslu suca. Nadalje, dio odredbe stavka 2. i odredba stavka 3. članka 73.c ZidZS-a protivni su i načelu jednakosti svih pred zakonom, zajamčenim člankom 14. stavkom 2. Ustava, kao i odredbi članka 54. stavka 2. Ustava, koja propisuje da je svakomu pod jednakim uvjetima dostupno svako radno mjesto i dužnost. Tim se odredbama ZidZS-a, naime, omogućava da se sudački položaji u sudovima popunjavaju (i) preko postupka imenovanja predsjednika sudova, što istodobno otvara ustavnopravno neprihvatljivu mogućnost da se suci imenuju na sudačku dužnost putem provedbe dva različita postupka: izravno, putem natječaja za popunjavanje slobodnih mjesta sudaca u postupku pred DSV-om, i neizravno, putem natječaja za popunjavanje slobodnog mjesta predsjednika suda, nakon čega DSV provodi daljnji postupak njegova imenovanja i za suca tog suda, ali u tom slučaju samo temeljem »obavijesti« osobe da je imenovana na dužnost predsjednika suda. Ustavni sud je zbog svih navedenih razloga ukinuo dio odredbe stavka 2. i odredbu stavka 3. članka 73.c ZidZS-a, jer je utvrdio njihovu nesuglasnost s temeljnim ustavnim načelima vladavine prava, neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, jednakosti svih pred zakonom, kao i s ustavnim jamstvom dostupnosti svima svake dužnosti pod jednakim uvjetima. 18. Ustavni sud zaključno utvrđuje da je ukidanjem dijela odredbe stavka 2. članka 73.c ZidZS-a na snazi ostao dio odredbe koji glasi: »Kandidat može biti sudac koji ispunjava uvjete za suca tog suda«. To ne znači da zakonodavac nema pravo propisati i drugačije uvjete za imenovanje suca na položaj predsjednika suda. Pri uređenju tog pitanja, međutim, prethodno imenovanje na dužnost suca od strane Državnog sudbenog vijeća, kao i ispunjavanje uvjeta za suca suda u kojem se sudac kandidira za predsjednika, uvjeti su koje je zakonodavac dužan poštivati, jer proizlaze iz sadržaja načela vladavine prava, neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, te jednakosti svih pred zakonom, što su zajamčeni Ustavom Republike Hrvatske. Obrazloženje rješenja 19. U sljedećim se točkama obrazlažu razlozi zbog kojih Ustavni sud nije prihvatio prijedloge za ocjenu suglasnosti s Ustavom ostalih osporenih odredaba ZidZS-a. Obrazloženja o neprihvaćanju prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti nisu navedena prema rednim brojevima članaka koji se u prijedlogu osporavaju, već su grupirana prema srodnosti spornih ustavnopravnih pitanja čiju je ocjenu predlagateljica zatražila, i to na sljedeći način: o predsjednicima sudova (točke 20. do 23.); o predsjedniku Vrhovnog suda Republike Hrvatske (točke 22. do 27.); o sucima i sudačkim vijećima (točke 28. i 29.); o obvezatnosti pravnih shvaćanja sjednice Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Upravnog suda Republike Hrvatske (točka 30). 20. PREDSJEDNICI SUDOVA – Predlagateljica osporava članak 36. ZidZS-a u dijelu koji se odnosi na novi članak 73.a stavak 3., koji glasi: »Članak 73.a stavak 3. Predsjednika suda imenuje ministar nadležan za poslove pravosuđa između kandidata koje predloži sudačko vijeće.« Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenom odredbom razmotrio dva ustavnopravna pitanja: – prvo, predstavlja li u ustavnopravnom poretku Republike Hrvatske imenovanje predsjednika sudova od strane ministra pravosuđa (izvršne vlasti) povredu načela diobe vlasti i načela neovisnosti i samostalnosti sudstva, i – drugo, je li zakonodavac takvim zakonskim rješenjem povrijedio odredbe Ustava o granicama ovlasti pojedinih tijela državne vlasti, s obzirom da članak 112. Ustava ne propisuje nadležnost izvršne vlasti za imenovanje dužnosnika sudbene vlasti? U razmatranju postavljenih pitanja, Ustavni sud je pošao od utvrđenja da načini imenovanja i razrješenja predsjednika sudova (osim predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske) nisu uređeni Ustavom. Stoga nije u pravu predlagateljica kada odredbu članka 73.a stavka 3. ZidZS-a osporava zbog toga što »nema ustavnog uporišta u članku 112. Ustava za ovlast egzekutive da imenuje i razrješava dužnosnike sudbene vlasti«. Predsjednici sudova (osim predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske) nisu ustavnopravna institucija. Sukladno tome, zakonodavac je imao ustavno ovlaštenje u članku 2. stavku 4. alineji 1. Ustava na samostalno donošenje odluke o uređenju pravnog položaja, odnosno o načinu i o nadležnosti za imenovanje i razrješenje predsjednika sudova. Ovlast izvršne vlasti (ministra pravosuđa) da imenuje i razrješuje predsjednike sudova proizlazi, dakle, iz zakona, a ne iz Ustava. Suglasnost takvog zakonskog rješenja s Ustavom potvrđena je i odlukom Ustavnog suda od 15. ožujka 2000. godine, u kojoj je izrijekom utvrđeno sljedeće: »17.9. Na pitanje o tome kome će se povjeriti nadležnost za imenovanje i razrješenje predsjednikâ sudova (primjerice, Zastupničkom domu Hrvatskoga državnog sabora ili općoj sjednici suda uz suglasnost ministra pravosuđa ili pak samom ministru pravosuđa), nema jednoznačnog odgovora. Sud utvrđuje da je tu odluku ovlašteno donijeti zakonodavno tijelo zasnivajući je na temeljnim značajkama političkog i pravnog sustava utemeljenog Ustavom Republike Hrvatske«. Nacionalni je zakonodavac, prema tome, samostalno utvrdio da je primjereno temeljnim značajkama političkog i pravnog sustava rješenje prema kojem predsjednike sudova – uz zakonom propisana ograničenja – imenuje ministar pravosuđa. Ovlasti ministra pravosuđa u postupku imenovanja predsjednika sudova strogo su ograničene zakonskom obvezom ministra da predsjednika suda imenuje samo između kandidata koje predloži sudačko vijeće, čime se imenovanje predsjednika sudova u osnovi podređuje volji sudske samouprave i o njoj ovisi. Zaključno, Ustavni sud utvrđuje da se odgovor na postavljena pitanja mora sagledavati u okviru sadržaja sljedećih ustavnih i zakonskih rješenja: a) suce u Republici Hrvatskoj ne imenuje niti razrješava ni izvršna ni zakonodavna vlast, već posebno neovisno tijelo ustavnopravnog značaja (DSV), b) predsjednike sudova imenuje ministar pravosuđa u okviru zakonskih ovlasti ograničenih ovlastima sudske samouprave (to jest, sudačkih vijeća) da utvrđuju i ministru pravosuđa predlažu kandidate za predsjednike sudova, c) predsjednici sudova imenuju se iz redova sudaca, što znači da za predsjednike sudova mogu biti imenovane samo osobe koje je DSV već prethodno imenovalo na sudačku dužnost (članak 73.a stavak 1. ZidZS-a, te odluke Ustavnog suda od 15. ožujka 2000. i 11. srpnja 2001. godine). Ustavni sud stoga utvrđuje da navedena zakonska rješenja u cijelosti osiguravaju provedbu i ostvarenje načela neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti u Republici Hrvatskoj, uvažavajući zahtjeve koje pred nacionalnog zakonodavca postavlja i načelo diobe vlasti. 21. Predlagateljica osporava članak 36. ZidZS-a u dijelu koji se odnosi na novi članak 73.c stavke 4. i 5. i novi članak 73.d stavak 1., koji glase: Članak 73.c stavci 4. i 5. »Predsjednik sudačkog vijeća zatražit će od ministarstva nadležnog za poslove pravosuđa ocjene obnašanja sudačke dužnosti i druge podatke iz evidencije sudaca, koji su nužni za utvrđivanje stručne sposobnosti kandidata za obavljanje dužnosti predsjednika suda. Predsjednik sudačkog vijeća može o kandidatu zatražiti i mišljenje drugoga sudačkog vijeća«. Članak 73.d stavak 1. »Na temelju podataka i mišljenja iz članka 73.c ovoga Zakona sudačko vijeće utvrđuje kandidate koji ispunjavaju uvjete za predsjednika suda i predlaže ministru nadležnom za poslove pravosuđa da jednog od njih imenuje za predsjednika suda«. Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenim člancima ZidZS-a razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje: – je li zakonodavac povrijedio ustavno načelo vladavine prava kad u zakonu nije izrijekom propisao posebne uvjete koje mora ispuniti osoba da bi mogla biti imenovana na dužnost predsjednika suda? Ustavni sud utvrđuje da su ukidanjem dijela odredbe stavka 2. članka 73.c ZidZS-a stvorene pretpostavke za utvrđenje da zakonodavac nije bio dužan propisati posebne i dopunske zakonske uvjete koje treba ispunjavati kandidat za predsjednika suda. Postojeći uvjeti prema kojima kandidat za predsjednika suda mora biti sudac, koji ispunjava uvjete za suca suda u kojem se kandidira za predsjednika, omogućavaju sudačkim vijećima da – temeljem ocjene obnašanja sudačke dužnosti i drugih podataka o kandidatu pohranjenih u evidenciji sudaca – utvrde stručnu sposobnost kandidata za obavljanje dužnosti predsjednika suda, odnosno za obavljanje poslova sudske uprave. Nedostatak izričito propisanih dopunskih uvjeta za obnašanje dužnosti predsjednika suda (to jest, za vođenje poslova sudske uprave u sudu) ne znači da je ZidZS u tom pitanju nesuglasan zahtjevima koje pred njega postavlja načelo vladavine prava. Sadržaj osobnih kvaliteta koje treba imati kandidat za upravljanje sudskom institucijom normativno nije moguće precizno odrediti, jer se ne radi niti o formalnim niti o pravno-tehničkim uvjetima. Stoga je Ustavni sud prihvatio zakonsko rješenje koje prepušta nadležnim tijelima sudske samouprave, koji su ovlašteni utvrđivati kandidate za predsjednike sudova i predlagati ih ministru pravosuđa na imenovanje, da sami ocijene koje individualne sposobnosti i koje dopunske uvjete, osim onih propisanih zakonom, trebaju ispunjavati kandidati za predsjednika suda u svakom konkretnom slučaju. 22. Predlagateljica osporava članak 36. ZidZS-a u dijelu koji se odnosi na novi članak 73. i stavak 2., koji glasi: »Članak 73. i stavak 2. Rješenje ministra o razrješenju predsjednika suda mora biti pisano i obrazloženo«. Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenom odredbom ZidZS-a razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje: – je li zakonodavac povrijedio ustavno načelo prava na pravnu zaštitu kad nije u zakonu izrijekom propisao sredstva pravne zaštite protiv rješenja ministra pravosuđa o razrješenju predsjednika suda? U razmatranju postavljenog pitanja, Ustavni sud je pošao od značenja načela zakonitosti u djelovanju uprave, čiji je sadržaj utvrđen u članku 18. Ustava (jamstvo prava na žalbu protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku pred ovlaštenim tijelom, uz iznimno isključenje u slučajevima određenim zakonom ako je osigurana druga pravna zaštita) i članku 19. Ustava (jamstvo sudske kontrole zakonitosti pojedinačnih akata upravnih vlasti). Iako je zakonodavac bio slobodan urediti pitanje pravne naravi akta o razrješenju predsjednika suda na drugačiji način, on je – propuštanjem da uredi poseban postupak i posebna sredstva pravne zaštite protiv rješenja ministra – pristao na korištenje općih sredstava pravne zaštite u Ustavom zajamčenom postupku sudske kontrole pojedinačnih akata upravnih vlasti. Sve dok to pitanje izrijekom ne uredi na drugačiji način, ima se smatrati da za primjenu općeg pravila iz članka 19. Ustava zakonodavac nije bio obvezan propisivati posebne odredbe u ZidZS-u, jer se radi o Ustavom zajamčenom postupku sudske kontrole pojedinačnih akata upravnih vlasti, koji se – prema postojećem uređenju – provodi primjenom mjerodavnih odredaba Zakona o upravnim sporovima. Stoga osporavajuće navode predlagateljice u ovom pitanju Ustavni sud ocjenjuje neutemeljenima, a propisano rješenje sukladnim odredbama članaka 18. i 19. Ustava. 23. Predlagateljica osporava članak 44. stavak 1. ZidZS-a, koji glasi: »Članak 44. stavak 1. Izbor članova sudačkih vijeća i imenovanja predsjednika sudova po odredbama ovoga Zakona obavit će se u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona«. Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenim člankom ZidZS-a razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje: – je li zakonodavac povrijedio načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti i načelo vladavine prava kada je propisao da će se – zbog promjene zakonskog uređenja imenovanja predsjednika sudova – u određenom roku provesti imenovanje predsjednika sudova prema novom zakonskom uređenju? Odgovor na ovo pitanje ovisi o pravnoj prirodi funkcije o kojoj je riječ, kao i o sadržaju promjena koje su nastupile u postupku imenovanja predsjednika sudova. Predsjednike sudova je do donošenja ZidZS-a imenovalo DSV. Nadležnost DSV-a za imenovanje predsjednika sudova je – suprotno odredbama Ustava – bilo propisano zakonom. U svojoj odluci od 15. ožujka 2000. godine Ustavni sud je utvrdio da je time zakonodavac povrijedio Ustav, jer je – bez ustavne osnove – proširio nadležnost Državnoga sudbenog vijeća (i) na imenovanje predsjednika sudova. Sukladno toj odluci, a vodeći se prirodom poslova sudske uprave, zakonodavac je zakonskom novelom (ZidZS-om) izmijenio nadležnost za imenovanje predsjednika sudova, propisujući da predsjednike sudova imenuje ministar pravosuđa između kandidata koje predloži sudska samouprava (sudačko vijeće). U razmatranju postavljenog pitanja, a imajući u vidu prethodno navedene okolnosti, Ustavni sud je uvažio činjenicu da predsjednik suda, s izuzetkom predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, nije ustavnopravna institucija. Stoga je zakonodavac ovlašten samostalno uređivati odnose u tom pravnom području, jer nije ograničen jamstvima koja za ustavne institucije proizlaze iz njihova ustavnopravnog položaja (kao što je to slučaj sa sucima i s predsjednikom Vrhovnog suda Republike Hrvatske). Ustavni sud je u razmatranju postavljenog pitanja uvažio i činjenicu da su ZidZS-om ustanovljena i uređena nova sudačka tijela – sudačka vijeća – koja predstavljaju institucionalni izraz sudske samouprave, a da je upravo tim tijelima povjerena nadležnost za utvrđivanje i predlaganje kandidata za predsjednika sudova. Uz navedeno, potrebno je uvažiti i činjenicu da osporenom odredbom dotadašnjim predsjednicima sudova nije prestala dužnost na temelju zakona (ex lege), koje bi rješenje – da je propisano – eventualno moglo otvoriti sumnju u njegovu suglasnost s načelom vladavine prava. Pravna pretpostavka za prestanak njihove dotadašnje dužnosti jest provedba zakonom uređenog postupka imenovanja novog predsjednika suda u svakom konkretnom slučaju, uz bitno utvrđenje da imenovanje »novog« predsjednika suda ne znači da dosadašnji predsjednici sudova ne mogu biti ponovo imenovani na istu dužnost. U tom pitanju od odlučnog su značaja ovlasti sudačkih vijeća kao tijela sudske samouprave, koja su nadležna za utvrđivanje i predlaganje kandidata za predsjednike sudova. Sukladno svim prethodnim navodima, Ustavni sud utvrđuje da osporenom odredbom članka 44. stavka 1. ZidZS-a zakonodavac nije povrijedio ustavno načelo vladavine prava. S druge strane, jamstva koja proizlaze iz načela neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti u ovom pitanju ne bi mogla biti primijenjena, jer se osporenom odredbom ni na koji način ne zadire u Ustavom zaštićenu poziciju samih sudaca. Eventualni prestanak obavljanja dužnosti predsjednika suda temeljem odredbe članka 44. stavka 1. ZidZS-a, nema, naime, nikakvog utjecaja na obavljanje sudačke dužnosti odnosno na zajamčenu trajnost i stalnost sudačkog položaja osobe na koju se članak 44. stavak 1. ima primijeniti. 24. PREDSJEDNIK VRHOVNOG SUDA REPUBLIKE HRVATSKE – Člankom 20. ZidZS-a propisan je novi članak 32.a, u kojem su osporene odredbe stavaka 1., 4. i 5. koje glase: »Članak 32.a stavci 1., 4. i 5. Za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske može biti izabrana osoba koja ispunjava opće i posebne uvjete za suca toga Suda. Ako je za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske izabrana osoba koja do izbora nije obnašala sudačku dužnost u tom Sudu, Državno sudbeno vijeće imenovat će ga i sucem toga Suda. Ako predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske odlukom Zastupničkog doma Hrvatskoga sabora ili na svoj zahtjev bude razriješen dužnosti prije isteka mandata ili ne bude ponovno izabran na tu dužnost, nastavlja obnašati sudačku dužnost u tom sudu«. Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenim člankom ZidZS-a razmotrio sljedeća ustavnopravna pitanja: – je li zakonodavac povrijedio ustavno načelo vladavine prava kad u zakonu nije izrijekom propisao posebne uvjete koje mora ispuniti osoba da bi mogla biti izabrana na dužnost predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, – je li zakonodavac povrijedio ustavno načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti i ustavno načelo vladavine prava kada je propisao da se za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske može izabrati osoba koja prije izbora nije obavljala sudačku dužnost u tom Sudu, – je li zakonodavac povrijedio ustavnu odredbu o nadležnosti Državnoga sudbenog vijeća kada je propisao da će osobu, koja je izabrana za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, a prije izbora nije obavljala sudačku dužnost u tom Sudu, DSV imenovati za suca tog Suda, i – je li zakonodavac povrijedio načelo diobe vlasti i načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti kada nije izrijekom propisao razloge zbog kojih Hrvatski sabor može razriješiti predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske? U razmatranju postavljenih pitanja, Ustavni sud je pošao od položaja Vrhovnog suda Republike Hrvatske i predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, propisanog člankom 118. stavcima 1. i 2. Ustava, koji glase: »Vrhovni sud Republike Hrvatske, kao najviši sud, osigurava jedinstvenu primjenu zakona i ravnopravnost građana. Predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda Republike Hrvatske i nadležnog odbora Hrvatskoga sabora, na prijedlog Predsjednika Republike bira i razrješuje Hrvatski sabor. Predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske bira se na četiri godine«. Sukladno tome, stavkom 3. članka 32.a ZidZS-a propisano je da predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske predstavlja Vrhovni sud Republike Hrvatske, obavlja poslove sudske uprave i druge poslove određene zakonom i Poslovnikom o radu Vrhovnog suda Republike Hrvatske. 25. Predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske u jedinstvenom je ustavnopravnom položaju koji se razlikuje od položaja predsjednika drugih sudova, a za koji je značajno sljedeće: – predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske je, za razliku od predsjednika ostalih sudova, ustavnopravna institucija; – u postupku izbora predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske sudjeluju i surađuju najviša tijela sve tri državne vlasti: izvršna vlast (predsjednik Republike predlaže kandidata), sudbena vlast (Opća sjednica Vrhovnog suda Republike Hrvatske daje prethodno mišljenje o kandidatu) i zakonodavna vlast (nadležni odbor Hrvatskoga sabora daje prethodno mišljenje o kandidatu, a izbor provodi najviše zakonodavno i predstavničko tijelo u zemlji – Hrvatski sabor), za razliku od predsjednika ostalih sudova koje, na temelju prijave kandidata na javni oglas o slobodnom mjestu predsjednika suda, sudačka vijeća predlažu ministru pravosuđa na imenovanje; – predsjednika Vrhovnog suda može razriješiti dužnosti samo Hrvatski sabor u istom postupku u kojem je i izabran (to jest, na prijedlog predsjednika Republike, uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda Republike Hrvatske i nadležnog odbora Hrvatskoga sabora), a predsjednike ostalih sudova razrješuje ministar pravosuđa; – akt Hrvatskoga sabora o razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske je akt vladanja, dok je rješenje ministra pravosuđa o razrješenju predsjednika ostalih sudova – prema postojećem zakonskom rješenju – pojedinačni akt upravne vlasti iz članka 19. Ustava protiv kojega je zajamčena odgovarajuća sudska kontrola. Zbog jedinstvenog ustavnopravnog položaja i kroz postupak izbora dobivenog legitimiteta osobe predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, Ustavni sud smatra suglasnim ustavnopravnoj poziciji predsjednika najvišeg suda u zemlji rješenje iz članka 32.a stavka 4. ZidZS-a prema kojem se za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske može predložiti i izabrati osoba koja na dan izbora nije obavljala sudačku dužnost u tom Sudu, ako ispunjava uvjete za suca tog Suda. 26. Zbog istih razloga, Ustavni sud ocjenjuje da se ne može smatrati suprotnim Ustavu ni zakonsko rješenje koje propisuje da će DSV u tom slučaju imenovati izabranog predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske za suca tog Suda. Radi se o jedinstvenom slučaju u kojem osoba izabrana za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske ima kroz postupak izbora dobiveni legitimitet za obnašanje te dužnosti, a pitanje ispunjava li ona zakonske uvjete za suca Vrhovnog suda Republike Hrvatske, što je ovlašteno utvrđivati DSV u postupku njegova imenovanja za suca,3 pripada području posebne izvanpravne odgovornosti onih koji takvu osobu predlažu odnosno izabiru na dužnost predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske. 27. Konačno, nije u pravu predlagateljica kada ističe da je nesuglasna Ustavu odredba članka 32.a stavka 5. ZidZS-a, jer ne sadrži nikakve razloge zbog kojih bi Hrvatski sabor mogao razriješiti s dužnosti predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske prije isteka mandata, pa stoga akt razrješenja, prema mišljenju predlagateljice, postaje akt potpune arbitrarnosti, a čelnik sudbene vlasti biva stavljen u odnos političke odgovornosti spram predsjednika Republike i parlamenta, što predstavlja narušavanje ustavnog načela trodiobe vlasti. Odluka o razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, slično kao i ona o njegovom imenovanju, jest akt vladanja koji ne pretpostavlja provedbu prethodnog postupka koji bi uključivao izvođenje dokaza, pravo na očitovanje i iznošenje kontraargumentacije, te pravo na podnošenje pravnog lijeka, kao što to tvrdi predlagateljica. Ipak, donesu li najviša tijela državne vlasti (Hrvatski sabor na prijedlog predsjednika Republike uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda Republike Hrvatske) pri razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske »potpuno arbitrarni akt«, ne navodeći nikakve razloge zbog kojih se razrješuje predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske, protiv takvog akta osoba bi imala pravo na ustavnosudsku zaštitu zbog povrede njezinih temeljnih ljudskih prava i sloboda zajamčenih Ustavom (ustavnih prava), a tijela koja su takav akt donijela podlijegala bi posebnoj izvanpravnoj odgovornosti. Prema tome, nenavođenje razloga zbog kojih Hrvatski sabor može razriješiti predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske ne znači narušavanje ustavnog načela diobe vlasti, niti je predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske zbog toga stavljen u odnos ovisnosti o drugim tijelima državne vlasti. Neovisan položaj predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske spram ostalih tijela državne vlasti, između ostaloga, proizlazi i iz jamstva njegova ostanka na dužnosti suca Vrhovnog suda Republike Hrvatske i nakon njegova razrješenja s dužnosti predsjednika tog Suda. Ustavni sud utvrđuje da odredbama ZidZS-a kojima se uređuje imenovanje i razrješenje predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, s obzirom na sve prethodne navode, zakonodavac nije povrijedio ustavna načela diobe vlasti i vladavine prava niti je povrijedio ustavno načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti, kao ni ustavne odredbe koje određuju granice ovlasti pojedinih tijela državne vlasti. 28. SUCI I SUDAČKA VIJEĆA – Člancima 28., 29. i 30. ZidZS-a izmijenjene su odredbe članaka 52., 53. i 54. ZS-a. Te odredbe glase: »Članak 28. Članak 52. mijenja se i glasi: žPrigodom ocjene obnašanja sudačke dužnosti uzimaju se u obzir: 1. rezultati u radu izraženi kroz kvalitetu rada, broj donesenih odluka i poštivanje rokova u vođenju postupka, 2. stručno znanje, 3. iskazana marljivost, ustrajnost i savjesnost u rješavanju dodijeljenih predmeta, 4. sposobnost usmenog i pisanog izražavanja na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu, 5. sposobnost za uspostavljanje korektnog odnosa prema strankama i njihovim zastupnicima i sposobnost za učinkovito provođenje sudske rasprave, 6. odnos prema drugim sucima i djelatnicima suda i ponašanje izvan službe, ako takvo ponašanje može imati utjecaj na obnašanje sudačke funkcije, 7. sudjelovanje i rad u Državnom sudbenom vijeću i sudačkom vijeću, 8. objavljeni znanstveni i stručni radovi, sudjelovanje i uspjeh u programima stručnog usavršavanja i drugim znanstvenim i stručnim skupovima, sudjelovanje u praktičnoj nastavi pravnih predmeta i slično.ž« Članak 29. »Članak 53. mijenja se i glasi: žOcjenu obnašanja sudačke dužnosti daje nadležno sudačko vijeće. Prije davanja ocjene sudačko vijeće zatražit će mišljenje o radu ocjenjivanog suca od sjednice odgovarajućeg drugostupanjskog odjela višeg suda. Mišljenje drugostupanjskog odjela izrađuje se u skladu s člankom 54. stavkom 2. i 3. ovoga Zakona. Ocjena mora biti potpuna i sadržavati podatke u pogledu svih elemenata iz članka 52. ovoga Zakona kao i ukupnu ocjenu rada suca u skladu s člankom 54. stavkom 2. ovoga Zakona.ž« Članak 30. »Članak 54. mijenja se i glasi: žSudac imenovan prvi puta na sudačku dužnost ocjenjuje se svake godine. Ostali suci ocjenjuju se svake treće godine. Na temelju pribavljenih podataka i usmene rasprave o kandidatima, članovi sudačkog vijeća ocjenjuju suce prema ostvarenom uspjehu u svakom od elemenata iz članka 52. ovoga Zakona. Ocjena može biti da sudac: – u jednom ili više elemenata ne doseže minimalni postavljeni prag znanja, sposobnosti i rezultat, – prelazi minimalni zahtijevani prag znanja, sposobnosti i rezultata u svim elementima, ali tek neznatno, – prosječno i korektno obnaša dužnost, – pokazuje izvanprosječno znanje, sposobnost i rezultate. Ocjena obnašanja sudačke dužnosti daje se na temelju tajnog glasovanja na obrascima izrađenima u skladu s odredbama prethodnog stavka. Ocjena se dostavlja sucu na kojeg se odnosi, ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa i Državnom sudbenom vijeću. Sadržaj ocjene predstavlja službenu tajnu. Sudac koji se ne složi s ocjenom ima pravo u roku od tri dana od dostave ocjene podnijeti prigovor proširenoj sjednici Vrhovnog suda Republike Hrvatske. Proširena sjednica Vrhovnog suda Republike Hrvatske razmatrajući ocjenu povodom prigovora može je izmijeniti u cijelosti ili djelomično, ili je ukinuti i vratiti sudačkom vijeću na ponovno odlučivanje.ž« Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenim člancima ZidZS-a razmotrio sljedeća ustavnopravna pitanja: – je li zakonodavac osporenim člancima povrijedio ustavno načelo vladavine prava koje zahtijeva preciznost i jasnoću propisa te primjerenost učinaka primjene zakona legitimnim očekivanjima stranaka na koje se navedene odredbe neposredno primjenjuju, i – je li zakonodavac osporenim člancima povrijedio ustavno načelo jednakosti pred zakonom iz članka 14. stavka 2. Ustava, te odredbu članka 54. stavka 2. Ustava prema kojoj je svakomu pod jednakim uvjetima dostupno svako radno mjesto i dužnost? U provedenom ustavnosudskom postupku Sud je utvrdio da je propisani sustav ocjenjivanja, čiju preciznost i određenost predlagateljica osporava, suglasan zahtjevima koje pred zakonodavca postavlja načelo vladavine prava. Ustavni sud smatra da osporene odredbe mogu osigurati relativno ujednačenu praksu ocjenjivanja sudaca. One, dakle, sadrže dostatan stupanj jasnoće i određenosti za utvrđenje njihove sukladnosti s načelom vladavine prava. Sud nadalje utvrđuje da predlagateljica nije obrazložila tvrdnju da su osporene odredbe nesuglasne načelu iz članka 14. stavka 2. Ustava o jednakosti svih pred zakonom i načelu iz članka 54. stavka 2. Ustava o dostupnosti svakomu pod jednakim uvjetima svakog radnog mjesta i dužnosti. Sud smatra važnim istaknuti da sudac, koji se ne složi s ocjenom obavljanja svoje sudačke dužnosti, ima pravo podnijeti prigovor proširenoj sjednici Vrhovnog suda Republike Hrvatske, koja ocjenu može izmijeniti, u cijelosti ili djelomično, ili je ukinuti i vratiti sudačkom vijeću na ponovno odlučivanje. Dakle, predviđen je pravni lijek za eventualnu netočnost ili nepotpunost ocjene obavljanja sudačke dužnosti, zbog čega Sud ne nalazi da bi osporavajući navodi predlagateljice u vezi s člancima 28., 29. i 30. ZidZS-a bili osnovani. 29. Članak 19. ZidZS-a osporen je u dijelu koji se odnosi na novi članak 31.n stavak 1. alineju 1., a koji glasi: »Članak 31.n stavak 1. alineja 1. Član sudačkog vijeća prestaje obnašati svoju dužnost prije isteka mandata: – ako to sam zatraži,«. Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenom odredbom razmotrio sljedeća dva pitanja: – je li zakonodavac povrijedio načelo vladavine prava kada je propisao da dužnost člana sudačkog vijeća prestaje prije isteka mandata ako to ovaj sam zatraži, a da taj prestanak nije ničim uvjetovao (pa ni donošenjem deklarativnog akta), i – je li zakonodavac takvim zakonskim rješenjem povrijedio načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti jer takva odredba otvara pravnu mogućnost (prema tvrdnji predlagateljice) onemogućavanja funkcioniranja sudačkih vijeća, kao institucionalnog izraza sudske samouprave? Sud je ocijenio da nije nesuglasna ustavnom načelu vladavine prava i ustavnom načelu neovisnosti i samostalnosti sudstva zakonska odredba prema kojoj dužnost člana sudačkog vijeća prestaje ako član to sam zatraži. Ustavni sud utvrđuje da je zakonodavac imao pravo samostalno urediti situacije u kojima članu sudačkog vijeća prestaje dužnost člana u tom dijelu i prije isteka mandata. Sukladno tome, u pravnoj situaciji u kojoj samo o volji člana sudačkog vijeća ovisi njegov ostanak na dužnosti člana u tom tijelu, zakonodavac nije imao obvezu propisivati ograničenja ili uvjete pod kojima se ta volja može realizirati, kao što to u svom podnesku tvrdi predlagateljica. Isto tako, iz činjenice što je zakonodavac prestanak obavljanja dužnosti člana sudačkog vijeća vezao uz sučevu izjavu volje (»ako to sam zatraži«), proizlazi da zakonodavac nije bio obvezan izrijekom propisati obvezu donošenja još i posebnog akta o tome, jer posljedice koje se očituju u prestanku članstva u sudačkom vijeću nastupaju ex lege na dan davanja takve izjave. Ipak, Ustavni sud potvrđuje pravilnost predlagateljičinog stajališta da bi radi ostvarenja načela pravne sigurnosti bilo svrsishodno u takvim slučajevima donijeti deklaratorni akt kojim bi se utvrdilo da je određenom sucu prestala dužnost člana sudačkog vijeća na vlastiti zahtjev na dan kada je on to zatražio. To stoga što se u konkretnom slučaju radi o deklaratornom aktu čiji su učinci usmjereni na to da pripreme pravnu osnovu za donošenje drugog konkretnog konstitutivnog akta kojim bi sudačko vijeće na upražnjeno mjesto imenovalo zamjenika člana sudačkog vijeća. Ta obveza proizlazi iz članka 31.n stavka 2. ZidZS-a koji izrijekom propisuje da ako član sudačkog vijeća prestane obnašati dužnost prije isteka mandata, sudačko će vijeće na njegovo mjesto imenovati zamjenika, poštujući redoslijed ostvaren na izborima za članove sudačkog vijeća. Zbog navedenog, Ustavni sud utvrđuje da osporena zakonska rješenja ne daju osnovu za sumnju da bi se njihovom neposrednom primjenom mogao onemogućiti rad sudačkih vijeća, kao institucionalnog izraza sudske samouprave, odnosno da bi se time povrijedilo načelo vladavine prava i načelo neovisnosti i samostalnosti sudstva, zajamčeni člancima 3. i 117. stavkom 2. Ustava. 30. OBVEZNOST PRAVNIH SHVAĆANJA SUDOVA – Člankom 18. ZidZS-a izmijenjen je članak 30. stavak 3. ZS-a. Osporene odredbe članka 18. glase: »Članak 30. stavak 3. Pravno shvaćanje prihvaćeno na sjednici sudskog odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Upravnog suda Republike Hrvatske obvezatno je za sva vijeća tog odjela«. Polazeći od osporavajućih razloga predlagateljice, Ustavni sud je u vezi s navedenim člancima ZidZS-a razmotrio sljedeće ustavnopravno pitanje: – je li zakonodavac povrijedio odredbu članka 117. stavka 3. Ustava, koja propisuje da sudovi sude na temelju Ustava i zakona, kada je u zakonu propisao da je pravno shvaćanje prihvaćeno na sjednici sudskog odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Upravnog suda Republike Hrvatske obvezatno za sva vijeća tog odjela? Ustavni sud ne prihvaća predlagateljičinu tvrdnju da je osporenom odredbom institut pravnog shvaćanja suda – suprotno Ustavu – »promoviran« u temelj suđenja. Ta bi tvrdnja, naime, bila točna samo u slučaju da je zakonodavac propisao da su pravna shvaćanja Vrhovnog suda Republike Hrvatske obvezatna za sve sudove nižeg stupnja, čime bi se neposredno povrijedilo i ustavno načelo da sudovi sude na temelju Ustava i zakona. Nasuprot tome, članak 18. ZidZS-a propisuje obvezatnost pravnih shvaćanja prihvaćenih na sjednici sudskog odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske, kao najvišeg suda u zemlji, za sva vijeća tog odjela, s ciljem da Vrhovni sud Republike Hrvatske u rješavanju konkretnih predmeta postigne jednoobrazan pristup istovjetnim materijalnopravnim situacijama. To stoga što je jednoobrazan pristup istovjetnim materijalnopravnim situacijama ustavna obveza najvišeg suda u zemlji. Odredba članka 118. stavka 1. Ustava izrijekom zahtijeva da Vrhovni sud Republike Hrvatske, kao najviši sud, osigurava jedinstvenu primjenu zakona i ravnopravnost građana. Iz te ustavne odredbe nedvojbeno slijedi da se zakoni u istovjetnim pravnim situacijama moraju primjenjivati jednoobrazno (jedinstveno), što se postiže pridržavanjem ujednačenih stajališta u sudskoj praksi. Ako bi sudovi u istim ili sličnim situacijama u različitim vijećima donosili različite odluke, sa stajališta sudionika u postupcima moglo bi se postaviti pitanje ravnopravnosti građana o čijim se pravima i obvezama u postupcima pred raznim vijećima odlučuje. Zato pravna shvaćanja, donijeta na sjednici odjela Vrhovnog suda Republike Hrvatske radi ujednačavanja sudske prakse, treba shvatiti kao mjeru koja vodi k Ustavu utvrđenom cilju jedinstvene primjene zakona i ravnopravnosti građana. Osporena odredba ne vrijeđa neovisnost sudbene vlasti, jer slobodu sudaca od uputa za odlučivanje u prvom redu treba shvatiti kao slobodu od uputa danih izvana, od strane nesudskih tijela. Iz ustavnog načela samostalnosti sudbene vlasti ne mogu se izvoditi zaključci o apsolutno slobodnim mišljenjima pojedinih sudaca ili vijeća, jer i sav sustav pravnih lijekova počiva na kontroli njihova mišljenja. S druge strane, ako su zakonske odredbe takve da potiču dvojbe o njihovu smislu i načinu primjene, onda raspravljanje unutar sudova o spornim pitanjima i ujednačavanje sudske prakse o njima, spadaju u mjere koje podižu razinu učinkovitosti sudačke djelatnosti. Ustavni sud je na kraju razmotrio i pitanje je li zakonodavac imao ustavni temelj za propisivanje obvezatnosti pravnih shvaćanja prihvaćenih na sjednici sudskog odjela Upravnog suda Republike Hrvatske. Polazeći od postojećih značajki upravnog spora u Republici Hrvatskoj, sud je utvrdio da je zakonodavac bio ovlašten propisati takvu odredbu temeljem odredbe članka 2. stavka 4. alineje 1. Ustava, koja propisuje da Hrvatski sabor samostalno, u skladu s Ustavom, odlučuje – pored ostalog – i o uređivanju pravnih odnosa u Republici Hrvatskoj. 31. U skladu s iznijetim odlučeno je i riješeno kao u izreci. Ova se odluka i rješenje temelje na odredbama članka 53. stavka 1. i članka 41. stavaka 1. i 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99). ________
Broj: U-I-190/2001 USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE Dopredsjednik Suda
Obrazloženje suprotnog
glasa pri donošenju odluke i rješenja u predmetu broj U-I-190/2001 Pozivom na odredbu iz st. 5. čl. 26. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, kojom se daje pravo sucu Ustavnog suda da u primjerenom roku od dana izradbe odluke pisano obrazloži i objavi svoje mišljenje u slučaju da je glasovao suprotno većini, iznosim sljedeće obrazloženje svoga glasa protiv odluke i rješenja u gornjem predmetu: 1. Odlukom većine ukinute su odredba stavka 2. članka 73c. ZidZS-a u dijelu koji glasi: »a iznimno i osoba koja ne obnaša sudačku dužnost uz uvjet da je istaknuti pravnik koji ispunjava uvjete za suca tog suda« i odredba stavka 3. članka 73c. ZidZS-a u cijelosti. U točki 18. obrazloženja odluke utvrđuje se da je ukidanjem navedenog dijela odredbe st. 2. članka 73c. ZidZS-a ostao na snazi dio te odredbe koji glasi »Kandidat može biti sudac koji ispunjava uvjete za suca tog suda.« Mišljenja sam da odredbe stavka 2. i 3. članka 73c. ZidZS nisu u nesuglasnosti s Ustavom. Tu tvrdnju temeljim na ključnoj postavci iz obrazloženja odluke, naime, da iz naravi poslova »sudske uprave« organski proizlazi da za predsjednika suda može biti imenovan samo sudac (koji ispunjava uvjete za suca suda u koji se imenuje) i tekstualne interpretacije spomenutih odredaba. U te dvije odredbe sadržana su kako materijalnopravna, tako i procesnopravna jamstva da za predsjednika suda ne može biti imenovana osoba koja nije sudac. Ako bi se na natječaj za predsjednika suda (iznimno) prijavila osoba koja ne obnaša sudačku dužnost, mogla bi postati predsjednikom suda samo uz kumulativno ispunjenje triju pretpostavaka: da je istaknuti pravnik, da ispunjava uvjete za suca tog suda i da je Državno sudbeno vijeće imenuje sucem tog suda. Nedvosmislenost nakane zakonodavca da za predsjednika suda može biti imenovan isključivo sudac, nedvojbeno proizlazi iz posljednje odredbe stavka 3. članka 73c. prema kojoj se cijeli postupak imenovanja mora ponoviti, ako takvog kandidata Državno sudbeno vijeće ne bi imenovalo za suca. Tvrdnju iz obrazloženja odluke da su normativna rješenja iz stavka 3. članka 73c. ZidZS-a izravan izvor, ni manje ni više nego, »institucionalne nestabilnosti sudbene vlasti«, držimo u najmanju ruku pretjeranom. Dopuštamo da bi moglo doći do izvjesne nestabilnosti, ali ne sudbene vlasti, nego eventualno u radu konkretnog suda, no to ne bismo pripisali normativnom rješenju navedene odredbe, već njezinoj nepravilnoj primjeni odnosno nepoštivanju. Naš je zaključak da ukinute odredbe nisu protivne načelu jednakosti svih pred zakonom (st. 2. čl. 14. Ustava), niti ustavnoj odredbi o dostupnosti svakome svakog radnog mjesta pod jednakim uvjetima (st. 2. čl. 54. Ustava). Naprotiv, poštivanje navedenih ustavnih načela osigurano je zakonskim odredbama da se sudački položaji popunjavaju isključivo putem natječaja i imenovanjem od strane Državnoga sudbenog vijeća. Upozoravamo, međutim, da je ukidanjem dijela odredbe stavka 2. članka 73c. ZidZS-a, a da temeljem istog obrazloženja nije ukinuta i sadržajno identična odredba stavka 4. članka 32a. ZidZS-a (prema kojoj za predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske može biti izabrana osoba koja do izbora nije obnašala sudačku dužnost u tom Sudu), stvoreno, prema našem mišljenju, stanje propisa protivno ustavnom načelu jednakosti svih pred zakonom. To tim više što se istom odredbom, protivno ustavnom položaju Državnoga sudbenog vijeća (čl. 123. Ustava), ovo obvezuje da osobu izabranu za predsjednika Vrhovnog suda imenuje sucem toga Suda. Obrazloženje da je, za razliku od predsjednika ostalih sudova, predsjednik Vrhovnog suda ustavnopravna institucija, bilo bi prihvatljivo samo kad bi mogućnost izbora osobe koja do tada nije obnašala sudačku dužnost u tom Sudu, bila predviđena Ustavom, a ne zakonom. 2. Suprotno rješenju većine, smatram da je trebalo donijeti odluku o pokretanju postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom prijelazne odredbe stavka 1. članka 44. ZidZS-a te istu ukinuti u dijelu koji glasi: »i imenovanja predsjednika sudova«. Promjena nadležnosti za imenovanje predsjednika sudova (ministar pravosuđa umjesto Državnoga sudbenog vijeća) nije osnovan razlog da se, ne čekajući da dužnost legalno izabranih predsjednika prestane istekom vremena na koje su imenovani, provodi postupak novog imenovanja. Polazeći od inače pravilnog utvrđenja pravne naravi funkcije predsjednika suda (»... da je predsjednik suda primarno sudac koji uz tu dužnost obavlja i poslove sudske uprave« – vidi točke 15. i 16. obrazloženja Odluke), mišljenja sam da je odredbom stavka 1. članka 44. ZidZS-a zakonodavac povrijedio, ne samo ustavno načelo vladavine prava, nego i načelo neovisnosti i samostalnosti sudbene vlasti.
Zagreb, 17. srpnja 2001. Sudac
|