Rješenje o naknadi parničnog troška nije odluka iz
članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske?
U svojoj odluci
od 10. rujna 2004. u predmetu U-III/1821/2004, Ustavni sud se oglasio
nenadležnim za odlučivanje o navodnoj povredi ustavnog prava podnositelja
u rješenju o parničnim troškovima.
Naime, prema Vijeću za rješavanje postupovnih
pretpostavki za odlučivanje o ustavnim tužbama, samo ona odluka kojom
je nadležni sud meritorno odlučio o biti stvari, odnosno o pravu i obvezi
ili o sumnji ili optužbi zbog kažnjivog djela podnositelja, jest pojedinačni
akt u smislu članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona u povodu kojega je Ustavni
sud Republike
Hrvatske, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom, nadležan štititi ljudska
prava i
temeljne slobode podnositelja, zajamčene Ustavom Republike Hrvatske. Tako
je npr. isti dan isto Vijeće u predmetu U-III/1592/2004 odbacilo ustavnu
tužbu kao nedopuštenu protiv rješenja kojim je odbačen optužni prijedlog
oštećenika kao tužitelja.
To je točno, no nisu li članovi tročlanog Vijeća
Ustavnog suda zaboravili da je odluka o parničnim troškovima zapravo meritorna
odluka, odvojena od glavne stvari. Uostalom, rješenje o parničnim troškovima
je jedna od iznimki kad se ovim tipom odluke unatoč njenoj akcesornosti
zapravo odlučuje o meritumu, tj. o pravima i obvezama stranke u postupku,
a ne o procesnim pitanjima. Napokon, parnični troškovi mogu biti i predmetom
posebne parnice.
Znači li to da bi Ustavni sud odbio nadležnost
i u slučaju posjedovne parnice kad sud također donosi rješenje kao meritornu
odluku?
Ovom odlukom je Ustavni sud neopravdano suzio
svoju nadležnost. Jedino što preostaje podnositelju u ovom predmetu i
drugim, budućim podnositeljima ustavne tužbe zbog povrede ustavnog prava
odlukom o parničnim troškovima jest traženje zaštite pred Europskom sudom
za ljudska prava zbog povrede prava na pravično suđenje iz čl. 6. Konvencije
za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, ukoliko bi Ustavni sud
i dalje odbacivao takve ustavne tužbe kao nedopuštene.
Napisao: Danijel.S.
Tekst odluke:
1. U-III/1592/2004
2. U-III/1821/2004
vidi i: http://www.usud.hr/usud/praksaw.nsf/Praksa/C1256A25004A262A05256F0E0054D215?OpenDocument
http://www.usud.hr/usud/praksaw.nsf/Praksa/C1256A25004A262A05256F0E005A7EDD?OpenDocument
Odustalo se od sudjelovanja javnih bilježnika u ovrsi
Na 10. sjednici Sabora, održanoj 15. listopada
2004. izglasan je novi Zakon o izmjenama i dopunama Ovršnog zakona (Narodne
novine br. 151/2004) kojim se brišu odredbe kontroverznog, četvrtog dijela
Ovršnog zakona o sudjelovanju javnih bilježnika u ovrsi. Tako te odredbe
nisu imale priliku zaživjeti u praksi. Točnije, de iure su živjele samo
29 dana, i to od 1. listopada 2004., dana koji je posljednjom novelom
Ovršnog zakona, izglasanoj na sjednici bivšeg saziva Sabora prije godinu
dana (Narodne novine br. 173/2003), određen kao dan početka njihove primjene,
do 29. listopada 2004., dana objave novog Zakona.
Novelom iz 2003. pokušalo se uvesti novinu u hrvatski pravni sustav kojom
bi se pokušalo na još jedan način riješiti sudove prevelike opterećenosti
predmetima. Naime, bilo je predviđeno da će javni bilježnici u cijelosti
provoditi ovrhu na temelju vjerodostojnih isprava, tj. oni bi donosili
rješenja o određivanju ovrhe, ali bi istodobno pristupali i njenoj provedbi,
osim ako bi se radilo o ovrsi na pokretninama (jer pokretnine zaplijenjene
u ovršnom postupku, prema čl. 143.a - 143.f OZ, može prodavati FINA i
javne komisione prodavaonice). Nadalje, bilo je predviđeno da javni bilježnici
na temelju sudskih rješenja o ovrsi, odnosno rješenja iz članka 5. stavka
3. OZ provode ovrhu na nekretninama, ovrhu pljenidbom tražbine zasnovane
na vrijednosnom papiru, ovrhu na tražbini da se predaju ili isporuče pokretnine
ili da se preda nekretnina, ovrhu radi ispražnjenja nekretnina i ovrhu
diobom stvari. Isto tako su trebali obavljati procjenu i prodaju dionica
te udjela, odnosno poslovnog udjela u trgovačkom društvu i prodaju drugih
imovinskih, odnosno materijalnih prava.
Međutim, pri davanju ovakvih ovlasti zanemarilo se opravdane prigovore
u svezi s granicama neprenosive sudbene vlasti i definicije javnih bilježnika
kao nepristranih povjerenika stranaka. Kako je prof. Dika na tribinama
na temu Ovršnog zakona u siječnju 2003. i 2004. imao priliku izjaviti,
po našem Ustavu, sudbenu vlast obavljaju sudovi. No, gdje su granice tzv.
sudske jurisdikcijske funkcije u građanskopravnim stvarima. Dok u kaznenim
stvarima, sud donoseći svoju odluku istovremeno individualizira i kaznenu
sankciju, u građanskim stvarima pravomoćnošću kondemnatorne presude utvrđuje
se samo ono što je dužnik bio dužan učiniti u skladu s sa sadržajem građanskopravnog
odnosa, doduše, uz nalog da to učini. Ali takvom presudom nije individualizirana
sankcija. Građanskopravna sankcija se individualizira tek u ovrsi. Otuda
se postavlja pitanje ustavnosti takve odluke našeg zakonodavca. No, kako
je Zakon o izmjenama i dopunama Ovršnog zakona 2004. te odredbe abrogirao,
možemo samo nagađati do kakvog bi zaključka došao Ustavni sud RH kada
bi imao priliku ocjenjivati ustavnost takvog rješenja.
Uz prigovor neustavnosti i inkompatibilnosti s javnobilježničkom službom,
predlagatelj ovih izmjena i dopuna naveo je i druge probleme koji bi se
mogli javiti u praksi. Naime, ocijenjeno je da bi primjena tih odredaba
dovela do usporavanja ovršnog postupka, konfuzije u postupanju zbog niza
situacija do kojih bi u praksi moglo doći, a nejasno je kako bi se te
odredbe primjenjivale (primjerice, niz postupovnih odredaba nije propisan
zakonom, mjesna nadležnost javnog bilježnika - uspostavljanje kriterija
za ravnomjernu raspodjelu predmeta, problem prostornih uvjeta javnih bilježnika
za obavljanje tih poslova, kadrovski uvjeti javnobilježničkih ureda, neprimjenjivost
odredaba o izuzeću propisanih Zakonom o parničnom postupku, koji se supsidijarno
primjenjuje u ovršnom postupku na odlučivanje o izuzeću javnog bilježnika,
nejasnoća postupka o izricanju kazni u javnobilježničkoj ovrsi, nejasan
status zaposlenih u javnobilježničkom uredu, mogućnost povećanja troškova
ovršnog postupka jer bi se u postupku javnobilježničke ovrhe, osim nagrade
i naknade troškova javnom bilježniku plaćala i sudska pristojba, itd.
Ova ovršnopravna avantura našeg zakonodavca trebala bi poslužiti kao opomena
u budućim postupcima donošenja zakona te izmjena i dopuna zakona kako
bi se već u samoj zakonodavnoj proceduri dobro ispitala ustavnost, ali
i općenito, izvedivost prijedloga.
Napisao: Danijel S.
Izvor: http://www.sabor.hr/Download/2004/10/18/PZ_168.pdf
Godišnjak tribine Pravnog fakulteta u Zagrebu i Kluba pravnika grada Zagreba,
Bilten
br. 12, str. 3-34
|
|