Sudovi | |
Državno odvjetništvo | |
Odvjetništvo | |
Javno bilježništvo | |
Pučki pravobranitelj | |
Ustavni sud | |
Europski sud | |
Ministarstvo pravosuđa | |
Ostala tijela |
Izmijenjen Zakon o sudovima Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima donesen je na sjednici Hrvatskog sabora 30. siječnja 2004., a stupio je na snagu 17. veljače 2004. (odredbe članaka 52.-52.f koje se odnose na ispunjavanje sudačkih obveza stupit će na snagu 1. siječnja 2005. godine). NAJVAŽNIJE IZMJENE I DOPUNE: Izmijenjenim stavcima 2. i 3. članka 10. Zakona
određeno je da će, u slučaju da sud koji je po zakonu mjesno i stvarno
nadležan ne može u razumnom roku raspraviti predmete i donijeti odluke
(zbog velikog broja predmeta u radu), predsjednik Vrhovnog suda uz prethodno
mišljenje Opće sjednice moći odrediti da o pojedinoj vrsti predmeta ili
pravnoj stvari postupa drugi stvarno nadležni sud. Novi članak 15.a (stari čl. 15.a postaje 15.b) upućuje na Zakon o parničnom postupku kada je riječ o pitanju nadležnosti općinskih, županijskih, trgovačkih sudova, Visokog trgovačkog suda RH i Vrhovnog suda RH u parničnim postupcima. U članku 30. mijenjan je stavak 3. koji sada
određuje da je pravno shvaćanje koje je prihvaćeno na sjednici sudskog
odjela Vrhovnog suda RH, Upravnog suda RH, Visokog prekršajnog suda RH,
Visokog trgovačkog suda RH i županijskog suda obavezno za sva drugostupanjska
vijeća tog odjela. Dopunjenim stavkom 1. članka 31.h propisuje se da se izborno povjerenstvo koje skrbi o provođenju izbora, nadzorom nad kandidiranjem, glasovanjem te utvrđivanjem rezultata izbora (riječ je o izboru članova sudačkog vijeća) sastoji od predsjednika i 2 člana. Velika je novost Glava III.a "KODEKS SUDAČKE
ETIKE" (čl. 31.o i 31.p). Kodeksom sudačke etike utvrđuju se etička
načela i pravila ponašanja sudaca koji su dužni, kako pri obavljanju dužnosti,
tako i u slobodno vrijeme poštovati zakon i Kodeks. Kodeks donosi Vijeće
koje čine predsjednici svih sudačkih vijeća u RH.
U Glavi VI. "SUCI I SUCI POROTNICI" dodaje se odjeljak "1.a ISPUNJAVANJE SUDAČKIH OBVEZA" i novi članak 51.a kojim se propisuje da se rad sudaca prati utvrđivanjem ispunjava li sudac svoje sudačke obveze, te ocjenjivanjem sudaca. Članak 52. mijenjan je i sada je njime, navođenjem elemenata kroz 7 točaka, određeno što predsjednik suda, u sudu u kojem sudac obnaša sudačku funkciju, utvrđuje za prethodnu kalendarsku godinu. Tako, na primjer, predsjednik suda utvrđuje je li sudac donio onaj broj odluka koji je trebao donijeti na temelju okvirnih mjerila za rad sudaca (točka 1.), koliko je izjavljeno izvanrednih pravnih lijekova protiv drugostupanjskih odluka (točka 4.), je li protiv suca izrečena mjera privremenog udaljenja od sudačke dužnosti, pokrenut stegovni postupak, kakva je odluka donijeta u tom postupku (točka 6.) i sl. Članak 52.a govori o postupanju u slučaju da
sudac nije donio onaj broj odluka koje je trebao temeljem okvirnih mjerila
za rad sudaca zato jer je bio opterećen izrazito teškim i složenim predmetima.
Tada će se smatrati da je postigao odgovarajući rezultat u radu, uvećan
za 10 %. Ispred članka 53. dodaje se naslov "b) Ocjenjivanje sudaca", a sam članak mijenja se i sada određuje da sudačko vijeće, uzimajući u obzir sve elemente iz čl. 52., ocjenjuje suca u postupku imenovanja na drugi sud, odnosno kada ga se na sudačku dužnost imenuje trajno. Novim člancima 53.a- 53.i pobliže je određeno postupanje sudačkog vijeća pri ocjenjivanju sudačke dužnosti. Ocjene koje vijeće može dati u određenom slučaju jesu da sudac nezadovoljavajuće obnaša sudačku dužnost, da sudac prosječno i korektno obnaša sudačku dužnost, da sudac udovoljava uvjetima za napredovanje, te da sudac pokazuje iznadprosječno znanje, sposobnost i rezultate (čl. 53.c). Nadalje, ovim su člancima određeni sastojci odluke o ocjeni (čl. 53.d), pravo prigovora suca nezadovoljnog ocjenom (čl. 53. f), kao i postupak povodom prigovora (čl. 53. h). Člankom 53.i propisano je da sudac kojem je Državno sudbeno vijeće izreklo stegovnu sankciju za lakšu povredu sudačke dužnosti ne smije biti imenovan u drugi sud prije proteka roka od godine dana (računajući od dana donošenja odluke o stegovnoj odgovornosti). Ako je riječ o odgovornosti suca za težu povredu sudačke dužnosti tada ne smije biti imenovan u drugi sud prije proteka roka od tri godine od dana donošenja odluke. Izmijenjeni članak 54. propisuje da sudačko vijeće ocjenjuje prvi put imenovanog suca nakon navršene četvrte godine rada suca. Nadalje, određeno je da će, 6 mjeseci prije isteka roka od 5 godina od dana imenovanja, predsjednik suda u kojem takav sudac obavlja sudačku dužnost obavijestiti DSV da je potrebno donijeti odluku o trajnom imenovanju suca. Uz obavijest predsjednika suda dostavlja se i ocjena obnašanja sudačke dužnosti. Članak 60. izmijenjen je i određuje da sudac ne smije biti član političke stranke niti se baviti političkom djelatnošću. Novim člankom 65.a propisano je da sudac može, uz svoj pristanak, biti privremeno upućen na rad u sud višeg stupnja, s time da će mu predsjednik tog suda višeg stupnja povjeriti poslove u izradi nacrta odluka iz nadležnosti suda, odnosno druge odgovarajuće poslove. U članku 75. izmijenjeni su stavci 2. i 3. koji određuju da za tajnika Vrhovnog suda RH, Upravnog suda RH, Visokog prekršajnog suda RH i Visokog trgovačkog suda RH može biti primljena osoba koja ispunjava uvjete za višeg sudskog savjetnika, te da tajnik suda organizira i odgovara za rad sudskih službenika i namještenika, brine se o urednom i pravodobnom obavljanju uredskih poslova u sudu i sl. Članak 76. izmijenjen je i njime je propisano da sud može imati sudske savjetnike i više sudske savjetnike, a u stavcima 2. - 5. određeni su uvjeti koje osoba mora ispunjavati da bi bila sudski, odnosno viši sudski savjetnik na nekom od sudova (npr. završen sveučilišni diplomski studij prava, položen pravosudni ispit, da je već radila kao sudac i sl.) Novim člankom 76.a propisano je da su sudski savjetnici ovlašteni samostalno provoditi određene sudske postupke, ocjenjivati dokaze i utvrđivati činjenice. Nakon toga sudski savjetnik podnosi sucu pisani prijedlog na temelju kojeg sudac donosi odluku. U slučaju da sudac ne prihvati prijedlog sudskog savjetnika, nadležni će sudac sam provesti postupak. Stavkom 4. određeno je u kojim su postupcima sudski savjetnici ovlašteni na provođenje postupka i predlaganje odluka (npr. ovršni postupci, ostavinski postupci itd.)
Novim člankom 80.a propisano je postupanje u
slučaju teže povrede službene dužnosti sudskih službenika i namještenika.
Postupak pokreće predsjednik suda i prijedlog dostavlja nadležnom službeničkom
sudu. Postupak je pokrenut danom predaje prijedloga nadležnom službeničkom
sudu. Nadalje, propisano je da se na sadržaj prijedloga za pokretanje
postupka odgovarajuće primjenjuju odredbe Zakona o kaznenom postupku o
sadržaju optužnice. Službenički sud obavijestit će službenika ili namještenika
o prijedlogu za pokretanje postupka dostavom prijedloga i dokaza uz prijedlog. Novim člankom 80.b određeno je da se rješenjem predsjednika suda može službenika ili namještenika udaljiti iz službe ako je protiv njega pokrenut kazneni postupak ili postupak zbog teške povrede službene dužnosti, a povreda je takve prirode da bi daljnji ostanak u službi, kroz vrijeme dok traje postupak, mogao štetiti interesima službe.
Izvori: Pridruživanje EU - izazovi prilagođavanja Predstavljanje knjige - Pridruživanje Hrvatske Europskoj Uniji- izazovi institucionalnih prilagodbi U petak, 5.3. , u Novinarskom domu predstavljen je druga knjiga Pridruživanje Hrvatske Europskoj Uniji - izazovi institucionalnih prilagodbi, a tjedan dana kasnije predstavljeno je i njeno englesko izdanje. Ova knjiga, kao i prethodna, u kojoj je naglasak bio na ekonomskoj i pravnoj prilagodbi Hrvatske u njezinom procesu pridruživanja EU, rezultat je zajedničke suradnje Instituta za javne financije i Zaklade Friedrich Ebert, koji su u 2002 započeli projekt pod nazivom "Monitoring pridruživanja Hrvatske Europskoj Uniji". Projekt, koji za svoj glavni cilj ima praćenje i ocjenjivanje različitih etapa u procesu pridruživanja Hrvatske EU, ostvaruju neovisni hrvatski stručnjaci, elaborirajući različite probleme i pitanja, gospodarska, pravna, politička, socijalna, nudeći svoje preporuke za bolje i brže pridruživanje Uniji tj. općenito za bolji i brži razvoj hrvatskog društva. Na predstavljanju knjige, kojemu je prisustvovala i ministrica europskih integracija, Kolinda Grabar-Kitarović, uvodnu riječ održala je njena glavna urednica, Katarina Ott, iznoseći ukratko njezin sadržaj i osnovne pomake, ali i probleme s kojima se Hrvatska i dalje suočava u procesu pridruživanja EU. U Novinarskom domu bili su i neki od autora čiji se članci mogu pročitati u ovogodišnjem izdanju knjige, iznoseći ukratko osnovne postavke koje su u njoj obradili. Premda se i ova knjiga, kao i prošlogodišnja, prvenstveno bavi pitanjem spremnosti Hrvatske za ulazak u EU s obzirom na različite parametre, u njoj je naglasak na institucionalnim temama. Kako je istakla Katarina Ott, institucije su jedna od ključnih stavki za razvoj i gospodarstva i društva, posebice one koje štite vlasnička prava, vladavinu prava, potiču razvoj tržišta te osiguravaju društvenu koheziju i stabilnost. No, pri tome je važno imati na umu da oblik institucija nije šablonski zadan, već, da bi bio uspješan, mora biti prilagođen lokalnim specifičnostima u svakoj zemlji, naglašava gđa. Ott. Ona , ali i ostali autori, složni su oko toga da je za uspješne institucionalne reforme potrebna čvrsta volja i odlučnost a, ne samo načelna suglasnost oko toga da su promjene nužne. Na kraju svog izlaganja, gđa. Ott zaključila je kako se Hrvatska trudi izvršavati svoje obveze predviđene Sporazumom o Stabilizaciji i Pridruživanju i da njeno pridruživanje EU ide u dobrom smjeru, no da je i dalje potrebna bolja primjena propisa te brže uspostavljanje novih kao i bolje funkcioniranje postojećih institucija. Pri tome su najeminentniji problemi u javnoj upravi, na kojoj je ustalom i najveći teret svega onoga što će morati biti učinjeno na putu punopravnog članstva u EU, i to posebice u sudstvu, kao i jačanje institucija potrebnih za deregulaciju i liberalizaciju tržišta. U knjizi Pridruživanje Hrvatske Europskoj Uniji - izazovi institucionalnih prilagodbi, obrađene su različite teme, kao što je makroekonomska stabilnost Hrvatske, proračunski deficit, siromaštvo, nejednakost, javna uprava, zaštita potrošača, okoliša, manjina, znanost i školstvo, društvene vrijednosti. Također, jedna od temi obrađana u ovoj knjizi, je i ona o kojoj je pisao profesor Pravnog fakulteta u Zagrebu, Alan Uzelac, a odnosi se na sporost pravosuđa kao prepreke pridruživnju EU. Kao što prof. Uzelac ističe na samome početku svoga rada, problem duljine trajanja sudskih postupaka u Hrvatskoj je prema općoj ocjeni jedan od najsignifikantnijih i najkonkretnijih simptoma krize pravosuđa u nas. Premda se u želji za ubrzavnjem sudskog postupka poduzimaju mjere, i na organizacijskom i na procesnom planu, i premda te reforme imaju načelnu potporu hrvatske Vlade i međunarodnih institucija(uključujći i financijsku pomoć), prof. Uzelac smatra kako je njihov uspjeh upitan i to ponajprije zbog manjka jasne vizije i koncepcije njihova provođenja. Točnije, objašnjava dalje prof. Uzelac, skepsa u pogledu uspješnosti današnjih reformi, prije svega proizlazi iz nedostatka iskrene volje za njihovim provođenjem. Naglašava se, kako problem uspješnog funkcioniranja pravnog sustava, u društvu koje počiva na ideji liberalne demokracije i tržišnom modelu gospodarstva, daleko nadilazi normativnu sferu. To je prije svega problem institucionalne naravi, koji kreće od kadrovske(ljudski faktor, dakle) komponente i socijalne strukture onih koji osiguravaju relizaciju pravnih normi, ponajprije onih koje se bave kojom od pravnih profesija, kao što su to suci, odvjetnici, javni bilježnici i dr. U želji da dosegnemo takav stupanj efikasnosti pravnog sustava koji bi nas približio europskim integracijama, smatra prof. Uzelac, nije dovoljna puka promjena zakona, već je nužno djelovati planski u svrhu ostvarenja tri međusobno povezana strateška cilja:
Na kraju svoga rada, prof. Uzelac izložio je
listu preporuka koje sadržavaju mjere koje bi trebalo poduzeti u svrhu
ostvarivanja prethodno navedenih strateških ciljeva. Te mjere ukratko
se kreću od utvrđivanja empirijske metode koja bi omogućila pouzdano praćenje
problema u pravosuđu, kao i utvrđivanje nove metodologije koja bi postavila
parametre učinkovitosti i evaluacije rada pravosudnih službi. Na temelju
takve nove empirijske metodologije omogućilo bi se da se sadašnja neracionalna
organizacija pravosudnih službi uskladi sa zahtjevima efikasnosti i kvalitete
rada( npr. prebacivanje dijela zadataka sudbenih tijela u djelokrug adekvatno
osposobljenih i kontroliranih privatnih profesija). Budući da se znatni
dio zaostataka može pripisati, inter alia, i zastarjelim metodama sudske
uprave, prof. Uzelac ističe potrebu za njezinom cjelovitom reformom. Pri
tome bi se trebalo poslužiti informacijskom tehnologijom, koja bi omogućila
centralizirano praćenje postupaka, upravljanje cirkulacijom predmeta te
onda i brzo i primjereno reagiranje na krizne situacije. Nadalje, promjene
su nužne i u pogledu načina regrutacije, promicanja i stimuliranja pravosudnog
kadra jer dosadašnji nije poticao kvalitetan rad. U tom smislu potrebno
je zaoštravanje odgovornosti za neučinkovit rad, ali i nagrađivanje za
osobita postignuća. No pored toga, paralelno bi trebalo poduzeti mjere
da se suzbiju i doprinosi drugih sudionika u postupku njegovom odugovlačenju,
posebice odvjetnika i vještaka. Kako ističe prof. Uzelac, građani će imati
povjerenje u sudstvo samo ako zaista najkvalitetniji pojedinci u njemu
budu obnašali najviše funkcije. Da bi se to postiglo, potrebno je postići
maksimalni stupanj objektivizacije pri regrutiranju novog osoblja , isljučujući
pri tome diskrecijske odluke koje su bile karakteristične za dosadašnju
praksu. Naposlijetku, prof. Uzelac zaključuje da, iako smjernice za daljnji
razvoj hrvatskog pravosuđa neće biti moguće lako ni brzo provesti, bez
njihove efektivne provedbe, neće biti ni moguće uspješno priključivanje
EU, kao ni ostvarivanje temeljnih principa pravne države i vladavine prava. Napisala: Maja Draženović |