PRENOSIMO IZ NOVOG LISTA:
<<< Natrag Datum
objave: 22.2.2003 Rubrika: Profil
OKRUGLI STOL: STANJE I REFORMA PRAVOSUĐA
Kako objasniti stranci da mora čekati deset mjeseci na novu raspravu
Je li nam uopće potrebna pravosudna reforma?
Ako krenemo od činjenice da trenutačno samo manje od petine hrvatskih
građana ima povjerenje u sudove kao društvenu instituciju, za javnost
ta potreba svakako postoji. Kad se pogledaju i svi ostali objektivni indikatori,
vidi se da je stanje dosta loše i da je promjena potrebna, kaže dr. Alan
Uzelac, profesor na zagrebačkom Pravnom fakultetu
Moderatori Sergej ABRAMOV i Neven ŠANTIĆ
Reforma pravosuđa jedna je od ključnih u demokratskom razvoju Hrvatske,
tema koja je od neovisnosti Hrvatske na ovamo, najblaže rečeno, bila sporna
i oko koje su se sučeljavala različita mišljenja i pristupi. Reforma pravosuđa
bila je i jedna od točaka na kojoj je vladajuća koalicija gradila svoj
program prije posljednjih izbora, a i dan-danas je aktualna. Mnoga ispitivanja
javnog mnijenja govore o pomanjkanju povjerenja u pravosuđe, što je moguća
prepreka njegovoj djelotvornosti i razvoju. To je bio razlog za organizaciju
okruglog stola o reformi pravosuđa, bez iluzija da će dati odgovore na
sva pitanja, u kojem sudjeluju ministrica pravosuđa, uprave i lokalne
samouprave Ingrid Antičević-Marinović, sudac Vrhovnog suda Damir Kos,
odvjetnik Rajko Mlinarić i profesor na Pravnom fakultetu u Zagrebu dr.
Alan Uzelac.
Je li se u pravosuđu počelo nešto mijenjati nakon desetljeća političkih
udara koja su ga gotovo razorila?
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Drago mi je da ste spomenuli zadnje desetljeće i
demokratske promjene iz 1990. godine. Građani su s pravom očekivali da
uz državu dobiju i neovisno pravosuđe, no stremljenja i nade ne samo da
se nisu ostvarila već se stanje u mnogo čemu i pogoršalo. U 1992. godini
iz hrvatskog pravosuđa otjerano je oko 200 ljudi a do 1994. godine, kada
je formiran DSV, izgubili smo preko 400 sudaca. Dok smo trebali stvarati
neovisno pravosuđe zapravo smo gubili kadar. Iako je hrvatski Ustav garantirao
neovisnost pravosuđa, tvrdim da nije slučajno da su četiri godine prošle
do formiranja DSV, jer je ta zakonska praznina i netransparentnost imenovanja
sudaca prouzročila takav gubitak kadrova. Samo da citiram tadašnjeg predsjednika
najviše sudbene instance koji je kazao da je hrvatskom pravosuđu potrebno
veliko čišćenje. Od 2000. godine stvoreni su dobri temelji za reformu
pravosuđa a od kada sam ja postala ministrica ona je intezivirana. Tek
nakon 2000. godine, izmjenama i dopunama Zakona o sudovima, sucima je
omogućena neovisnost. Dakle, kroz reformu poboljšavamo materijalni status,
infrastrukturu, pojednostavljujemo sudsko postupanje, radimo na kadrovskoj
obnovi i sustavnoj edukaciji.
UZELAC: Krenuo bih od općenitijih pitanja. Je li nam uopće potrebna pravosudna
reforma? Ako krenemo od činjenice da trenutačno samo manje od petine hrvatskih
građana ima povjerenje u sudove kao društvenu instituciju, za javnost
ta potreba svakako postoji. Kad se pogledaju i svi ostali objektivni indikatori,
vidi se da je stanje dosta loše i da je promjena potrebna.
Duboke strukturalne promjene
– Različit je, međutim, stupanj svijesti o tome
koliko daleko i duboko reforme trebaju ići. Po mom uvjerenju, reforma
pravosuđa ne može biti uspješna ako se ne ide u duboke strukturalne promjene
u pristupu pravosudnom sustavu. U usporedbi s time, planirane promjene
o kojima je ministrica govorila zapravo su simptomatsko liječenje – ono
koje se odnosi samo na površinske znakove bolesti.
O kakvim je strukturalnim promjenama riječ?
UZELAC: Strukturalni problem domaćeg pravosuđa jest, prije svega, u pristupu
funkciji koju pravosuđe kao društveni podsistem obavlja. Pravosuđu, a
posebno sudstvu, pristupa se zastarjelim metodama i s neadekvatnim očekivanjima.
Dobar primjer za to jest kvantitativno mjerenje broja predmeta. Da se
razumijemo, pobornik sam objektivnih pokazatelja i sudskih statistika,
ali neprimjerene statistike od kojih se polazi jedan su od uzroka zaključka
da je u Hrvatskoj glavni problem neefikasnosti pravosuđa sadržan u nedostatku
sudaca. Točno je, međutim, da Hrvatska ima dva do tri puta više sudaca
po glavi stanovnika nego li većina razvijenih europskih zemalja. Nadalje,
kod nas se uopće ne raspravlja o poimanju sudačke funkcije, o tome što
bi trebali biti zadaci kojima se bavi sudac. Mnogi zadaci koje u Hrvatskoj
obavlja sudac u drugim sustavima obavljaju druge osobe – pravosudna administracija,
pa i privatni sektor. Takve je zadatke iracionalno i neekonomično ostavljati
sucima, jer se može očekivati da će oni biti neefikasni i žaliti se na
nedostatak kadrova. Sistematizacija broja kadrova u pravosuđu utemeljena
je na starim predodžbama i ne može biti dobra polazna točka za nova zapošljavanja.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Nikakva nova sistematizacija ne dolazi u obzir. Popunjavaju
se sudačka mjesta koja su upražnjena, gdje su postojali suci prije deset
godina pa su istjerani. Sistemske promjene treba provesti, to je točno,
i one se već provode, ali važno je napomenuti da hrvatski sudac radi sve.
On obračunava i kamatu i parnični trošak, naprimjer, što u europskim zemljama
rade stručni savjetnici. Reforma ide upravo u smjeru povećanja broja stručnih
suradnika po sucu.
UZELAC: Pozdravljam nastojanje ministarstva k prebacivanju dijela sadašnjih
sudačkih zadataka drugim službama, no imam neposrednu primjedbu na jednu
od okosnica reforme – na prebacivanje ovrhe sudskih odluka javnim bilježnicima.
Po mom mišljenju to je pogrešan potez. Provedba ovrhe jest zadatak sudskih
izvršitelja a ne jedne visoko formalizirane pravne službe kao što je bilježništvo.
Javni bilježenici su služba koja djeluje na temelju stroge pravne logike,
koja se prije svega brine za pravnu sigurnost, dok je svrha ovrhe da se
u čim bržem roku na najekonomičniji način unovči dužnika i namiri vjerovnik,
pa zato sudski izvršitelji djeluju po sasvim drukčijoj, ekonomskoj logici.
Pravosuđe je spor mehanizam
– Inače, ideja o prenošenju ovrhe sa suda na
kvalificirane ovršne službe, koje bi dijelom mogle djelovati i kao slobodne
profesije, nije loša. I ovdje se vidi nedostatak sustavnih priprema i
konzultacija, jer javni bilježnici nigdje u Europi nemaju ulogu kakvu
im predviđa nova reforma Ovršnog zakona.
KOS: Reći ću svoje osobno mišljenje a ne mišljenje institucije u kojoj
radim. Kada se govori o pomanjkanju povjerenja u sudstvo, ne znam kako
objasniti činjenicu da se građani sve više obraćaju sudu. Znači problemi
su drugdje, jer se aktivnost suda pojavljuje posljednja, kao instanca
koja rješava konkretne probleme građana. Reforma pravosuđa, moramo biti
svjesni, ili bilo koji zahvat u pravosuđe, nije deus ex machina. Pravosuđe
je spor mehanizam gdje od inicijalnog podražaja do konačnog efekta postoji
vrlo duga putanja. Rezultat svih aktivnosti koje se poduzimaju danas,
uslijedit će tek nakon dosta vremena. Za donošenje presuda u razumnom
roku potreban je niz preduvjeta. Ministrica je govorila o periodu u kojem
su sudačka mjesta bila nepopunjena. Kroz tih deset godina, kad bi se zbrojio
broj predmeta koji su se preljevali u sudove i broj sudaca koji su otišli,
proizlazi da pravosuđe godinu ili godinu i pol dana nije uopće radilo.
To je dijelom rezultiralo ovolikom količinom zaostataka.
UZELAC: Govorite o sistematizaciji za koju je ministrica rekla da je stara
deset godina. Nesporno je da stanje u pravosuđu u posljednjih deset godina
progresivno nazaduje.
KOS: Što je nesporno?
UZELAC: Mislim da je nesporno da se stanje u pravosuđu između 1990. i
2000. godine po većini parametara pogoršalo.
KOS: Govoreći po broju spisa i zaostataka, da.
UZELAC: Ne samo po tome. Postoje i parametri koje je teže pratiti, između
ostalih i javno povjerenje u sudove, o kojem nerado govorite. Ali čak
i da nije bilo tog razdoblja, postojeća sistematizacija vrlo je slabo
prilagođena za novu funkciju koju je pravosuđe dobilo u devedesetim godinama.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Da nije bilo čistki, Hrvatska ne bi imala zaostataka.
UZELAC: To nije sasvim sigurno. Slovenci nisu imali čistki, pa svejedno
imaju sličnih problema kao i mi, ne toliko dubokih. No, njihove strukturalne
poteškoće iste su kao i u Hrvatskoj.
KOS: Kolega Uzelac, kod pitanja broja predmeta koji nisu riješeni Hrvatska
nije čuđenje u svijetu.
Nismo najgori na svijetu
UZELAC: Postoje druge zemlje, pa i zapadne, koje
su apsolutno među najneučinkovitijima u svijetu po tom parametru, ali
svakako, da se slikovito izrazim, nije dobro svoju vlastitu kaljužu opravdavati
tuđom.
KOS: Apsolutno, ali ne treba ni vlastite probleme glorificirati na način
da se naglasi da smo najgori na svijetu. Nismo!
UZELAC: Vratio bih se na nešto sam naznačio na početku. Čini mi se da
u jednom dijelu struke, pogotovo onom koji bi trebao biti zahvaćen reformama,
ne postoji dovoljna svijest da se promjene trebaju provesti, a posebno
da se trebaju provesti korjenito, i zato mi se čini da reformska nastojanja
imaju slabe šanse za uspjeh.
KOS: Kad govorimo o reformi pravosuđa, onda se moramo razdijeliti na nekoliko
segmenata. Jedna je legislativna izmjena koja će razjasniti što je sve
spor i potpuno podržavam vaše mišljenje da sudski predmet i sudski spor
nisu sinonimi i da predmete koji nisu spor ne treba rješavati na sudu.
Druga stvar u kojoj se apsolutno slažem s vama jest ta da je ustroj sudbene
vlasti, njezina organizacija, sastavljana tako da sudac kao visoko plaćen
državni dužnosnik obavlja poslove koji su daleko ispod razine njegove
naobrazbe i plaće. Za to je opet potrebna promjena sistematizacije u organizaciji
suda, dijelom i zakona o nadležnosti.
MLINARIĆ: Pravosuđe se vrlo često ocjenjuje loše jer i zbog načina evidentiranja
dolazi do bitnog povećanja broja predmeta. Naime, kad se na prvostupanjskom
sudu vodi jedan postupak, bilo koje vrste, on dobiva svoj evidencijski
broj. Po donošenju sudske odluke u tom predmetu, nezadovoljna stranka
se žali i predmet odlazi na drugostupanjski sud, gdje dobiva novi evidencijski
broj. A ako drugostupanjski sud vrati predmet na ponovno odlučivanje,
taj isti predmet opet dobiva novi evidencijski broj. Kad se sve skupa
to sumira, dolazi se do podatka od više od milijun sudskih zaostataka.
Međutim, kad bi se pogledalo koliko je stvarno predmeta prošetalo od nižeg
do višeg suda i obratno, dobili bismo znatno manji broj.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Ministarstvo pravosuđa upravo priprema izmjene i
u tom smjeru, da samo jedan broj prati predmet od početka postupka do
pravomoćnosti.
MLINARIĆ: Što se tiče pravosuđa, kao čisti praktičar, svakako nisam zadovoljan
sporošću odvijanja rasprava. Primjerice u parnici s koje sam danas došao,
nastavak rasprave zakazan je u prosincu. Kako mogu objasniti svom klijentu
da se u idućih deset mjeseci s njegovim predmetom neće ništa događati?
Mediji su krivci za lošu sliku o pravosuđu?
KOS: Kad govorimo o sporoj dinamici ročišta,
moramo se ograničiti na dva, možda tri općinska suda u državi. To su Split,
Zagreb, eventualno Rijeka i Osijek. Kad kolega Mlinarić ima stranku koja
mora čekati godinu dana, normalno da imamo pomanjkanje povjerenja u pravosuđe.
Ali kad se shvati da taj sudac u svojoj referadi ima 1.200 predmeta, jednako
teških kao i taj, prostom matematikom, radi li pet rasprava u jedan dan
i poštuje li sudski poslovnik da ne zakazuje preko reda, može se dokazati
da on prije godinu dana i ne može zakazati raspravu. Riječ je zapravo
o slici o pravosuđu. Tko stvara sliku o pravosuđu? Mediji!
UZELAC: Ne može se za lošu sliku pravosuđa kriviti samo medije – oni,
unatoč pogreškama, u pravilu daju sliku koja je u većoj ili manjoj mjeri
odraz stvarnog stanja.
KOS: Vrhovni sud je prošle godine riješio 8.860 predmeta. O kolikom broju
predmeta je u medijima bilo interesa?
MLINARIĆ: Svaka reforma pravosuđa znači i ozbiljniji zahvat u društvo.
To bih potcrtao s dva ključna segmenta. Jedan je ulaganje u sve one koji
sudjeluju u vođenju postupka, od sudaca, odvjetnika do državnih odvjetnika,
jer je svaka naša dosadašnja reforma ozbiljno zakazala u tom dijelu. Drugi
segment je da državna legislativa koja se svakodnevno proizvodi u hrvatskom
Saboru neusklađena, tako da se događa da dnevno izlaze zakoni koji su
u koliziji jedni s drugima, pa kad se to konačno shvati, dio društvenih
odnosa već je poremećen. Takva legislativa, očito prepuna kompromisa,
izravno proizvodi probleme koji se kasnije pojavljuju kao problemi pravosuđa
i nepovjerenja u njega.
UZELAC: Stanje s legislativom koja proizvodi previše zakona koji su međusobno
u koliziji nije jedinstveno za Hrvatsku, jednaka je situacija i u drugim
državama. Po mom mišljenju, izvor nepovjerenja u pravosuđe u prvom je
redu odraz razloga koja leže unutar njega. Povjerenje u pravosuđe stvara
se ako javnost može imati povjerenje u osobe onih koji obnašaju funkcije
– u suce, državne odvjetnike i druge, te u odluke koje oni donose. Selekcija
uspješnih i kvalitetnih kadrova u pravosuđu u Hrvatskoj, čini mi se, do
sada je bila više rezultat anomalije sistema, nego njegov logičan rezultat.
Tradicija regrutiranja kadrova bila je oduvijek obilježena nepotizmom
i arbitrarnošću. A dolazak na sudačke funkcije i izbor u više sudove trebao
bi biti rezultat objektivnog i transparentnog postupka izbora i selekcije
kadrova, na temelju objektivnih pokazatelja. Što se tiče odgovornosti,
isto tako, javno se povjerenje kreira ako se može vidjeti da se sve negativne
pojave sankcioniraju, da oni sudovi, suci i državni odvjetnici koji ne
obavljaju svoj posao kako treba snose za to odgovornost, odnosno da se
stvaraju pretpostavke da se incidenti, slučajevi koji dolaze u javnost,
više ne ponavljaju.
Od suca se traži da radi kvalitetno
– A kod mnogih slučajeva koji su dospjeli u javnost
ne morate imati visokoobrazovanog pravnika da vam objasni kako je u došlo
do posvemašnjih pravnih i socijalnih paradoksa. Ako se vodi dug i skup
postupak za suđenje organiziranom kriminalu, i ako završi posve neuspješno
ili s blagim kaznama, onda ne trebaju sofisticirane analize da bi se vidjelo
da nešto ne fukcionira.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Moram reći da DSV u ovom sastavu pokreće postupke
protiv sudaca, međutim smatram da je ključno pitanje kako stranka može
imati povjerenja u pravosuđe kad se ročišta zakazuju za deset mjeseci,
kako je naveo kolega Mlinarić, unatoč tome što taj sudac možda objektivno
nije mogao ranije zakazati raspravu. Izvršna vlast i ministarstvo baš
tu moraju ponuditi rješenja. Edukacija i popunjavanje kadrova samo su
jedan dio reforme, u kojoj je značajna i normativa. Značajne promjene
napravljene su već novelom ZKP-a, koji dopušta nagodbu u istrazi i te
su promjene premosnica do kompletnog ZKP-a koji neće pozn Iracionalno
je zapošljavati nove suce
UZELAC: Hrvatski sustav pravosuđa proizašao je iz austro-ugarske tradicije,
potencirane socijalističkim pristupom sucu kao malom državnom činovniku
koji sam u svojoj kancelariji procesira hrpe papira. U većini razvijenih
država funkcija suca je drukčija – ona oko sebe okuplja niz pratećih službi
koje obavljaju sporedne zadatke, pripremajući materijal za raspravu i
baveći se time da u postupcima ne dođe do zastoja. Reforme u svijetu kreću
se prema shvaćanju suca kao svojevrsnog menadžera postupka. Kad se usporede
ta dva poimanja sudačke dužnosti, nema ničeg iracionalnijeg nego zaposliti
nove suce u Hrvatskoj. Potrebno je naporno raditi na izgradnji sustava
u kojem će i manji broj sudaca biti sposoban kvalitetno i efikasno upravljati
velikim brojem postupaka, a ne dodavati još neiskustva u sustav.
Država je najobjesniji parničar
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Nepobitna je činjenica da je država ipak najobjesniji
parničar. Država se pojavljuje kao stranka između jedne četvrtine i jedne
petine predmeta. Dakle, očito su zakazali društveni mehanizmi. Priznajem
to kao predstavnik izvršne vlasti. U tom se smislu želi nešto napraviti,
pogotovo u noveli ZPP-a. Gdje god je država stranka, bilo kao tužitelj
bilo kao tuženik, obvezuje se mirno riješiti spor. Inkorporirat ćemo u
konačni prijedlog novele ZPP mogućnost medijacije. Tu je izvanredna šansa
za rasterećenje pravosuđa. A svi su zahvati povezani. Brzina spora je
važna stvar jer utječe prije svega na poslovni, građanski moral, da stranke
priznaju zakon i poštuju ga, da ne rješavaju sve preko suda koji je krajnja
instanca. Dakle, nije istina da se Hrvati tako puno vole suditi nego su
zakazali svi drugi mehanizmi rješavanja sporova pa je sud ostao jedini
spas. Prema tome, kada sama stranka uvidi da će spor biti brzo riješen
onda će se rado odazvati medijaciji ili će bez medijacije podmiriti potraživanje
odnosno dug prema vjerovniku. Također, po prvi put nakon godinu dana mi
usklađujemo zakonodavstvo, da jedan zakon nije u suprotnosti s drugim,
odnosno da se iste odluke rješavaju na drukčiji način.
Fama o korupciji jača od stvarnog
Kako gledate na optužbe za korupciju u pravosuđu?
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Dok god predmet dugo traje postoji sumnja u korupciju.
Dakle, kada postupci pred sudom budu brzi i učinkoviti, otpast će i takvi
prigovori.
KOS: Navodna korumpiranost pravosuđa je jedna od teza koja se vrlo slobodno
iznosi bez ikakvih egzaktnih pokazatelja. Točno je da zbog sporog rješavanja
predmeta pada sumnja da je sudac korumpiran. No, tamo gdje je ima naznaka
da se radi o korumpiranosti takve se stvari procesuiraju. Vode se i konkretni
postupci. Kao sudac pozivam građane da prijave nadležnim državnim odvjetništvima
sve one situacije gdje postoji naznaka o korumpiranosti pravosuđa. Ako
ima takvih ljudi, oni ne blate sebe nego mene ili stotine čestitih, poštenih
i savjesnih sudaca koji rade maksimalno kvalitetno, brzo i puno u okviru
datih mogućnosti.
UZELAC: Što se tiče korupcije, vrlo često vrijedi pravilo da tamo gdje
ima dima ima i vatre. No, vatru treba gasiti samo tamo gdje se jasno utvrdi
da je ima, i sprječavati njezin nastanak.
KOS: Kad bi me kolega Uzelac pitao da stavim ruku u vatru da nema korumpiranosti
u pravosuđu, ne bih je stavio.
UZELAC: S druge strane, i ja se slažem da ne treba optuživati bez adekvatnih
dokaza.
MLINARIĆ: O korupciji bih ja kao odvjetnik morao nešto znati. No, iako
moj ured pokriva jedan značajniji dio predmeta mi o korupciji ništa ne
znamo. Više se stvara fama o korupciji i korumpiranosti nekih pojedinaca
nego to u stvarnosti jeste. A istovremeno se tim pričama stavlja teret
na leđa onih sudaca koji časno i savjesno obavljaju svoj posao.
avati stadij istrage, čime će se bitno ubrzati postupke. Novele ZPP-a
koje pripremaju u ministarstvu još će više ubrzati postupak, obvezivanjem
sudaca da u roku od 30 dana napišu i otpreme presudu. Postupak će se nesumnjivo
ubrzati i obvezivanjem tužitelja da predoči dokaze već uz tužbu, što danas
nije obveza, pa i tužitelji nesvjesno odugovlače postupke. K tome, zabranit
će se i isticanje novota u žalbenom postupku.
KOS: Od suca se traži da radi kvalitetno, puno i brzo, s naglaskom na
kvalitetno. Da li je kvalitetno ili ne, prosuđuju stranke kroz žalbene
postupke, a percepcija ugleda suca stvara se kroz pojedine predmete koji
se u javnosti prosuđuju kao slučajevi.
Kada govorimo o slučajevima u posljednjih godinu najviše su se spominjali
suđenje zločinačkoj organizaciji, slučaj Lora, a ovih dana i slučaj »Slobodne
Dalmacije«.
KOS: Neću imenovati te predmete, ali i najšira javnost i kvalificirane
osobe s neoprostivom lakoćom daju ocjene bez obzira na to što nemaju ikakve
percepcije o čemu se spisu doista radi. Raspravljati o mogućoj odgovornosti
suca za to što je nakon tri godine donesena presuda s kaznom ovakvom ili
onakvom? O kojoj odgovornosti? O odgovornosti suca pred javnosti za odluku?
UZELAC: Nisam govorio o odgovornosti pojedinačnog suca, nego o odgovornosti
koju snose svi koji dovode do poljuljanog javnog povjerenja u pravosuđu.
KOS: Tko to kreira? Opet kažem, 1.800 sudaca u Hrvatskoj tiho i zatajno
radi.
Objektivnost sudaca
UZELAC: Jasno je da nitko ne može imati uvid
u rad svih sudaca. Ali javnost ima uvid u određene slučajeve, i pitanje
povjerenja se postavlja upravo u tom kontekstu, kod sudaca koji se u javnosti
pojavljuju. Za poljuljano povjerenje u kvalitetu sustava nije bitno kako
radi većina, nekada je i manjina dostatna. Od stotinu jabuka može postojati
jedna trula a može ih biti i deset. Jedna se možda može podnijeti, ali
deset trulih neće se moći podnijeti.
KOS: Nije problem u tih deset trulih, već u opasnosti da tih deset trulih
zarazi ostale. Stoga trule treba odstraniti. Ali zbog odluke o kazni,
koja je prema ocjeni javnosti preblaga, nije mi ni na kraj pameti zaključiti
da je jabuka trula. S druge strane kada govorimo o odgovornosti sudaca
onda to moramo gledati prvenstveno kroz njihovu odgovornost koja se može
koliko-toliko objektivizirati.
UZELAC: Počevši od eventualnih objektivnih usporednih testova znanja i
sposobnosti kojima bi trebali biti podložni svi kandidati za prijem u
sudačku službu. Toga nikada nije bilo. Pravosudni ispit u Hrvatskoj uopće
ne omogućuje da se bolji kandidati istaknu pred lošijima, da se rangiraju
polaznici po uspjehu.
KOS: Vrijedna ideja koju apsolutno podržavam. No, Vi polazite od pogrešne
premise da suci i odvjetnici nastupaju obranaški. Suci i odvjetnici zasigurno
bolje znaju probleme u pravosuđu i nastoje ih riješiti u okviru svojim
mogućnosti, možda više nego li u tome postoji aktivnost Sveučilišta, odnosno
osoba koje educiraju pravnike za kasnije suce, odvjetnike i državne odvjetnike.
Dakle, postoji svijest o tome, postoji nastojanje, samo je pitanje kako
se to može napraviti. Nažalost, sudbena vlast se, ne bez razloga, u kolokvijalnom
govoru navodi kao treća vlast. Ona se i pozicionira na treće mjesto. Sudbena
vlast nema mehanizama da utječe na sve ono što smo ranije govorili, da
se napravi drukčija organizacija, da je se rastereti, da ima jači upliv
na zakonodavnu vlast oko toga što će se rješavati u okviru suda.
UZELAC: U tom se smislu slažem s Vama, jedino je vječno pitanje je li
čaša do pola puna ili prazna. Moja je primjedba vezana uz javne izjave
osoba iz struke o stanju u pravosuđu. Nažalost, javni je dojam da u pravnoj
struci postoji natprosječno visok stupanj zadovoljstva s aktualnim stanjem
u pravosuđu, a ako se upozorava na probleme, oni se pronalaze uvijek negdje
drugdje, a ne kod sebe. Slažem se s Vama da se možda u okviru pojedinih
subsistema ponešto radi da bi se stanje promijenilo, primjerice da vi
unutar sudačke organizacije radite nešto da promijenite stanje u pravosuđu.
Međutim, kada dajete javne izjave, onda ćete nerado govoriti o tome što
vi radite da biste popravili stanje kod svojih kolega, a više ćete govoriti
o tome što smatrate da su skrivili drugi.
Sudac kao skretničar
KOS: Točno. Možda nije dovoljno dato do znanja
da pretežit broj sudaca ostvaruje svoje okvirne rezultate rada. Za onaj
manji broj koji ne ostvaruje rezultate rada i kod kojih se uočavaju problemi,
DSV vodi stegovne postupke. Da li se tim sucima odsjecaju glave? Ne. Da
li ste Vi nezadovoljni s tim?
MLINARIĆ: Mi se danas suočavamo s činjenicom da, kada je riječ o parnici,
za razliku od kaznenih postupaka, imamo stranke koje su motivirane za
dugo i objesno parničenje za razliku od onih koji žele to što brže završiti,
poput mog klijenta kojem moram objasniti zašto mora čekati deset mjeseci
za nastavak procesa.
UZELAC: Možda bi on čak i bio spreman čekati deset mjeseci kada bi bio
siguran da će sud nakon tih deset mjeseci provesti raspravu i zaljučiti
je.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Prema novom ZKP-u sud će to i morati učiniti.
MLINARIĆ: To me veseli. Jer u ovoj sadašnjoj situaciji odvjetnici kada
se sretnu samo razmjenjuju podneske, a sudac je nekakav skretničar.
Znači, vjerujete da će reformska rješenja dati ploda?
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Mislim da su to dobra, sustavna rješenja koja ovako
obuhvaćena u cjelini, zajedno s normativnim dijelom i normativnim izmjenama,
na jedan dugi rok, možda čak i brzo, mogu pokazati vidljivi i opipljivi.
UZELAC: Samo je jedna stvar gora od nedostatka reforme, a to je loša reforma.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Loša je reforma ona koja se ne provodi.
UZELAC: Ima stvari koje se ne mogu provesti. Na primjer, uvođenje obvezatne
medijacije u svim građanskim parnicama.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: Ne, ne slažem se s tim.
UZELAC: Mislim da zapravo tek kreiramo osnove za kreiranje strategije
reforme pravosuđa. Ono što za sada imamo je simptomatsko liječenje. Međutim,
kao što je ministrica i sama rekla, to treba promatrati u sklopu cjeline
u kojoj treba uskladiti sve elemente.
KOS: Dozvolite jednu kratku intervenciju. Govorimo o zagrebačkom općinskom
sudu i parnicama tamo gdje sudac ima 1.200 spisa u parnici. Uz legislativne
izmjene gdje će biti obaveza otpremanja presude u roku od 30 dana, zar
ne bi bilo normalno da sudac nakon što provede raspravu i proglašava odluku
o parnici, a ne da kao do sada odluka ide pismenim putem. Pa da nakon
što ju proglasi i eventualno ukratko u zapisnik unese dio onoga čime se
rukovodio kod donošenja takve odluke, da ima sudskog savjetnika koji će
napisati pisani otpravak te presude i tako rasteretiti suca.
Mreža sudova nije racionalna
UZELAC: Činjenica je da mi imamo već dosta pratećeg
sudskog osoblja koje se gotovo uopće ne koristi ili slabo koristi.
KOS: To nije istina.
UZELAC: Možda se koristi na neadekvatan način.
KOS: Nije istina da ih ima dosta.
UZELAC: Ne u smislu da ih ima dovoljno nego da ih ima, ali i oni koji
jesu u sustavu nisu korišteni na adekvatan način. Sudski savjetnici, stručni
suradnici, vježbenici često samo igraju ulogu pasivnih promatrača na sudu.
KOS: Kolega, otkud Vam takva lakoća iznošenja netočnosti.
UZELAC: Imam dovoljno empirijskih podataka za ovu tvrdnju.
KOS: Moramo razlučiti sudske savjetnike i pripravnike koji se uče i ne
mogu izrađivati nijednu odluku koja će izlaziti vani. Sudski savjetnici
imaju svoja konkretna zaduženja i rade na konkretnim spisima i gleda im
se količina obavljenog posla.
UZELAC: Ono što rade oni često je posao suca u sjeni nego li posao specijaliziranog
sudskog pomoćnika. I u tome je zapravo problem toga sustava. Sudski savjetnici
bi trebali djelovati kao stalan dio sudačkog tima koji djeluje zajedno
sa sucem na rješavanju i pripremanju posla, u pojedinom stručnom segmentu.
KOS: To je upravo ono što sam rekao. Sudac će presuditi i kratko u zapisnik
dati siže onoga čime se rukovodio kod presude, a sudski savjetnik će to
eleborirati i razraditi ne opterećujući suca s time da bi se on mogao
posvetiti novim spisima. Kao sudac Vrhovnog suda tvrdim da je, uz organizaciju
kakva postoji, ovaj posao bez rada sedam dana tjedno nemoguće raditi.
MLINARIĆ: S obzirom da se stanje u pravosuđu najčešće gleda kroz prizmu
zagrebačkog suda, pa onda i ovih drugih većih centara, njegov problem
se između ostaloga sastoji u tome da je Zagreb glavni grad ove države,
što u smislu stvarne nadležnosti u parničnim postupcima znači da su građani,
kada traže zaštitu od države, prisiljeni prema važećim propisima utuživati
samo u Zagrebu što je umjetno povećanje broja predmeta u Zagrebu i stvaranje
nezadovoljstva kod građana.
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: I to će se mijenjati.
MLINARIĆ: Meni se, isto tako, čini da hrvatska mreža sudova nije racionalna.
U jednom smo vremenu umjetno stvarali sudove i željeli smo da gotovo svako
mjesto ima svog suca i svoj sud.
Stroge kazne za zlouporabu ovlaštenja
ANTIČEVIĆ-MARINOVIĆ: U reformi se konačno predlaže
racionalizacija mreže sudova. No, to je jedan od zadnjih koraka u reformi.
Dok god se zaostaci kod postojeće mreže sudova ne riješe, između ostalog,
rasterećenjem opterećenih sudova to nije korak koji bi sada bilo dobro
poduzimati. Ali u perspektivi to je nužno. Na kraju, smatram da su svi
sudionici u sudstvu pozvani na sudioništvo u jačanju pravne države. A
to je etičnost postupanja, dakle da se koriste savjesno svojim procesnim
ovlaštenjima. Novela Zakona o parničnom ponašanju takvo ponašanje nameće
kao dužnost. Dakle, predviđene su stroge kazne za sve sudionike u postupku
koji zloupotrebljavaju procesna ovlaštenja, čak pod prijetnjom gubitka
tog prava. Također, ne možemo čitavu reformu provesti onako kako smo je
zamislili bez znanosti, bez bliske suradnje s pravnim fakultetima. Moramo
razmišljati o kadrovima koji će sutra raditi u pravosuđu. Moramo izmijeniti
posve zastarjeli zakon o vježbenicima, da imamo hospitante kao druge zemlje,
da se povežemo s najboljim studentima i da sudovi budu u obvezi primati
takve kandidate.
KOS: Očigledno smo svi mi suglasni s tim da je pravosuđe kao cjelina bremenito
problemima, da je značajan broj problema rezultat velikog broja nerješenih
predmeta, za što postoji niz razloga. Značajan dio tih razloga su objektivni
razlozi ali ima i subjektivnih. Protiv takvih nesavjesnih sudaca se vode
stegovni postupci, izriču se sankcije. U tom suglasju potrebe za reformom
pravosuđa jedino što je sigurno jeste da se nikakav pomak ne može očekivati
od danas do sutra, da je ministarstvo pokazalo spremnost prevenstveno
kroz fiskalnu aktivnost da pomogne pravosuđe, ali to će dati rezultata
tek ako bude nastavljeno kroz stanovito vrijeme.
UZELAC: Smatram da je vrlo teško govoriti o strategiji reforme pravosuđa
ako nisu sasvim jasno postavljeni parametri onoga od kamo dolazimo i onoga
kamo želimo doći. Meni je drago da ministarstvo ima vrlo jasna i rezolutan
odgovor na mnoga pitanja. Ja ga, nažalost, nemam. Kao član CEPEJ-a, Europske
komisije za efikasnost pravosuđa, vidim da postoje problemi ne samo u
Hrvatskoj, međutim bojim se da u mnogim potezima patimo od potrebe za
brzim i efektnim potezima, a da se istraživanje objektivnih pokazatelja
ostavlja za kasnije. Ili, još gore, pokazatelji se prilagođavaju potezu
koji je već učinjen. Na primjer, po broju stanovnika i teritoriju imamo
jednu od najvećih gustoća žalbenih sudova u građanskim stvarima u Europi.
Trebaju li nam onda još i novi sudovi? Dakako, pitanje je kako mijenjati
sustav da dođemo do zadovoljavajućih rezultata. Smatram da se najprije
trebamo opredijeliti što želimo – je li to masovno pravosuđe, razmjerno
loše plaćeno, ili elitističko pravosuđe s malobrojnim, kvalitetnim i dobro
plaćenim kadrovima. U tom smislu trebamo postaviti svoje strateške prioritete
i pokušati pronaći primjerenu ravnotežu.
© Copyright 2002 NOVI LIST d.d. Sva prava
pridržana.
Engine design by
|
|