19.11.2003.
Novela Stečajnog zakona
30.08. ove godine stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Stečajnog
zakona (ZID SZ). Stečajni zakon je izmijenjen s ciljem pojednostavnjenja
i ubrzanja stečajnog postupka. Namjera zakonodavca je bila učiniti stečajni
postupak učinkovitijim i ugraditi u njega rješenja kojima bi se disciplinirali
sudionici u postupku i ograničilo razvlačenje postupka zbog nemogućnosti
da se vjerovnici dogovore o sudbini stečajnoga dužnika. No iako je Novela
SZ-a poduzeta s dobrom namjerom, zakonodavac je u njezinim prijelaznim
i završnim odredbama (točnije u članku 59. stavku 3.) učinio jednu veliku
grešku - ili bolje rečeno propust - i time stečajnim vjerovnicima uskratio
njihova Ustavom zajamčena prava. Konkretno, radi se o povredi članka 89.
stavka 4. Ustava RH kojim se zabranjuje povratno djelovanje zakona.
No prije obrazlaganja pitanja o protuustavnosti
Novele SZ-a, bitno je navesti najznačajnije promjene koje su se dogodile
u stečajnom postupku.
|
PRIJE NOVELE SZ-a |
NOVELA SZ-a |
TIJELA STEČAJNOG POSTUPKA |
1. Stečajni sud odnosno stečajno vijeće
i stečajni sudac
2. Stečajni upravitelj
3. Odbor vjerovnika
4. Skupština vjerovnika |
UKIDANJE STEČAJNOG VIJEĆA - pojednostavnjenje stečajnog
postupka želi se postići napuštanjem institucije stečajnog vijeća
(sastavljenog od troje sudaca) te povjeravanjem svih poslova stečajnog
vijeća stečajnom sucu. |
TKO MOŽE BITI IMENOVAN ZA STEČAJNOG UPRAVITELJA |
Stečajni upravitelj je osoba koja,
pod nadzorom stečajnog suda i vjerovnika, obavlja poslove tijela stečajnog
dužnika, prikuplja i unovčuje imovinu stečajnog dužnika te priprema
i provodi namirenje vjerovnika. Za stečajnog upravitelja može biti
imenovana fizička osoba koja ima visoku stručnu spremu (VII/1 stupanj),
položen stručni ispit za stečajnoga upravitelja te koja raspolaže
potrebnom stručnošću i poslovnim iskustvom. |
Za stečajnog upravitelja može biti imenovan samo odvjetnik,
odvjetnički ured koji ima financijsko-ekonomskog savjetnika ili član
javnog trgovačkog društva upisanog u sudski registar za obavljanje
djelatnosti stečajno upraviteljske službe koji ima visoku stručnu
spremu (VII/I stupanj) i položen stručni ispit za stečajnog upravitelja.
|
DODATNA PRISTOJBA ZA VOĐENJE STEČAJNOGA POSTUPKA |
Vjerovnik koji predlaže pokretanje
stečajnoga postupka dužan je uz pristojbu na prijedlog za pokretanje
stečajnoga postupka prema Zakonu o sudskim pristojbama uplatiti i
dodatnu pristojbu u iznosu od 5.000,00 kuna radi osnivanja fonda za
pokriće troškova stečajnih postupaka koji se ne mogu namiriti iz imovine
dužnika (čl. 63. st. 4.), odnosno za predujmljivanje sredstava za
vođenje stečajnoga postupka dok se u tom postupku ne prikupe za to
potrebna sredstva.Tu pristojbu dužna je uplatiti i Republika Hrvatska
koja kao vjerovnik predlaže pokretanje stečajnoga postupka. |
Povećanje iznosa pristojbe na 10.000,00 kn. Republika
Hrvatska oslobađa se plaćanja dodatne pristojbe uz obrazloženje da
je to zbog toga što će na osnovi ovih izmjena i dopuna SZ-a te na
osnovi još jednog pozitivnog propisa (Zakona o platnom prometu u zemlji
- "Narodne novine", br. 117/01) biti dužna pokrenuti više
desetaka tisuća prijedloga za otvaranje stečajnih postupaka što bi
neplanirano opteretilo Državni proračun, a za što sredstva nisu predviđena. |
POLOŽAJ RADNIKA STEČAJNOG DUŽNIKA U STEČAJNOM POSTUPKU |
Uređen je Stečajnim zakonom, ali i
člankom 86. Zakona o radu (ZR).I. Tražbine radnika stečene na osnovi
rada prije otvaranja stečajnog postupka (navedene su u čl. 86. ZR-a)
namiruju se kao troškovi stečajnog postupka, dakle prioritetno u odnosu
na sve druge tražbine vjerovnika stečajnog dužnika.Članak 86. Zakona
o radu glasi:"(1) U stečajnom postupku sljedeća potraživanja
zaposlenika iz radnog odnosa imaju prednost pri naplati i namiruju
se kao troškovi stečajnoga postupka: - plaća za zadnja tri mjeseca
prije otvaranja stečaja ili prestanka ugovora o radu, - naknada plaće
za godišnji odmor na koji je zaposlenik stekao pravo u kalendarskoj
godini u kojoj je otvoren stečaj ili u kojoj je prestao ugovor o radu
te u prethodnoj godini, - naknada plaće za posljednja tri mjeseca
prije otvaranja stečaja ili prestanka ugovora o radu, - otpremnine,
te - naknada štete zbog pretrpljene ozljede na radu ili profesionalne
bolesti. (2) Potraživanje plaće i naknade plaće iz stavka 1. ovoga
članka, namiruju se kao troškovi stečajnog postupka, samo do iznosa
koji za određeni mjesec odgovara iznosu dvije trećine prosječne mjesečne
plaće isplaćene u Republici Hrvatskoj. (3) Potraživanje otpremnine
iz stavka 1. ovoga članka ima u stečajnom postupku prednost pri naplati
samo do iznosa jedne trećine prosječne mjesečne plaće isplaćene u
Republici Hrvatskoj, za svaku navršenu godinu rada kod toga poslodavca.
(4) Prosječna plaća iz stavka 2. i 3. ovoga članka utvrđuje se na
temelju posljednjih statističkih podataka objavljenih prije otvaranja
stečajnog postupka."II. Ostale tražbine radnika stečene na osnovi
rada prije otvaranja stečajnog postupka, a koje ne spadaju pod čl.
86. ZR-a (odnosno koje ne spadaju u troškove stečajnog postupka) namiruju
se kao tražbine prvog višeg isplatnog reda. To znači da se one namiruju
poslije namirenja troškova stečajnog postupka i ostalih obveza stečajne
mase, ali prije tražbina stečajnih vjerovnika čije tražbine spadaju
u tzv. drugi viši (opći) isplatni red.III. Tražbine radnika stečene
na osnovi rada NAKON otvaranja stečajnog postupka spadaju u ostale
obveze stečajne mase. To znači da se namiruju nakon namirenja troškova
stečajnog postupka, a prije namirenja ostalih tražbina vjerovnika
stečajnog dužnika (koje su svrstane u isplatne redove). |
Uređen je samo Stečajnim zakonom jer je Novelom SZ-a
ukinut čl. 86. ZR-a.I. Tražbine radnika stečene na osnovi rada prije
otvaranja stečajnog postupka, koje su bile navedene u čl. 86. ZR-a
i spadale u troškove stečajnog postupka, Novelom SZ-a uvrštene su
u čl. 71. točku 1. SZ-a odnosno u tražbine prvog višeg isplatnog reda.
Dakle, te tražbine radnika (iz ukinutog čl. 86. ZR-a odnosno promijenjenog
čl. 71. t. 1. SZ-a) više se ne namiruju kao troškovi stečajnog postupka
što znači da nemaju privilegirano namirenje kakvo su imale prije Novele
SZ-a. Sada one spadaju u prvi viši isplatni red tražbina stečajnih
vjerovnika. II. Ostale tražbine radnika stečene na osnovi rada prije
otvaranja stečajnog postupka, koje nisu potpadale pod čl. 86. ZR-a,
a sada ne spadaju u čl. 71. t. 1. SZ-a, mogu se ostvarivati samo kao
tražbine stečajnih vjerovnika općeg isplatnog reda.Dakle, te tražbine
radnika više ne spadaju u tražbine prvog višeg isplatnog reda, već
su spuštene red niže te im je tako "oduzeto" prioritetno
namirenje u odnosu na ostale tražbine stečajnih vjerovnika koje spadaju
u opći isplatni red.Zbog čega su učinjene promjene u položaju radnika
stečajnog dužnika? Radi se jednostavno o političkoj odluci zakonodavca.
Obrazloženje koje se daje je da su nova rješenja postavljena u korist
svih vjerovnika stečajnog dužnika, pa time u korist cijelog gospodarstva.
III. Tražbine radnika stečene na osnovi rada NAKON otvaranja stečajnog
postupka i dalje spadaju u ostale obveze stečajne mase koje se namiruju
nakon namirenja troškova stečajnog postupka. |
TRAŽBINE HRVATSKOG ZAVODA ZA MIROVINSKO OSIGURANJE,
HRVATSKOG ZAVODA ZA ZDRAVSTVENO OSIGURANJEI HRVATSKOG ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE(HZMO,
HZZO i HZZ) |
U tražbine stečajnih vjerovnika prvog
višeg isplatnog reda spadaju u tražbine HZMO i HZZO koje se iz tražbina
radnika stečajnog dužnika po zakonu obvezatno namiruju kao doprinosi
iz plaće i na plaću, osim tražbina za koje je zakonom određeno da
će se namiriti kao troškovi stečajnoga postupka ili kao ostale obveze
stečajne mase. Tražbine HZZ ne uživaju nikakav privilegiran tretman.
|
Zbog novelirane odredbe čl. 71. t. 1. tražbine HZMO
i HZZO slijede sudbinu tražbina radnika u vezi kojih su se naplaćivale.
Tražbine HZZ izjednačene su u tretmanu s tražbinama HZMO i HZZO. |
PRAVO ODVOJENOGA NAMIRENJA IZ STVARI I PRAVA UPISANIH
U JAVNE KNJIGE |
Vjerovnici koji imaju založno pravo
ili pravo na namirenje na kojoj stvari ili pravu koji su upisani u
javnoj knjizi (zemljišnoj knjizi, upisniku brodova, zrakoplova, intelektualnog
vlasništva i sl.), imaju pravo na odvojeno namirenje na toj stvari
ili pravu prema odredbama propisa o ovrsi. |
Vjerovnici koji imaju založno pravo ili pravo na namirenje
na kojoj stvari ili pravu koji su upisani u javnoj knjizi (zemljišnoj
knjizi, upisniku brodova, zrakoplova, intelektualnog vlasništva i
sl.), imaju pravo pokrenuti ovršni postupak radi prodaje stvari ili
unovčenja prava prema odredbama novog članka 164.a SZ-a. U ovršnom
bi se postupku provodilo unovčenje stvari ili prava na kojem bi postojalo
registrirano razlučno pravo, ali bi se namirenje razlučnih vjerovnika
provodilo ustečajnom postupku pod kontrolom stečajnoga suca. |
Ostale promjene u Stečajnom zakonu odnose se
na otklanjanje redakcijskih grešaka u
dosadašnjem tekstu SZ-a, na usklađivanje s učinjenim promjenama, ali i
na unošenje discipline u vođenje stečajnih postupaka i ubrzanje njihova
okončanja. Tako je u novim člancima 155.a i 155.b predviđeno obvezatno
zakazivanje posebne sjednice skupštine vjerovnika, najkasnije u roku šest
mjeseci od dana održavanja prvoga izvještajnog ročišta, radi donošenja
ključnih odluka o sudbini stečajnoga postupka. Ako vjerovnici ne budu
htjeli ili mogli donijeti te odluke, njih može donijeti stečajni sudac,
osim što ne može odlučiti o nastavku poslovanja dužnika i o pripremi stečajnoga
plana. Stav je da o nastavljanju djelatnosti i o stečajnom planu mogu
odlučivati samo vjerovnici. S istom svrhom ubrzanja okončanja stečajnog
postupka, u dopunama članka 192. SZ predviđeno je obvezatno zakazivanje
završnog ročišta najkasnije u roku od dvije godine od dana otvaranja stečajnoga
postupka. No, stečajni je sudac, kada okolnosti konkretnoga slučaja to
opravdavaju, ovlašten odgoditi zakazivanje završnog ročišta.
Ovime su navedene najznačajnije promjene u stečajnom
postupku koje bi možda i bile dobro prihvaćene da nije bilo velike "greške"
u prijelaznim i završnim odredbama ZID SZ-a. Radi se o tome da je u članku
59. st. 3. ZID SZ-a određeno sljedeće: "Na stečajne postupke pokrenute
do stupanja na snagu ovoga Zakona primjenjivat će se odredbe ovoga Zakona."
To znači da u Noveli SZ-a nije predviđen prijelazni režim u pogledu pojedinih
zakonski odredbi te se generalno određuje retroaktivna primjena novih
odredbi na sve materijalnopravne situacije koje su bile zasnovane pokretanjem
stečajnih postupaka prije stupanja na snagu ZID SZ-a. Time se zadire u
stečena prava vjerovnika stečajnih dužnika koja su, prava, stekli na temelju
pravnog režima koji je vrijedio prije Novele SZ-a.
Zbog čega je došlo toga nije jasno, pogotovo
zbog toga što je u Nacrtu prijedloga ZID SZ-a bio predviđen prijelazni
režim za pojedine članke ZID SZ-a na sljedeći način: "Odredbe članaka
7., 25., 27., 32. do 39., 48, 52. i 55. primjenjivat će se samo u stečajnim
postupcima koji će se pokrenuti nakon stupanja na snagu ovoga Zakona."
U obrazloženju Nacrta prijedloga ZID SZ-a objasnilo se da se pravi razlika
između odredaba procesnog karaktera i onih koje su materijalnopravnog
karaktera, a kojima bi se ako bi se odmah primjenjivale zadiralo u stečena
prava vjerovnika. Zbog toga je za odredbe procesnopravnog karaktera bilo
predviđeno da će se primjenjivati odmah po stupanju na snagu ovoga Zakona,
dok je za odredbe materijalnopravnog karaktera kojima bi se zahvaćalo
u stečena prava vjerovnika bilo određeno da će se primjenjivati samo u
postupcima koji će biti pokrenuti nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.
No, nažalost, iz ZID SZ-a nestala je citirana
odredba koja je predviđala poseban prijelazni režim za materijalnopravne
odredbe, čime je učinjena povreda članka 89. stavka 4. Ustava RH kojim
se zabranjuje povratno djelovanje zakona. Trgovački sudovi, koji su isključivo
nadležni za provođenje stečajnog postupka, našli su se nemogućoj poziciji.
Počnu li primjenjivati Novelu SZ-a, povrijedit će ustavnu kategoriju stečenih
prava. U suprotnom, dok čekaju na odluku izvršne vlasti, zakonodavne vlasti
ili Ustavnog suda, kritizirat će se zbog zastoja stečajnih postupaka.
Zbog toga nam preostaje ništa drugo nego pitati se: kada i kako će se
ovaj veliki problem riješiti?
Napisala: Lana Ofak
Izvori:
1. Zakon o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona - NN 123/03
2. Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona - http://www.vlada.hr/Download/2003/04/10/039-03.pdf
3. Prof. dr. Mihajlo Dika: Insolvencijsko pravo, Pravni Fakultet, Zagreb,
1998.
4. Suzana Varošanec: Zakon narušio stečena prava stečajnih vjerovnika,
Poslovni tjednik, 11.11.2003.
5. Prof. dr. Mihajlo Dika: Novosti u statusu stečajnih vjerovnika, Poslovni
tjednik, 11.11.2003.
|
|