Sudovi | |
Državno odvjetništvo | |
Odvjetništvo | |
Javno bilježništvo | |
Pučki pravobranitelj | |
Ustavni sud | |
Europski sud | |
Ministarstvo pravosuđa | |
Ostala tijela |
GPPNet
|
02.04.2003. Predstojeća Novela Ovršnog zakona Kako se u "paketu propisa" koji će biti zahvaćeni predstojećom reformom pravosuđa nalazi i Ovršni zakon (OZ), cilj ovog članka je upoznati čitatelja s glavnim prijedlozima njegove Novele kojom se prvenstveno želi postići ubrzanje i povećanje učinkovitosti ovršnog postupka te sprječavanje zlouporabe procesnih prava. U tom smjeru predlažu se sljedeće glavne izmjene: I. U POGLEDU PRAVNIH LIJEKOVA PROTIV RJEŠENJA O OVRSI 1. Ograničenje prava na izjavljivanje žalbe Prema postojećem OZ-u razlozi za žalbu određeni su primjerice, što znači da je zbog njih žalba uvijek dopuštena, ali je žalba uz odgovarajuću primjenu odredaba Zakona o parničnom postupku (ZPP) moguća i zbog drugih razloga. Prema Noveli OZ-a lista razloga za žalbu je taksativno navedena, što znači da je taj pravni lijek dopušten samo zbog onih razloga koji su izričito navedeni, a predviđeno ih je 9 (ako isprava na temelju koje je rješenje o ovrsi doneseno nije ovršna isprava; ako ta isprava nije stekla svojstvo ovršnosti; ako je ona ukinuta, poništena, preinačena ili na drugi način stavljena izvan snage; ako je protekao rok u kojem se po zakonu može tražiti ovrha; ako je ovrha određena na predmetu koji je izuzet od ovrhe, odnosno na kojem je mogućnost ovrhe ograničena; ako je nastupila zastara tražbine o kojoj je odlučeno ovršnom ispravom; zbog bitne povrede odredaba postupka; zbog pogrešne primjene materijalnog prava; te zbog pogrešno odmjerene naknade troškova ovršnog postupka). 2. U drugom stupnju odlučivao bi sudac pojedinac Predlaže se da u drugom stupnju postupak vodi i odluke donosi sudac pojedinac, a ne vijeće, jer bi se time pridonijelo ubrzanju postupanja. S tim ciljem predlaže se i sljedeće: "Drugostupanjski sud dužan je rješenje o žalbi donijeti i otpremiti u roku od trideset dana od dana kad ju je primio." 3. Uvođenje novog pravnog lijeka - prigovora Oni preostali razlozi za žalbu protiv rješenja
o ovrsi koji su u sadašnjem OZ-u navedeni primjerice (u članku 46.), a
zbog kojih više neće biti dopuštena žalba, postat će razlozi za izjavljivanje
jednog novog pravnog lijeka - prigovora. Povodom tog pravnog lijeka postupao
bi prvostupanjski sud i to tako da bi ga prvo dostavio ovrhovoditelju
na očitovanje ostavljajući mu za to rok od 8 dana. Kako bi dalje tekao
postupak ovisilo bi o dvije glavne stvari - 1. o tome je li ovršenik prigovoru
priložio ispravu na temelju koje se na prvi pogled može zaključiti da
je prigovor osnovan i 2. o ponašanju ovrhovoditelja koji može: priznati
navode u prigovoru, osporiti ih ili se uopće ne očitovati o prigovoru.
Razne kombinacije tih dviju stvari (postoji li isprava na temelju koje
se na prvi pogled može zaključiti da je prigovor osnovan te kakvo je ponašanje
ovrhovoditelja) mogu dovesti do dva različita ishoda - do mogućnosti vođenja
parnice gdje će se ispitati je li ovrha dopuštena ili ne (uz ograničenu
mogućnost odgode ovrhe dok se vodi parnica) ili do obustave ovrhe. II. OGRANIČENJE PRAVA NA TRAŽENJE ODGODE OVRHE S ciljem ubrzanja ovršnih postupaka i onemogućavanja
zlouporabe procesnih ovlasti, predlaže se i ograničenje prava na traženje
odgode ovrhe. Sud bi mogao odgoditi ovrhu samo uz uvjet da ovršenik u
cijelosti kod suda položi jamčevinu - ako to ovrhovoditelj zatraži. U
protivnom će sud ovrhu nastaviti i provesti. Sud bi to morao učiniti bez
obzira na to zbog čega se odgoda traži, bez obzira na to čime ovršenik
dokazuje opravdanost svog prijedloga i bez obzira na posljedice koje bi
mogle nastati za njega. III. UVOĐENJE JAVNIH KOMISIONIH PRODAVAONICA Novelom OZ-a predlaže se i jedna novost u pogledu
prodavanja pokretnina koje su zaplijenjene u ovršnom postupku. U postupku
koji se vodi na temelju sadašnjih odredaba, zaplijenjene pokretnine rijetko
se uspiju prodati iz razloga što se dražbe održavaju u stanovima ili na
nekretninama ovršenika. Kupci se jednostavno ne pojavljuju na tim dražbama,
ili zbog straha od mogućih neugodnosti, ili zbog moralne nelagode koju
izaziva pomisao da se ovršeniku iz njegovoga doma oduzima neka stvar,
pa makar to bilo uz naplatu i u skladu sa zakonom. Uvođenjem javnih komisionih
prodavaonica te bi zapreke nestale. Kupci bi u takvu prodavaonicu dolazili
kao i u bilo koju drugu, a kupujući pokretninu ne bi ni znali čija je.
IV. PRENOŠENJE SVIH PROCESNIH RADNJI ZA KOJE JE TO, U SKLADU S USTAVOM DOPUŠTENO I PO NARAVI STVARI MOGUĆE, IZ NADLEŽNOSTI SUDOVA U NADLEŽNOST JAVNIH BILJEŽNIKA Radi rasterećivanja sudova predlaže se da se
u nadležnost javnih bilježnika prenese ne samo izdavanje rješenja o ovrsi
na temelju vjerodostojnih isprava, nego i druge radnje u ovršnom postupku
koje javni bilježnici mogu obavljati a da se time ne ugroze prava stranaka.
Javnom bilježniku u ovršnom postupku u pravilu bi pripadale sve ovlasti
i dužnosti koje po odredbama OZ-a ima sudac prvostupanjskog suda. Ovime su iznijeti glavni prijedlozi izmjene i dopune OZ-a. Kao što je i na samom početku ovog članka spomenuto, inicijativa za Novelu OZ-a nije poduzeta s ciljem da se taj zakon "popravi" zato što "nije dobar", već prvenstveno zbog toga da se ubrza i poveća učinkovitost postupaka pred preopterećenim hrvatskim sudovima te da se, koliko je to god moguće, spriječe odnosno onemoguće zlouporabe procesnih prava. Da su hrvatski sudovi ažurni i da se stranke ponašaju lojalno u postupku, OZ vjerojatno ne bi trebalo mijenjati ili barem ne u tolikom obujmu. "Najkontroverznija" izmjena koja se
predlaže je dakako ova posljednja spomenuta o prenošenju određenih poslova
iz nadležnosti suda na javne bilježnike. S time u vezi otvaraju se brojna
pitanja.
|