11.siječnja 2000.
Hoće li nova vlast
promijeniti zakone?
Zakon o državnom proračunu i plaćama državnih
dužnosnika i saborskih zastupnika, o privatizaciji, ustroju Vlade, bankama
i štedionicama te HNB-u, Zakon o porezu na dodanu vrijednost i porezu
na dohodak, Carinski zakon, zakon o lokalnoj samoupravi, o cestovnoj
infrastrukturi, zaduživanju u inozemstvu, zaštiti od djelovanja monopola,
korupciji, zatim Zakon o radu, Zakon o narodnoj obrani, o mirovinskim
fondovima, zdravstvenoj zaštiti, te Zakon o stanogradnji.
Za gore nabrojane zakone još donedavno
su najavljivane hitne promjene. Te je hitne izmjene ovih dvadesetak
zakona najavljivala nekadašnja opozicija, a sad se čini, nakon izbora,
da tom problemu pristupaju mnogo opreznije i manje konkretnije. Pri
konkretnim prijedlozima za promjenu zakona ostali su samo IDS i LS.
Ako se malo pogledaju zapisnici sa sjednica Zastupničkog doma od 1995.
do 1999. godine može se vidjeti da je upravo IDS bio prvi u zakonodavnim
inicijativama, pa ne čudi da oni i danas imaju najviše inicijative za
hitne izmjene tih zakona.
Željka Antunović, saborska zastupnica SDP-a
istiće da najprije treba krenuti sa prioritetnim promjenama dok će se
ostale promjene zakona pokrenuti tek onda kad se konačno formira Vlada
koja je i odgovorna za upućivanje zakona u saborsku proceduru. Slićnog
su mišljenja i u Hrvatskoj narodnoj stranci gdje tvrde da je preuranjeno
ići s nekim konkretnim prijedlozima i razradom rokova. Prema nekim prijedlozima
iz oporbenih redova (sada već bivše oporbe) predlažu se izmjene nekih
zakona već na prvoj sjednici Zastupničkog doma. Radi se o Zakonu o lokalnoj
samoupravi, reviziji pretvorbe i privatizacije, Zakonu o zaštiti malih
dioničara, Zakonu o proračunu te o zakonu kojim bi se smanjile plaće
dužnosnika.
No što će se od toga zaista i ostvariti
ostaje nam da vidimo u nadolazećem razdoblju pri ćemu se bivša opozicija
mora dogovoriti što točno želi. Ostaje činjenica da za neke probleme
nema brzih rješenja te da se prije promjena treba snimiti realno stanje,
jer od neozbiljnih i zvučnih najava nema baš neke koristi.
priredio:
Hrvoje
Miško
izvor: Jutarnji list,
11. siječnja 2000.godine
17. 1. 2000.
Šeparović
na godišnjem odmoru tijekom kampanje
Kako bi
se što bolje predstavio tijekom predsjedničke kampanje predsjednički
kandidat i ministar pravosuđa Zvonimir Šeparović koristiti će godišnji
odmor. Njegove poslove kao i cjelokupno ministarstvo pravosuđa u tom
razdoblju vodit će zamjenica ministra Snježana Bagić i ministrovi
pomoćnici. U tom će se razdoblju realizirati samo one zadaće iz djelokruga
ministarstva koje je moguće i dovršiti u tom razdoblju. U priopćenju
koje je stiglo iz Šeparovićevog kabineta stoji da će se završni račun
i izvješće o najvažnijim aktivnostima te pregled projekata koji su
planirani ili su u tijeku predati Vladi do 25. siječnja. Neće se preuzimati
nove financijske obveze niti će se provoditi nova imenovanja.
priredio:
Hrvoje Miško
izvor: Jutarnji List,
12. siječnja 2000.
21. siječnja 2000.
Parlamentarni izbori
i budućnost hrvatskog pravosuđa
Da će do određenih
kadrovskih promjena u funkcioniranju pravne države morati doći jasno
je. Međutim, koliko duboko će nova vlast morati posegnuti u postojeći
ustroj sudova, državnog odvjetništva, DSV-a i samog Ministarstva pravosuđa
za sada je nemoguće znati kako zbog dileme da li je i koliko na sastav
gore navedenih tijela utjecala do sadašnja vlast, tako i zbog nepostojanja
propisa koji bi omogućili najavljene promjene. To znači da bi članovi
DSV-a zadržali svoje funkcije još 2 godine, čelni čovjek državnog odvjetništva
Berislav Živković oko 7 baš kao i predsjednik Vrhovnog suda Marijan
Ramušćak, a Ustavnog suda 8, osim ako sami ne ponude svoje mandate ili
nakon donošenja novih zakona i promjene Ustava. Možda najjasniju sliku
sadašnjeg stanja dao je smijenjeni predsjednik Vrhovnog suda Krunislav
Olujić, koji kaže da su svi čelni ljudi sudova, suci i državni odvjetnici
došli na svoja mjesta na temelju imenovanja koja je vršilo DSV, a koje
je i samo formirano na prijedlog HDZ- a pa bi stoga svi oni trebali
ponuditi svoja mjesta kako bi ih se ponovo prihvatilo ili zamijenilo.
On također smatra da bi moguća promjena Ustava i zakona mogla osim kadrovskih
promjena dovesti i do redefiniranja uloge Ustavnog suda u korist Vrhovnog,
tj. ukidanja Ustavnog suda i uvođenja Ustavnog vijeća. No, prilike su
za sada takve da Županijski dom u kojem HDZ ima većinu može, koristeći
svoje pravo veta onemogućiti bilo kakvo usvajanje zakona, a niti u razvijenijim
demokratskim krugovima nije popularan takav "lov na vještice"
sa čime se slaže i predsjednik Udruge hrvatskih sudaca Vladimir Gredelj
braneći čast sudstva koje je bilo i uvijek će ostati neovisno o bilo
kakvoj politici. U ovom međurazdoblju prijedlozi najkompetentnijih osoba
su više nego poželjni, a na kraju će na krojačima nove politike ostati
da pronađu pravu mjeru za uspostavljanje još boljih temelja pravne države.
priredila:
Tea
Đačanin
izvor: Jutarnji list,
10. 2000.
27. siječnja 2000.
Career day
Ovogodišnji
Career day održan je 27. 1. 2000. u organizaciji studentske udruge ELSA
čime je ispunjeno obećanje o tradicionalizaciji takvih susreta.
Gosti razgovora sa studentima bili su menadžeri
konsultantske tvrtke "PRICEWATERHAUSE COOPERS", sudac Županijskog
suda Branko Hrvatin te predstavnici Ministarstva vanjskih poslova i
Ureda za europske integracije.
Svatko od njih ukratko je predstavio instituciju
ili kuću u kojoj rade i posao kojim se bave. Tako su menadžeri govorili
o ustroju tvrtke , posebno o pravnim odjelima i poslu pravnog savjetnika
u internacionalnim razmjerima. Sudac Hrvatin približio je studentima
rad Županijskog suda u Zagrebu te govorio o obrazovanju potrebnom za
zvanje suca, volontiranju na sudu i polaganju pravosudnog ispita.Predstavnica
Ministarstva vanjskih poslova predstavila je mogućnosti zapošljavanja
pravnika u tom području - kao pravnih stručnjaka, ali i diplomata. Njezin
kolega iz Ureda za europske integracije pokušao je približiti apstraktan
posao kojim se Ured bavi definirajući ga kao provođenje pravnih i gospodarskih
normi.
Sva izlaganja izazvala su velik interes
studenata i brojna pitanja. Najviše ih se odnosilo na mogućnosti zapošljavanja,
radno vrijeme, plaće i obrazovanje potrebno da bi se konkuriralo za
ta mjesta.
Odaziv studenata i njihova zainteresiranost
govori o potrebi za daljnjim takvim susretima. Možda i češće...
priredila:
Andreja Valjak
25. siječnja 2000.
Loši zakoni i sudstvo
krivi su za masovne prekršaje
Branko Jordanić, glavni inspektor državnog
inspektorata optužio je loše zakone i sudstvo kao glavne krivce za velik
broj prekršaja. On kaže kako se u više od 50 % kontrola pronađe barem
jedna od mogućih pogrešaka, a da će biti zadovoljan kad se taj statistički
podatak svede na 10 - 15 %. Takav zadovoljavajući postotak značiti će
da je postavljena određena društvena platforma.
Jordanić smatra da do ponavljanja pogrešaka
dolazi prvenstveno zbog nepravodobnog reagiranja sudova, njihove zatrpanosti
i neorganiziranosti, nedorečenih zakona koji uz to nisu dnevno primjenjivi
u smislu operativnosti i nemaju snagu sankcioniranja kao ni potrebnu
jasnoću. Osim toga zakoni nisu nikada prošli pravu kritičnu raspravu,
a uzrok tome je vjerojatno želja za bržom demokratizacijom ili možda
neznanje.
Zbog toga Jordanić smatra da je temeljnji
zadatak državnog inspektorata u 2000. godini sudjelovanje u reviziji
Zakona o trgovini, Zakona o radu, zakona koji obrađuju ugostiteljstvo
i turizam, šumarstvo, lovstvo i ribolov, selekcije u vinarstvu i vinogradarstvu
te one koji se odnose na tehničke propise koji obrađuju elektroenergetske
inspekcije, inspekcije posuda pod tlakom i rudarske inspekcije.
priredio:
Hrvoje
Miško
izvor: Večernji list,
19.siječnja 2000.
25. siječnja 2000.
Ima li Marijan
Ramušćak "mrlje na savjesti"?
Nedavna
izjava predsjednika Vrhovnog suda Marijana Ramušćaka kojom on tvrdi
kako u svojoj 35-godišnjoj karijeri nema nikakve mrlje na savjesti
naišla je na reakciju četrdesetpetogodišnje diplomirane pravnice iz
Zagreba koja se tim povodom javila u redakciju Jutarnjeg lista. Ona
tvrdi kako su Ramušćakove izjave nesmotrene jer da su upravo ona i
još dvije njene kolegice bile žrtve "čistke" u Ministarstvu
pravosuđa 1991. godine koju je potpisao Marijan Ramušćak.Naime,
tada su tri radnice tog ministarstva dobile nezakonita rješenja o
otkazu pod izlikom da je "utvrđeno kako ne ostvaruju uobičajene
rezultate rada te da nisu sposobne za stručno i samostalno obavljanje
poslova." Radnice su analizirajući rješenje o otkazu i situaciju
u kojoj su se našle probale naći prave motive zbog kojih su dobile
otkaz. Ono što im je bilo zajedničko je njihovo bračno stanje - sve
tri su iz miješanih brakova, pa su zaključile kako je pravi razlog
njihovog otpuštanja nacionalna nepodobnost. Tu činjenicu potvrđuje
i izjava tadašnjeg direktora Uprave za imovinsko-pravne poslove Krešimira
Alerića koji je rekao da će kod njega raditi samo čistokrvni Hrvati,
a upravo je on radnicama uručio otkaze koje je potpisao Ramušćak,
tada pomoćnik ministra pravosuđa.U
prilog otpuštenih radnica ide i presuda općinskog suda u Zagrebu koji
je utvrdio nezakonitost otkaza odnosno nezakonito postupanje Alerića
i Ramušćaka te je zato naredio Ministarstvu pravosuđa da otpuštene
radnice vrati na posao, nadoknadi troškove suđenja i isplati neisplaćene
plaće za vrijeme dok nisu bile u radnom odnosu sa zateznim kamatama.Protiv
Ramušćaka govori i napis u tjedniku Feral Tribune prema kojem je Vrhovni
sud na čijem je čelu Marijan Ramušćak potvrdio presudu splitskog općinskog
suda kojom je "praktički legalizirana čistka nacionalno nepočudnih
radnika splitske Pošte provedena 1992.". U ovom slučaju radi
se o otpuštanju 7 radnika uz "neuvjerljivo obrazloženje"
da su loše radili, a zapravo su glavni kriterij bile nacionalne, a
ne radne kvalitete. Pored toga, direktor Centra pošta hvalio se da
je otpustio "Srbe" i "crvene", navodi se u Feralu.Sudeći
prema ovim slučajevima Marijan Ramušćak je trebao biti mnogo oprezniji
prije nego što je davao izjavu da nema mrlje na savjesti. On je, naravno,
demantirao tvrdnje objavljene u Jutarnjem listu i rekao je da se odluka
o otpuštanju temeljila na analizi rada nadređene osobe i da je ta
osoba dala mišljenje da djelatnice Ministarstva pravosuđa ne zadovoljavaju
potrebe poslova i zadataka.
priredio:
Hrvoje Miško
izvor: Jutarnji
list, 18. i 19. siječnja 2000