Upravo kada ste došli do posljednje glave
knjige i pomislili da je s izmjenama sadržaja udžbenika i zakona
gotovo, nastupa arbitraža. Zanemarite glavu trideset prvu dosadašnjeg
ZPP-a-Postupak pred izbranim sudovima, jer je Sabor u rujnu 2001.
donio Zakon o arbitraži ( u nastavku ZA ). Zakon je relativno kratak
u odnosu na materiju, arbitražnih postupovnih normi nema mnogo,
jer je procedura prepuštena stranačkoj autonomiji, sadrži mnogo
novina i rješenja potpuno strana dosadašnjim navikama postupka.
Uzori su mu: NY konvencija o priznanju i ovrsi stranih arbitražnih
odluka iz 1958. i UNCITRAL-ov Model zakona o međunarodnoj trgovačkoj
arbitraži iz 1985. Norme zakona usuglašene su s općeprihvaćenim
svjetskim standardima da se olakša promet s ostalim zemljama.
Slijedi prikaz promjena po paragrafima
knjige (§) uz navođenje pripadajućih članaka ZA.
OSNOVE ZA IZBRANO SUĐENJE- čl.2
Terminologija je promjenjena: izbrani
sud je arbitražni sud, izbrano suđenje je arbitraža, a izbrani sudac
arbitar. Kratko objašnjenje termina glasi: arbitraža je radnja,
a ne njezin izvođač, arbitražna ustanova je institucija koja osigurava
i angažira arbitražu, tj.kuća u kojoj se arbitrira, a arbitražni
sud je arbitražno vijeće ili arbitar pojedinac,dakle pravosudni
nedržavni medij koji meritorno odlučuje o sporu.
RAZLOZI ZA DEROGIRANJE SUDSKE NADLEŽNOSTI
I IZNOŠENJE SPORA PRED ARBITRAŽU
Prednosti arbitraže u odnosu na postupak
pred državnim sudovima postaju sve značajnije.
PRAVNA PRIRODA
ARBITRAŽE- čl.30. čl.40.
Iz navedenih članaka (arbitražni sud donosi
pravorijek, pravilo o neovisnosti prosuđivanja valjanosti arbitražne
klauzule od prosuđivanja valjanosti glavnog ugovora itd.) vidi se
da je hrvatsko pravo ostalo pri procesnopravnoj teoriji o pravnoj
prirodi arbutraže, pa je za njen nastanak i funkcioniranje mjerodavno
procesno, a ne građansko pravo.
ARBITRAŽA PO ZAKONODAVSTVU SFR JUGOSLAVIJE
Izvan snage.
ARBITRAŽA U GRAĐANSKOPRAVNIM ODNOSIMA
S ELEMENTOM INOZEMNOSTI
U uvodu spomenuti uzori značajno utječu
na razvoj arbitražnog prava. O arbitraži s međunarodnim obilježjem
(op.termin element zamjenjen pojmom obilježje) više u nastavku.
UGOVOR O ARBITRAŽI- čl.6. čl.8.
Kompromis i kompromisna klauzula kao mogućnosti
zaključivanja arbitražnog ugovora ostale su nepromjenjene.
Brojne promjene obuhvaćaju:
1) nije preuzeta odredba ZPP-a po kojoj se arbitražni ugovor može
zaključivati samo ispravama, jer nameće strankama neopravdane terete
i ugrožava lojalnu stranku
2) prijašnji formalni zahtjev na oblik arbitražnog ugovora- meka
pismena forma dodatno je omekšana, tj.smatrat će se da je ugovor
u pismenom obliku i kad je zaključen prihvatom ponude, kao i kad
jedna od stranaka nakon usmeno zaključenog ugovora o arbitraži uputi
drugoj pismenu obavijest u kojoj se poziva na zaključeni ugovor,
a druga se suglasi sa sadržajem primljene obavijesti. Ugovor je
valjan i ako se u teretnici izričito poziva na arbitražnu klauzulu
sadržanu u brodarskom ugovoru. Izostavljena je i klauzula po kojoj
bi arb.ugovor bio valjan i kad je tužba podnesena iako ugovora o
arbitraži nije bilo, ali je tuženik svoju izjavu o prihvaćanju dao
pismeno ili je ona registrirana u zapisniku- što znači da bi se
tužitelj mogao obratiti arbitrima i kad arbitražni ugovor nije bio
zaključen, već će biti konkludentno zaključen kad tuženik propusti
istaći prigovor njegovog nepostojanja.
Postružuju se pravila kad je u pitanju suvremeni potrošač.
3) potpis stranaka nije konstitutivan za valjanost pismene forme
arb.ugovora, no iznimka su potrošački ugovori gdje ugovor o arbitraži
mora biti napisan u posebnoj ispravi koju su potpisale obje stranke.
4) arbitražni ugovor mogao je biti zaključen pomoću specijalne punomoći
(potrebno ovlaštenje za svaki pojedini slučaj), no ZA stavljena
je ta odredba ZOO-a izvan snage, pa je sada u parničnoj punomoći
za zaključene glavnog ugovora sadržana i punomoć za zaključenje
arbitražnog ugovora.
STRANKE I PREDMET UGOVORA O ARBITRAŽI - čl.3. čl.7.
I dalje se sposobnost stranaka ocjenjuje
prema pravu koje je za njih mjerodavno. Državljani RH, pravne osobe
hrvatskog prava uključujući RH, i jedinice lokalne samouprave i
uprave mogu zaključiti ugovor o arbitraži i biti stranke u sporu
pred arbitražnim sudom.
Članakom 3.koji je liberalan u teoriji i praksi, proširene su granice
arbitrabilnosti- arbitraža se može ugovoriti o pravima kojima se
može slobodno raspolagati, tkz.dispozitivnim pravima.
Zadržana je dvojnost u odnosu na arbitražu s međunarodnim obilježjem
i arbitražu bez međunarodnog obilježja.
Objektivna definicija arbitraže s međunarodnim obilježjem i dalje
važeća- samo one arbitraže u kojima je barem jedna od stranaka fizička
osoba s prebivalištem ili uobičajenim boravištem u inozemstvu, odnosno
pravna osoba osnovana po stranom pravu. Zadržana je odredba koja
dopušta ugovaranje arbitraže čije je mjesto izvan područja RH, osim
ako je posebnim zakonom propisano da takav spor može rješavati samo
sud u RH. Dakle, prisutna je isključiva nadležnost kao ograničenje
odnosno negativna pretpostavka arbitrabilnosti.
Arbitrabilnost u sporovima bez međunarodnog obilježja sadrži mnogo
inovacija. Mogućnost ugovaranja ad hoc arbitraže.Ukidanje dosadašnjeg
monopola na osnivanje arbitražnih ustanova-dosad jedina institucija
bila Stalno izbrano sudište pri HGK. Otpalo ograničenje isključive
nadležnosti.
I dalje u sporovima u kojima su obje stranke hrvatski pravni subjekti
s intencijom poticanja aktivne arbitražne kulture, nije dopušteno
ugovaranje arbitraže sa sjedištem u inozemstvu.
DOMAĆA I STRANA (INOZEMNA) ARBITRAŽA- čl.2.
Domaća arbitraža je arbitraža čije je
mjesto na području RH.
Definicija strane arbitraže je promjenjena, po principu teritorijalnosti
kriterij je mjesto gdje je pravorijek donesen, a nije više odlučna
volja stranaka i supsidijarno različiti kriteriji da li je određena
arbitraža domaća ili strana.
NADLEŽNOST ARBITRAŽE (op.ARBITRAŽNOG
SUDA)- čl.15
Poklapa se s dosadašnjim uređenjem da
državni sud nije dužan ex offo voditi računa o postojanju pravorijeka,
već na prigovor stranke. ZA daje prednost arbitražnom postupku u
slučaju dvostruke litispendecije, postojanje parnice nije zapreka
za pokretanje niti za nastavak arbitražnog postupka. Prigovor nenadležnosti
državnog suda može se kao i do sada istači u istom vremenskom razdoblju,
no sada rano nastupa prekluzija prigovora nenadležnosti arbitražnog
suda, najkasnije u odgovoru na tužbu u kome se tuženik upustio u
raspravljanje o biti spora.
Kompetenz-Kompetenz problem rješen je jednako, arbitražni sud može
sam odlučivati o svojoj nadležnosti i to posebno kao o prethodnom
pitanju ili u odluci o biti spora, a njegova odluka podložna je
naknadnoj kontroli državnog suda.
PRESTANAK UGOVORA O IZBRANOM SUDU
Nepromjenjeno.
SUCI IZBRANIH
SUDOVA-ARBITRI- čl.10. čl.11.
Otpao je zahtjev za neparnim brojem sudaca,
jer samo ako se stranke o broju nisu sporazumjele, imenovat će se
tri arbitra. Zakon ne brani stankama da za arbitra izaberu stranca,
ali nameče ograničenje u poziciji arbitara kojim suci sudova RH
(i suci Ustavnog suda) mogu biti izabrani samo za predsjednika arbitražnog
vijeća ili arbitra pojedinca. Napuštena je i odredba o roku u kojem
bi arbitar bio dužan donijeti pravorijek, on treba arbitražu provoditi
primjerenom brzinom. Svi arbitri imaju pravo sami odlučiti o visini
naknade i nagrade za svoj rad.
IZUZEĆE IZBRANIH
SUDACA- čl.12
Redefinirani razlozi za izuzeće, a nepoštivanje
pravila o izuzeću ima značaj relativno bitne povrede procesnih pravila.
Prije su arbitri mogli biti izuzeti iz istih razloga zbog kojih
se moglo tražiti izuzeće suca redovnog suda, a sad ako postoje okolnosti
koje daju povoda za opravdanu sumnju u arbitrovu nezavisnost ili
nepristranost, ako arbitar nema potrebnih kvalifikacija o kojima
su se stranke sporazumjela (novost ) i ako arbitar ne ispunjava
svoje obveze. Samo jedna stranka ne može opozvati arbitru mandat
zbog neobavljanja dužnosti, niti od suda tražiti da utvrdi prestanak
važenja ugovora o arbitraži.
PROCESNA PRAVILA
ZA POSTUPAK PRED IZBRANIM SUDOM- čl.18 čl.16
Zadržana je primarna volja stranaka za
određivanje pravila po kojima će arbitri postupati, a supsidijarno
dispozicija arbitražnog suda uz ograničenje prisilnim propisima
javnog procesnopravnog poretka.
Po bivšem čl.479 ZPP-a prema svjedocima, strankama i drugim osobama
koje sudjeluju u postupku izbrani sud ne može upotrijebiti prisilna
sredstva niti izricati kazne. ZA daje se ovlaštenje arbitražnim
sudovima za određivanje privremenih mjera, ali ne i za njihovo provođenje.
Privremene mjere predstavljaju jedno od najdiskutabilnijih pitanja
ovog zakona, jer se stranke radi njihova određivanja mogu obratiti
državnom ili arbitražnom sudu, ali o ovrsi tih mjera moći će odlučivati
samo ovršni sudac koji može ispitivati i meritorne razloge zbog
kojih ih je arbitražni sud odredio.
PRAVILA PO KOJIMA IZBRANI SUD ODLUČUJE
O OSNOVANOSTI TUŽBENOG ZAHTJEVA- čl.27
Nepromjenjeno.
PRESUDA IZBRANOG
SUDA (op.PRAVORIJEK) - čl.28. čl.30. čl.31. čl.34.
Novost postoji kod odlučivanja u vijeću,
ako se ne postigne večina glasova, ponovno će se raspravljati o
razlozima za svako mišljenje, pa ako se ni nakon toga ne postigne
većina glasova, pravorijek će donijeti predsjednik vijeća.
Pravna snaga pravorijeka ostala je ista.
Novost je i tumačenje pravorijeka; ako su se stranke tako sporazumjele,
jedna stranka može zahtjevati od arbitražnog suda da dade tumačenje
dijela pravorijeka.
NAGODBA STRANAKA PRED IZBRANIM SUDOM- čl.29.
Dvije su različite vrste nagodba:
a) ako je stranke zaključe pred arbitrima ona nema neposrednog procesnopravnog
učinka na postupak, te bi arbitražni sud mogao na prijedlog stranaka
donijeti konstitutuvnu odluku o okončanju postupka. Takva nagodba
ne sprečava ponovno suđenje u istoj stvari.
b) ako stranke od arbitra zatraže da donese pravorijek na temelju
nagodbe, takva nagodba ima procesnopravni karakter i osigurava veći
stupanj sigurnosti.
POBIJANJE PRESUDE
IZBRANOG SUDA- čl.36. čl.37
Tužba za poništaj je isključivo pravno
sredstvo protiv pravorijeka. Razlozi za poništaj mogu se svrstati
u dvije grupe. Prvu grupu razloga stranka mora dokazati:
1) ugovor o arbitraži uopće nije bio sklopljen ili nije bio valjan
2) povreda pravila o stranačkoj i parničnoj sposobnosti i pravilnom
zastupanju stranaka
3) povreda načela saslušanja stranaka
4) pravorijek se odnosi na spor koji nije predviđen arbitražnim
ugovorom ili sadrži odluke o predmetima koji prekoračuju granice
ugovora o arbitraži
5) sastav arbitražnog suda ili arbitražni postupak nisu bili u skladu
s ZA ili dopuštenim sporazumom stranaka, a to je moglo utjecati
na sadržaj pravorijeka
6) pravorijek nije obrazložen ili potpisan u skladu s ZA
Na drugu grupu razloga sud pazi ex offo:
1) predmet spora nije arbitrabilan
2) pravorijek je u suprotnosti s javnim poretkom RH
Rok (prekluzivne prirode) za podnošenje tužbe traje 3 mjeseca računajući
od dana kada je stranci koja podnosi tužbu dostavljen pravorijek.
Za rješavanje o tužbi nadležan je Županijski odnosno Trgovački sud
u Zagrebu.
Tužba se ne može podići zbog nepravilno utvrđenog činjeničnog stanja
ili pogrešne primjene materijalnog prava. Ako stranke izričito predvide
pravorijek se može pobijati ako tužitelj sazna za nove činjenice
ili stekne mogućnost da upotrijebi nove dokaze, ali samo ako te
okolnosti bez svoje krivnje nije mogao iznijeti u arbitražnom postupku.
Državni sud na prijedlog stranke može vratiti predmet arbitražnom
sudu na ponovno odlučivanje u povodu poništaja pravorijeka.
Mandat arbitatara u pravilu prestaje okončanjem arbitražnog postupka,
osim u slučajevima:
1) donošenja dopunskog pravorijeka
2) ispravka i tumačenja pravorijeka
3) naknadnog donošenja odluke o troškovima
4) i u povodu vraćanja stvari arbitražnom sudu u poništajnom postupku,
radi davanja mogućnosti da se nastavi arbitriranje ili da se saniraju
razlozi za poništaj
PRIZNANJE I OVRHA ODLUKA STRANIH IZBRANIH
SUDOVA-čl.47.čl.49
Prilozi koje treba podnijeti uz prijedlog
za priznanje i ovrhu ostali jednaki. Opasnost od neučinkovitosti
nalazi se u čl.49/3, sud je dužan omogućiti protivnoj stranci da
se izjasni o prijedlogu za priznanje i ovrhu, odnosno prijedlogu
za ovrhu temeljem domaćeg pravorijeka.
Protiv rješenja donesenog u postupku priznanja može se izjaviti
žalba Vrhovnom sudu.
UNUTRAŠNJE
ARBITRAŽE
Izvan snage.
Još nekoliko karakterističnih izmjena s
pripadajućim člancima zakona.
Koncentracija sudske nadležnosti na
dva suda čl.43. i čl.45.: Županijski i Trgovački sud su mjesno
isključivo nadležni u Zagrebu- delegacija nadležnosti radi specijalizacije
kadrova koja odlučuje o ovoj materiji.Odlučuju o:
1) nadležnosti arbitražnog suda
2) o tužbi za poništaj pravorijeka
3) određuju ovrhu
4) polaganju pravorijeka
Arbitražni sud i same stranke mogu od državnog suda zatražiti pravnu
pomoć radi: izvođenja dokaza, ovjere i polaganju pravorijeka, pomoć
kod imenovanja i izuzeća arbitara itd.
Pravila o dostavi su stroga, jer
se od savjesne stranke može očekivati da se brine o svojim interesima,
pa da već nakon zaključenja ugovora o arbitraži svog partnera obavještava
o promjeni adrese, pa štetne pravne posljedice snosi stranka koja
se o tome ne brine-čl.4...ako nijedno od navedenih mjesta nije poznato,
smatrat će se da su pisana priopćenja dostavljena onog dana kada
bude pokušana njihova predaja na posljednju poznatu poštansku adresu,...
Čl. 21. i stranke u sporovima bez međunarodnog
obilježja mogu se sporazumjeti da jezik arbitraže bude neki
drugi, a ne hrvatski.
Čl. 24 .propuštanje stranaka-u
arbitraži se ne primjenjuju pravila o kontumacijskim presudama,
makar se stranke mogu sporazumjeti da se ona primjenjuju.
Čl. 35. arbitar elastičnije od suca redovnog
suda odlučuje o troškovima, po relativno slobodnoj ocjeni.
Prijelazne i završne odredbe- čl. 51.odstupanje
od općeprihvaćenog pravila, pa će se tako postupak koji nije dovršen
u vrijeme stupanja zakona na snagu provoditi po zakonu koji je ranije
bio na snazi, a ne po propisima novog zakona.
Puno znanja i malko sreće na ispitu!
Napisala: Anita Rubinić-Puller
|