STUDENTSKI KOMENTARI

25.svibnja 2000.

Ustavni sud ukinuo odredbe Kaznenog zakona članka 204 stavka 2 i 3

Najnovija odluka Ustavnog suda, kojom je pokrenut postupak ocjene ustavnosti Kaznenog zakona izazvala je oprečne reakcije javnosti, sa dodatnim popratnim komentarima pravnih stručnjaka, tiska, te samih građana.

Naime, radi se o zakonskoj normi čiju je ustavnost još 1996 godine odbio ocjenjivati Ustavni sud u prošlom sazivu, koja propisuje da u slučaju klevete ili uvrede predsjednika Republike, Vlade, Sabora, te predsjednika Ustavnog ili Vrhovnog suda

u svezi s njihovim radom ili položajem, kazneni postupak poduzima državni odvjetnik po službenoj dužnosti, a po prethodno pribavljenoj pisanoj suglasnosti oklevetanog.

Zašto Ustavni sud još 1996 godine nije prihvatio prijedlog za ocjenu ustavnosti ove norme - nije poznato, iako se presumira kao naklonost ondašnjeg saziva Ustavnoga suda vladajućoj stranci, zatim prevelikog autoriteta tadašnjeg predsjednika, možda neki osobni razlozi ili pak prisilno ušutkavanje onih koji bi htjeli i imali što za reći.

Koliko god se nakon 1996 godine šutjelo o tome, duhovi prošlosti su izišli iz okova ambicije, moći, vlasti, te potaknuti nekim moralom i potrebom za bolje i pravednije sutra, doveli su do toga, da se prošloga tjedna postavi identično pitanje o ustavnosti iste zakonske norme, koje je rezultiralo njezinim ukidanjem.

Ta odluka bila je više nego potrebna, jer je zakonska norma članka 204 st. 2 i 3 Kaznenog zakona - neustavna i ide na ruku samim dužnosnicima naspram ostalih građana (pretpostavljajući valjda da smo svi jednaki prad zakonom?), jer poznato je da su sami dužnosnici već zaštićeni imunitetom nepovredivosti i neodgovornosti u svezi sa njihovim radom ili položajem koje im jamči Ustav RH u čl. 75 i 119, te im dodatna privilegija, da i oni sada nekog gone makar i sa pismenom suglasnosti, zaista nije ni potrebna.

Slijedeća neustavnost zakonske norme ogleda se u njezinom odnosu djelovanja nasuprot ostalih građana, jer su građani samim time dovedeni u neravnopravan položaj u odnosu na 5 - oricu ‘veličanstvenih’ državnih dužnosnika: predsjednika Republike, predsjednika Sabora, premijera, predsjednika Ustavnog i Vrhovnog suda. koji, u odnosu na djela osobne naravi već imaju posebnu zaštitu.

Bilo kako bilo, činjenica je da već dulje vrijeme ova norma egzistira u našoj svakodnevnici kao takva, odnosi se na sve 'nas' u odnosu na zaštićenu osobnost, čast, i moć 'njih', pružajući im dodatnu preventivnu zaštitu, time čineći ih još zaštićenijim, jačim, autoritativnijim nego što bi trebali biti.

Ispalo je da je Kazneno pravo zaista supsidijarno, kako ga tumači materijalna strana kaznene znanosti, ali u ovoj odnosnoj normi je očito da je ovaj put i sam tvorac kaznenog zakona pogriješio u nečemu, ova norma može biti supsidijarna, ali ne i u ovom slučaju, i ne u odnosu na sam Ustav.

Da li je dosadašnje (i jedino) naše kazneno zakonodavstvo zaista i bilo ‘Ultima ratio societas’ (samo za neke) ili to doista vrijedi za sve – irelevantno je, važno je da je nova odredba Ustavnog suda ustavna i zakonita, jer ‘Jura novit curia’.


napisala: Zlata Kršlak
izvor:
Udžbenik iz Ustavnog prava; Ustav RH; Odluka ustavnog suda o ukidanju ove zakonske norme