Novosti iz pravosuđa - sudbene vlasti

3. srpnja 1999.

Europska Povelja o zakonima za suce (Vijeće Europe, Strasbourg, 8-10. srpnja 1998. godine)

Europska Povelja o zakonima za sucePod pokroviteljstvom Udruge hrvatskih sudaca nedavno je objavljena brošura pod nazivom "Europska povelja o zakonima za suce". Povelja je rezultat dvogodišnjih radova unutar Vijeća Europe, koji su započeli 1997. kad je trojci stručnjaka iz Francuske, Poljske i Ujedinjenog Kraljevstva Uprava pravnih poslova Vijeća povjerila izradu konkretnog nacrta. Već u proljeće 1998. nacrt je bio dovršen i spreman za usvajanje, što je i uslijedilo nakon trodnevnog multilatelarnog sastanka održanom od 8. do 10. srpnja u Strasbourgu. Iako je nacrt bio izmjenjen sa nekoliko amandmana, usvojen je jednoglasno.

Ova je povelja naišla na snažan odjek hrvatske pravne javnosti, prvenstveno Udruge hrvatskih sudaca. Iz same činjenice što su odredbe ove Povelje mandatorne naravi, dakle treba ih gledati kao propisane opće standarde koje bi svaka civilizirana država, koja svoje uređenje temelji na istinskoj trodiobi vlasti trebala uvažavati ili barem pokušala doseći, proizlazi i to da je osnovni cilj širokom distribucijom Povelje upoznati javnost sa njezinim sadržajem. U tom smislu Udruga ističe kako vrijednost Povelje ne treba tražiti toliko u njezinom formalno-pravnom aspektu, koliko u značaju i snazi koju su autori dali njezinu sadržaju.

Izuzetan značaj ove Povelje možda najbolje potvrđuje izjava Jadranka Crnića, predsjednika Ustavnog suda: "Mjera demokracije je neovisnost sudstva, istinski neovisna sudbena vlast, jer nema vladavine prava ako je ne primjenjuje sudstvo, bez ičijih utjecaja, bilo iz sfere drugih dijelova državne vlasti, bilo izvan vladine sfere".

U cijeloj ovoj priči najzanimljivije je i najvažnije pitanje koliko su hrvatski zakoni "za suce" usklađeni sa odredama Povelje, što se posebno odnosi na Zakon o sudovima, ali i na Zakon o Državnom sudbenom vijeću. Glede kompatibilnosti našeg pozitivnog zakonodavstva sa u Povelji proklamiranim načelima, Marijan Ramuščak, predsjednik Vrhovnog suda smatra da "sa velikim zadovoljstvom možemo utvrditi da su opća načela i velika većina posebnih preporuka Povelje već ugrađena u hrvatski pravni i pravosudni sustav, te da se dosljedno primjenjuju", a sve to kao "rezultat višestoljetnog razvoja u krilu zapadne civilizacije". Predsjednik Ramuščak ipak ističe kako i dalje trebamo uporno raditi kako bismo očuvali postignuto, ali i postigli neostvareno. Zvonimir Šeparović, ministar pravosuđa upozorava kako "u tim nastojanjima sudbena vlast ne smije ostati sama". Štoviše, ona, smatra ministar mora imati potporu izvršne i zakonodavne vlasti koje bi trebale potpomognuti sudbeni dio trojca u misiji ka potpunoj neovisnosti. Vladimir Gredelj, predsjednik Udruge hrvatskih sudaca je uvjeren kako će ova Povelja biti "jak poticaj za razvoj demokracije i svekoliki prosperitet hrvatske države, a time i za njezino približavanje europskim integracijama".

Što se same povelje tiče, ona je strukturalno podijeljena na sedam glava koje redom nabrajamo: Opći principi, izbor i stručno usavršavanje, imenovanje i nesmjenjivost, razvoj karijere, odgovornost, plaće i socijalna skrb, prestanak obavljanja sudačke dužnosti.

Na samom početku Povelje naglašava se da je cilj svakog zakona za suce osigurati nadležnost, neovisnost, nepristranost i osposobljenost sudaca, ono što svi građani opravdano očekuju. Pri tome se naglašava kako odredbe ove Povelje ne mogu mijenjati zakone država samo u smislu smanjenja razine navedenih jamstava koja su već postignuta u konkretnom sustavu, iz čega proizlazi da to svakako mogu, i trebale bi ako to znači povečanje tih jamstava.

Među općim načelima spominje se i neovisno tijelo čija je intervencija presudna oko izbora, imenovanja i razrješenja sudaca. Naročito je važno upozoriti da ovaj dio treba tumačiti sustavno prema postojećem modelu izbornog sustava za suce koji već postoji u svakoj državi. Tumačenjem se dade zaključiti da bi nekim državama (autori smatraju da ovdje spada i Hrvatska) bilo teško prihvatiti neovisno tijelo koje bi zamijenilo političko kao odgovorno za imenovanja sudaca (Državno sudbeno vijeće bira Zastupnički dom, a na prijedlog Županijskog doma Sabora - dakle političko tijelo). Smatramo da radi postizanja svetog cilja kao što je istinski, a ne samo formalno-normativno, neovisno sudstvo vrijedi prijeći preko tako "teške" prepreke. Pa da se ne bi previše zahtijevalo od država, od kojih nekima doista nije stalo imati potpuno neovisno sudstvo, Povelja ulogu ovog neovisnog tijela degradira na poziciju savjetodavca, čije mišljenje političko tijelo ne mora prihvatiti, odnosno mora ga odbiti uz obrazloženje. Tako bi ovo tijelo imalo utjecaja samo na osnovi uvjerljivosti svojeg tumačenja, dakle sasvim zanemarivog. Predviđeno je tijelo zanimljivo i zbog svojeg sastava. Naime, preporuka je da to tijelo bude sastavljeno od najmanje 50% sudaca, koje bi birali također suci uz odgovarajuću zastupljenost sudaca iz svih sudova. Predviđa se da bi se tom tijelu suci čija su prava povrijeđena ili ugrožena mogli i žaliti.

Povelja posebnu pažnju poklanja "profesionalnim sudačkim organizacijama", koje će značajno pridonositi obrani prava koja su im dodijeljena na temelju zakona za suce. Također se ističe i potreba školovanja i osposobljavanja sudaca, što bi sve materijalno trebala osigurati država.

Što se tiče izbora sudaca Povelja postavlja kriterije kojima je već udovoljeno u hrvatskom Zakonu o sudovima ( čl.50.,52.,58.-61.).

Imenovanje i nesmjenjivost Povelja svrstava u nadležnost neovisnog tijela o kojem je već bilo riječi, ali ako se ne može osigurati potpuna neovisnost tog tijela odluka o imenovanju ili smjeni trebala bi biti donijeta na prijedlog, preporuku ili barem uz suglasnost tog tijela (glava 3. točka 1. Povelje). Prema Povelji zakon bi predviđao neke okolnosti kao što su "kandidatove prethodne aktivnosti ili aktivnosti njegovih bliskih srodnika" kao razlog legitimne i objektivne sumnje u nepristranost, a koje okolnosti jesu zapreka za imenovanje. Odredbe o upućivanju na rad u drugi sud u potpunosti odgovaraju odredbama našeg zakona (čl.   65. i 66.).

Za razvoj karijere suca Povelja kao primarni kriterij predviđa starosni ili dobni kriterij, a tek onda dolaze kvaliteta i zasluge kao neki pomoćni kriterij. Sve odluke o napredovanju u domeni su neovisnog tijela, a svaki sudac ima pravo žalbe istom tijelu ako nije predložen za imenovanje bez prihvatljivog razloga. U ovom dijelu odgovarajućim se pokazuju odredbe Zakona o sudovima sadržane u člancima 46.-54., a posebno 52.-54. koje se odnose na ocjenu obnašanja sudačke dužnosti i na pravo žalbe. Ovdje treba upozoriti na ukinutu odredbu (čl. 55.) koja se direktno odnosi na starosni kriterij, a po kojoj je DSV na prijedlog ministra, a po prethodno pribavljenom mišljenju predsjednika suda, moglo sucu koji je stekao pravo na punu starosnu mirovinu produžiti obnašanje dužnosti do 70 godine života. Povelja regulira i problem sa sudačkom dužnošću inkompatibilnih zvanja, gdje opet naš zakon potpuno zadovoljava (čl. 60-63.). Ista je situacija po pitanju "sudske tajne", koja svoje izvorište ima u čl.6. Europske konvencije o ljudskim pravima, a svoj odgovarajući oblik ima i kod nas u čl. 58. Zakona o sudovima.

U petoj glavi Povelja razmatra i daje odgovor na pitanje odgovornosti suca za određene propuste teže naravi. Ističe se da u postupku protiv suca načelo saslušanja stranaka mora biti beziznimno provedeno, kao i to da sudac ima pravo na zastupanje, a sve sankcije su pod režimom načela zakonitosti, a one koje su izrečene mogu se napadati žalbom na višem sudu. Također se određuje da je država dužna naknaditi štetu koju je sudac svojom greškom prouzrokovao, pri čemu se ostavlja mogućnost potraživanja države prema sucu u odgovarajućem zakonskom roku. Isto tako svaki "povrijeđeni" pojedinac ima pravo žalbe zbog propusta suca, a koja se podnosi neovisnom tijelu, koje dalje može proslijediti postupak disciplinskom ili kaznenom sudskom tijelu, ako utvrdi da za to postoje razlozi. I ova je problematika našla mjesto u našem Zakonu o sudovima (čl. 67.), a RH je odlučila iskoristiti pravo regresa prema doloznom ili kulpoznom sucu (u obzir dolazi samo culpa lata).

Za naše je prilike posebno značajna, obzirom na recentna zbivanja, šesta glava Povelje koja se odnosi na plaće i socijalnu skrb. Već se na samom početku naglašava da je sudačka plaća fiksna, u cilju osiguranja od raznih eksternalija. U svakom slučaju, plaća bi trebala biti tolika da neutralizira sve moguće utjecaje na odlučivanje suca. Naravno, predviđaju se razni koeficijenti ovisno o duljini radnog staža, prirodi dužnosti, važnosti zadatka i slično. Slijedom iznesenog, izgleda da su opravdani stavovi onih koji smatraju da sudačka plaća ne smije biti vezana za plaće izvršnog ili zakonodavnog sektora, a kamoli da se smanji kad bude jednom povećana. Povelja predviđa socijalnu sigurnost u vidu zaštite protiv uobičajenih rizika (npr. bolesti, materinstvo, invaliditet, starost). Povelja osobito osigurava značajna prava i umirovljenim sucima, pa tako propisuje da visina mirovine mora biti što bliža visini zadnje plaće koju su dobivali kao suci. Ovdje naš zakon u čl.64. propisuje pravo na mirovinsko, invalidsko i zdravstveno osiguranje samo po općim uvjetima.

Posljednja glava odnosi se na prestanak sudačke dužnosti. Povelja kao razloge trajnog prestanka obavljanja sudačke dužnosti predviđa danu ostavku, medicinsku potvrdu o fizičkom nedostatku, starosnu dob, otpuštanje kao pravnu posljedicu disciplinskog postupka, kao i istek zakonskog roka kada je obavljanje dužnosti vezano za rok. Naravno, većina ovih razloga morati će biti podvrgnuti analizi i odobrenju neovisnog tijela. Na ovu materiju naročito se odnosi čl. 120. Ustava, kao i odgovarajući članci Zakona o sudovima (npr. čl. 101. i 102.).

Zaključimo ovaj izvještaj sa nadom da će principi iz ove Povelje što prije i potpunije naći svoje mjesto u hrvatskom pravosudnom sustavu, na čast svih sudaca i dobrobit svih građana.

 


priredili: Boran Gošek i Branka Stipković
izvor : Europska Povelja o zakonima za suce u izdanju Udruge hrvatskih sudaca