PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DRŽAVNOM SUDBENOM VIJEĆU


 

  1. Povod za donošenje ovog Zakona – Izvješće predsjednika Republike Hrvatske o stanju hrvatske države i nacije u 1997. godini podnijetom na zajedničkoj sjednici oba Doma Hrvatskog državnog sabora 27. siječnja 1998. u kojem se između ostalog navodi :
  2. “Potrebno je u najkraćem roku imenovati dostatan broj nepopunjenih mjesta u sudovima, a nedostatak prostora može se rješavati uvođenjem rada u smjenama gdje god je to potrebno radi postizanja normalnog rada sudstva”
  3. Pregled promjena

Prijedlog za razrješenje dužnosti predsjenika ili člana DSV-a mogu podnijeti svi predlagatelji u postupku utvrđivanja kandidata za predsjednika i članove DSV-a a to su : VSRH, ministar pravosuđa, državni odvjetnik Republike Hrvatske, Hrvatska odvjetnička komora i pravni fakulteti, svaki u svome djelokrugu.

Odluke moraju biti izrađene u pisanoj formi, te trebaju sadržavati i obrazloženje u kojem se navode činjenice iokolnosti na temelju kojih je DSV prilikom raspravljanja utvrdilo da kandidat ispunjava opće i posebne uvjete za obnašanje sudačke dužnosti odnosno da postoje razlozi za razrješenje. Pisane odluke DSV-a potpisuje predsjednik DSV-a.

Predlaže se :

-važeću odredbu izmijeniti na način da se slobodno sudačko mjesto objavljuje po službenoj dužnosti ili na prijedlog ovlaštenih osoba (predsjednik suda u koji se imenuje sudac, predsjednik neposredno višeg suda i predsjednik VSRH);

- uvođenje institucije personalnih vijeća po sudovima (županijski, trgovački i općinski sudovi s proširenom nadležnošću, VSRH, Visoki trgovački sud, Upravni sud i Visoki prekršajni sud) koja bi davala mišljenja o kandidatima za sudačke dužnosti. Poslove personalnih vijeća bi na drugim sudovima obavljali svi suci.

-promijeniti važeću odredbu koja se odnosi na imenovanja na viši sud prema kojoj je predsjednik suda, osim svog mišljenja o prijavljenom kandidatu, dužan dostaviti i ocjenu obnašanja sudačke dužnosti, koja se sukladno Zakonu o sudovima izdaje svake tri godine. Kako je u dosadašnjoj praksi bio dosta čest slučaj da traženo mišljenje predsjednik suda, uoipće ne dostavi ili dostavi s velikim zakašnjenjem, predlaže se da, u slučaju da se traženo mišljenje (Mora se izraditi u pisanom obliku i sadržavati obrazloženje o ispunjavanju općih i posebnih uvjeta za sudačku dužnost) ne dostavi u propisanom roku od 60 dana, ministar pravosuđa može listu kandidata koji ispunjavaju uvjete za imenovanje predjenika suda ili suca sa svojim mišljenjem za imenovanje podnijeti DSV-u i bez traženog mišljenja predsjednika suda, predsjednika neposredno višeg suda odnosno personalnog vijeća, ali u (predloženom) roku od 30 dana po isteku prethodnog roka od 60 dana. Uz listu kandidata ministar pravosuđa istovremeno izvješćuje DSV o svim prijavljenim kandidatima. Ukoliko ministar pravosuđa to neučini u propisanom roku, predsjednik VSRH će o tomu obavijestiti predsjednika Vlade RH

Ovim prijedlogom bi ovlast Vlade RH da podnosi prijedlog za imenovanje predsjednika VSRH prešla u ruke Predsjednika RH. To se obrazlaže čl.94.st.2. Ustava RH prema kojem se Predsjednik Republike brine za redovno djelovanje državne vlasti, a za djelovanje najvišeg sudbenog tijela svakako je od značaja pravovremeno imenovanje njegova predsjednika.

Prema predloženoj izmjeni prisegu bi, predsjenik I suci VSRH, predsjednik Upravnog suda, Visokog trgovačkog suda RH I Visokog prekršajnog suda, te predsjednici svih županijskih sudova, davali ubuduće pred Predsjednikom Republike (umjesto pred predsjednikom DSV).

Izmjenama idopunama odredbi kojima se se propisuje disciplinski postupak precizno se definira disciplinska odgovornost i kazne, a jasno se definiraju iovlast tijela koja vode disciplinski postupak, kao i tijek disciplinskog postupka. Brišu se odredbe o ovlasti Vlade RH za pokretanje postupka, jer se u praksi pokazalo da to nije najsvrsishodnije rješenje, pa se njezine ovlasti predlažu dati ministru pravosuđa, koji je po zakonu nadležan za obavljanje pravosudne odnosno državnoodvjetničke uprave. Osim toga ovim izmjenama i dopunama se Zakon o DSV-u usklađuje s Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava.

(vidi: Prijedlog zakona br.397, klasa:700-01/94-01/03, Urbroj:62-98-36)